اتوماسیون صنعتی, تجهیزات

ربات تحویل دهنده هوشمند

ربات تحویل دهنده هوشمند

آشنایی با ربات تحویل دهنده هوشمند:

قبلاً تصور می‌شد که تحویل رباتیک یک بسته یک واقعیت دور از دسترس است ولی امروزه با فناوری جذابی به نام ربات تحویل دهنده آشنا هستیم. بدلیل پیشرفت در رباتیک، ردیابی GPS، اتوماسیون و ناوبری، ممکن است دیگر یک تحویل‌دهنده را با کالاهای خود درب منزل پیدا نکنید. در عوض ممکن است با یک ربات تحویل دهنده هوشمند روبرو شوید. در مقاله امروز سپیانی نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد ربات‌های تحویل دهنده در عصر روبات‌های نیمه خودگردان در حال ظهور می‌اندازیم.

 

مطلب مرتبط: معرفی انواع ربات‌های صنعتی

ربات تحویل صنعتی

ربات تحویل دهنده هوشمند چیست؟

ربات خودکاری که تحویل شما را مستقیماً به درب منزل شما می‌آورد، ربات تحویل دهنده نامیده می‌شود. این ربات‌ها انسان نما راه می‌روند و صحبت نمی‌کنند. در عوض، آنها کامیون‌های تحویل شایان ستایش با شش چرخ هستند که عظیم (اما دوست داشتنی!) هستند.

شما خریدهای خود را از طریق یک برنامه از فروشندگان بر اساس موقعیت مکانی خود انجام می‌دهید، مشابه سایر خدمات تحویل. ربات راه خود را از سمت فروشنده شروع می‌کند، خواه برای خواربار، غذا، نوشیدنی یا هر چیز دیگری باشد و سپس به خانه شما می‌رود.

 

حتما بخوانید:

ربات دلتا چیست؟ کاربرد آن

ربات اسکارا چیست؟ کاربرد آن

 

یک ربات تحویل دهنده هوشمند چگونه کار می‌کند؟

شرکت استارشیپ که دارای امکانات مهندسی در استونی و فنلاند است و در سانفرانسیسکو مستقر است. نمونه اصلی یک ربات تحویل دهنده در حال استفاده است. استارشیپ، بزرگترین شرکت ربات تحویل «آخرین مایل» موجود، توسط بنیانگذاران Skype، Janus Friis و Anti Heinla تأسیس شد.

 

چگونه یک ربات تحویل خودکار چیزی را تحویل می‌دهد؟

این ربات‌ها می‌توانند حدود 9 کیلوگرم بار را حمل کنند، با حداکثر سرعت 4 مایل در ساعت حرکت کنند، حدود 25 کیلوگرم وزن دارند و با قیمتی بیش از 5000 دلار ساخته شده‌اند. ربات تحویل دهنده بسیاری از ویژگی‌های یک وسیله نقلیه خودران از جمله ژیروسکوپ، GPS، واحدهای اندازه‌گیری، 10 دوربین برای دید 360 درجه و چندین حسگر اولتراسونیک را دارد.

 

ربات‌های تحویل دهنده چگونه حرکت می‌کنند؟

اگر مکان‌ها را در یک برنامه ناوبری وارد کنید، مسیر بین فروشنده و نقطه تحویل می‌تواند از A تا B باشد، اما یک ربات تحویل‌دهنده باید عوامل دیگری مانند پیاده‌روها، گذرگاه‌ها، جاده‌ها، مردم، حیوانات، وسایل نقلیه و غیره را در نظر بگیرد. ربات‌های استارشیپ مسیری را بر اساس کوتاه‌ترین فاصله و عکس‌های ماهواره‌ای که مسیر را نشان می‌دهد تعیین می‌کنند. ربات بهترین مسیر را انتخاب می‌کند و پس از محاسبه زمان مورد نیاز برای هر ویژگی در مسیر (گذرگاه‌ها، مسیرها و غیره) زمان تحویل را تعیین می‌کند.

به‌منظور سرعت بخشیدن به سفرهای آینده در منطقه، ربات‌ها به تدریج یک حافظه مشترک از منطقه ایجاد می‌کنند و یک نقشه سیمی از ویژگی‌های تکرار شونده آن (ساختمان‌ها، تقاطع‌ها، مجسمه‌ها، مسیرها و غیره) ایجاد می‌کنند. هر روباتی که در این نزدیکی است می‌تواند به لطف فرآیند مشارکتی منطقه‌سازی راحت‌تر حرکت کند. زیرا هر ربات به توسعه نقشه محلی کمک می‌کند. با این حال، ناوبری همیشه آسان نیست. علاوه بر چالش‌های معمول ناوبری، یک ربات شکسته مشکلات خاص خود را دارد. بعنوان مثال، یک ربات استارشیپ در میلتون کینز مشکلی را تجربه کرد و مستقیماً به یک کانال برخورد کرد.

 

آیا کسی ربات تحویل دهنده را کنترل می‌کند؟

روبات‌های ایجاد شده توسط استارشیپ مستقل هستند. اما همچنان به کنترل کننده‌های انسانی خود متصل هستند. اگر یک ربات با مانع مهمی مانند یک حاشیه غیرعادی بزرگ (آنها می‌توانند از حاشیه‌های معمولی پیاده رو بالا بروند و از روی پیاده روهای معمولی بالا بروند، یک اپراتور انسانی می‌تواند راه‌حلی را پیدا کند).

ربات‌ها بگونه‌ای ساخته شده‌اند که در بیشتر موارد، همه چیز را با تأکید زیادی بر پیاده‌رو در نظر بگیرند. امکان حرکت ربات‌های تحویل‌دهنده و عابران پیاده در مسیرهای مشابه می‌تواند منبعی برای مشکل باشد. همه این مشکلات احتمالی در نظر گرفته شده است. اما ربات‌ها هنوز باید یاد بگیرند که چگونه با مردم به درستی ارتباط برقرار کنند. چند بار تا به حال خود را در موقعیت ناخوشایندی از راه رفتن با سرعتی برابر با شخص مقابل خود قرار داده‌اید؟ آیا بعد از عبور از کسی سریعتر راه می‌روید؟ آیا سرعت خود را کم می‌کنید تا زمان بیشتری برای پیشرفت داشته باشند؟ آیا نیازی به سبقت ندارید زیرا مقصد شما به‌اندازه کافی نزدیک است؟ این مسائل به‌همراه بسیاری دیگر به ربات‌های تحویل دهنده آموزش داده می‌شود.

 

چگونه می‌توان از یک ربات برداشت سفارش بیرون بر داد؟

تیم تحویل رباتیک استارشیپ در حال حاضر در تعدادی از شهرهای ایالات متحده کار می‌کند اما فقط در مناطق خاصی این اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، در دانشگاه ایالتی آریزونا، فیرفکس سیتی، ویرجینیا یا مودستو، می‌توانید از طریق استارشیپ سفارش دهید اما این کار فقط در یک شعاع خاص عمل می‌کند. اگر فروشنده و آدرس تحویل در محدوده ربات هستند، می‌توانید از برنامه استارشیپ برای ثبت سفارش استفاده کنید. لیستی از تامین کنندگانی که می‌توانید از آنها سفارش دهید توسط برنامه نمایش داده‌می‌شود.

یک ربات تحویل محلی پس از انجام خرید به فروشنده می‌رود تا سفارش شما را تحویل بگیرد. سپس دستگاه به سمت درب ورودی شما می‌رود. با استفاده از یک برنامه، می‌توانید قفل منطقه بار امن را باز کنید و ربات تحویل دهنده را ردیابی کنید. هزینه هر تحویل توسط استارشیپ 1.99 دلار است. وضعیت فروشندگان کمی متفاوت است. ربات‌های تحویل دهنده شایان ستایش و موثر هستند. اما پس از یک ماه خدمات رایگان، شرایط همکاری استارشیپ اجازه می‌دهد تا 20٪ کاهش در هر تحویل وجود داشته باشد.

 

حتما بخوانید:

ربات رنگ پاش و مشخصات آن

آشنایی با انواع بالابر های صنعتی

 

ربات‌های تحویل دهنده و کووید 19:

همه گیری کووید 19 به استارشیپ و ربات‌های تحویل دهنده آن پویایی تازه و جذابی ارائه داد. ربات‌های تحویل‌دهنده یک سیستم تحویل غیرانسانی عالی ارائه می‌دهند. زیرا تعداد زیادی از افراد در دوره‌های مختلف قرنطینه می‌شوند و بسیاری از مردم سعی می‌کنند خود را منزوی کرده و از نظر اجتماعی از عموم فاصله بگیرند.

در روزهای اولیه قرنطینه کووید 19 در بریتانیا، تقاضا برای تحویل ربات بطور قابل توجهی در میلتون کینز، بریتانیا افزایش یافت. تقاضای مشابهی برای تحویل توسط روبات‌هایی که اساساً هیچ تعامل انسانی ندارند، در شهرها و محوطه‌های دانشگاهی ایالات متحده نیز مشاهده شد. زایمان‌های رباتیک یک راه نجات حیاتی برای افرادی است که بدلیل بیماری‌های از قبل موجود در لیست‌های در معرض خطر قرار می‌گیرند یا برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که خرید کالا پس از یک شیفت طولانی سخت است.

delivery robot

مدل‌های ربات‌های تحویل خودکار

ربات‌های تحویل خودکار در محیط‌های شهری، علی‌رغم مخالفت‌هایی که گاهی با آن‌ها دارند، رواج بیشتری پیدا می‌کنند. اکثر مردم بدون شک موافقند که به‌روزرسانی قوانین برای به‌روزرسانی فناوری جدید فقط موضوع زمان است. علی‌رغم این واقعیت که برخی از مقامات شهرداری تمایلی ندارند ماشین‌ها آزادانه در خیابان‌های شهر پرسه بزنند. از سوی دیگر، دانشگاه‌ها و همچنین سایر مؤسسات مانند هتل‌ها، فرودگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ با زمین‌های وسیع خود، این فرصت را دارند که به تعداد نسبتاً زیادی از این روبات‌های متحرک مستقل اجازه دهند تا اقلام را به دانشجویان، بازدیدکنندگان و کارکنان تحویل دهند مانند تنقلات و احتمالاً کتاب، اسناد و سایر موارد.

 

حتما بخوانید: انواع برندهای ربات های صنعتی

 

استارشیپ:

استارشیپ که احتمالاً سازنده ربات‌های تحویل سیار مستقل با بالاترین مشخصات است، با شرکت‌هایی مانند مرسدس شراکت دارد که آن را در یک راه حل ربات ون پلاس ادغام کرده است. همچنین استارشیپ اخیراً با شرکت غذا و تأسیسات Sodexo برای نصب 25 ربات در دانشگاه جورج میسون همکاری کرد. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که این بزرگترین ناوگان ربات‌های تحویل دهنده در محوطه دانشگاه است.

رابی:

وقتی به دنبال شریک هستید، احتمالاً شرکای بزرگتر یا بهتر از پپسی که اخیراً روبات‌های تحویل میان وعده را با فناوری رابی راه اندازی کرده است، وجود ندارد. پپسی و رابی تعدادی ربات تحویل دهنده هوشمند را در دانشگاه اتلانتیک نصب کرده‌اند، بنابراین دانشجویان گرسنه می‌توانند هنگام مطالعه یا هر کاری که در دانشگاه انجام می‌دهند تجدید قوا کنند.

ساویوکه:

ساویوکه با شروع به کار تخصصی در صنعت هتلداری، موفقیت‌هایی را در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی و الکترونیک پیدا کرده اما هتل‌ها بخشی است که بنظر می‌رسد ساویوکه بیشتر به آن علاقه دارد، احتمالاً بدلیل جذابیت و تبلیغاتی است که از طریق تعامل با مهمانان بدست می‌آید. اینکه آیا ربات کوچک اجازه ورود به دنیای بزرگ و وسیع را خواهد داشت یا خیر، باید دید.

نورو:

ربات تحویل سیار نورو که به سرعت به عنوان یک فروشگاه مواد غذایی سیار به موفقیت دست یافت، با Kroger برای ارسال به مشتریان شریک شده است. این یکی از اولین شرکت‌هایی بود که این بازار را شناسایی و هدف قرار داد و اخیراً چندین فروشگاه مواد غذایی مشابه راه‌اندازی شده است.

الیپورت:

این شرکت از ما می‌خواهد شهرهایی را تصور کنیم که در آن ون‌های تحویل‌دهنده وجود ندارد. اما آیا ما واقعاً می‌خواهیم که اگر جایگزین، افزایش عظیمی در این ربات‌های کوچک تحویل خودکار باشد؟ ممکن است نگاه کردن به آنها خوب باشد و در عملکردشان هوشمندانه باشد. اما با نگاهی به ربات تحویل خودکار الیپورت، حداقل به 100 عدد از آنها نیاز دارید تا آنچه را که می‌توان در یک ون متوسط بارگیری کرد.

ربات الیپورت

ماربل:

دلیل اینکه ربات‌های تحویل‌دهنده در حال حاضر کمتر به مقررات فوری و سختگیرانه نیاز دارند این است که آنها تمایل دارند با سرعت بسیار پایین حرکت کنند یعنی حداکثر سرعت راه رفتن انسان. اما، به گفته ماربل، این هنوز هم به آنها امکان می‌دهد تا شرکت‌های تجارت الکترونیکی را برای ارائه زمان تحویل دو ساعته به مشتریان خود ارائه دهند.

تله ریتیل:

شرکت دیگری با شریک بزرگ یعنی غول صنعتی ThyssenKrupp، که تصمیم گرفت از این ربات برای تحویل ابزار و سایر موارد به کارگران در سایت‌های مختلف استفاده کند. اما این بیشتر شبیه اینترالوژیستیک بود. تله ریتیل همانطور که از نامش پیداست، به بازار خرده فروشی نگاه می‌کند، به ویژه در مناطق دورافتاده، جایی که خانه‌های مردم از نزدیک‌ترین مغازه یا بازار آنها فاصله زیادی دارد.

دیسپچ:

دیسپچ که توسط Andreessen Horowitz و Precursor Ventures تامین می‌شود، بیشتر یک شرکت نرم افزاری است، اما ربات تحویل خود را به نام “Carry” دارد. این شرکت می‌گوید در حال توسعه یک پلتفرم نرم افزاری برای تحویل محلی است. که توسط ناوگانی از وسایل نقلیه خودران طراحی شده برای پیاده روها و فضاهای عابر پیاده طراحی شده است.

ایتون:

ایتون که تا حدودی طولانی‌تر از بسیاری از شرکت‌های موجود در این مقاله است، با عرضه ربات‌های متحرک حمل اقلام به صنعت مراقبت‌های بهداشتی نامی برای خود دست و پا کرده است. از زمانی که توسط ST Engineering تصاحب شد، بدنبال گسترش به بازارهای جدید است و تحویل به آدرس‌هایی فراتر از مجتمع‌های بیمارستانی ممکن است یکی از زمینه‌های بالقوه باشد.

کیوی:

خدمات آن «DoorDash» نامیده می‌شود و پیشنهادی که کیوی به مشتریانش ارائه می‌کند این است: «هر چیزی را که می‌خواهید در عرض چند دقیقه درب منزل تحویل بگیرید» یعنی خدمات آنها شامل غذا نیز می‌شوند. و به نظر می‌رسد از انواع روبات‌ها استفاده می‌کند. بنابراین، این بیشتر یک پلت فرم نرم افزاری برای ربات‌های تحویل دهنده است.

این یک شرکت جدید برای ما و سایرین است و مطمئن نیستیم که قرار است «هر چیزی» مشتریان را از کجا بدست بیاورد. اما، این شرکت که در دو سال گذشته بیش از 20000 سفارش را تحویل داده است، می‌گوید که علاقه‌مند به “ساخت زیرساخت‌های تحویل خودکار فردا” است.

پست میتس:

پست میتس یکی دیگر از شرکت‌های تحویل غذا است و ربات تحویلی که در حال توسعه آن است “Serve” نام دارد. آنها رباتی را توسعه دادند که شبیه انیمیشن محبوب وال ای توصیف شده!

سگوی:

سگوی که بخاطر اسکوترهای عجیب و غریبی که شبیه وسایل باغ روی چرخ به نظر می‌رسند مشهور است، به نظر می‌رسد که اشکال رباتیک را به شکل بزرگی تحت تاثیر خود قرار داده است. در میان بسیاری از آزمایش‌های رباتیک جدید، چیزی بنام «Loomo» وجود دارد که بعنوان یک ربات چندمنظوره و همچنین هاوربرد از جمله موارد دیگر، تبلیغ می‌شود.

باکس بات:

باکس بات که خود را “آینده لجستیک آخرین مایل” توصیف می‌کند، سرمایه گذاران بسیار بزرگی از جمله تویوتا دارد. ربات تحویل باکس بات تا حدودی بزرگتر از سایر ربات‌های موجود در این لیست است. اما این شرکت هنوز در مرحله توسعه است و پس از آن ممکن است ربات‌های مختلفی را روانه بازار کند.

انی باتیکس:

نکته جالب در مورد راه حل انی باتیکس این است که چرخ ندارد. در عوض، ربات آن پاهایی شبیه اسب یا سگ دارد. که آن را برای محیط‌های مختلف از جمله سکوهای نفتی در همه مکان‌ها مناسب می‌کند. این شرکت با تامین‌کننده سیستم‌های خودرو Continental همکاری کرده است تا راه‌حلی را برای تحویل به نمایش بگذارد که بدلیل نداشتن چرخ می‌تواند از پله‌ها بالا برود.

کاربرد ربات تحویل دهنده

حتما بخوانید:

انواع ربات های جوشکاری

انواع ربات جابجا کننده مواد و انواع آن

 

جمع بندی:

در مقاله امروز درباره ربات‌های تحویل دهنده هوشمند صحبت کردیم. محدودیت‌های آنها را مرور کردیم و آینده آنها را بررسی کردیم. مقاله را با مدل‌های متفاوت ربات‌های تحویل دهنده هوشمند به پایان رسیاندیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با ربات‌های تحویل دهنده هوشمند دارید. می‌توانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *