اتوماسیون صنعتی

ربات چسب زن چیست؟ انواع و کاربرد

ربات چسب زن

درباره ربات چسب زن بیشتر بدانیم!

ربات چسب زن یکی از انواع ربات‌های است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ربات به تسهیل فرآیندهای بسته‌بندی کمک می‌کند. بطور کلی از ربات‌ها در صنایع گوناگونی در جهت اتوماسیون کردن کارها استفاده می‌گردد. پیشرفت‌های علم و فناوری در بخش صنایع به کمک همین ربات‌ها که در اغلب اوقات قابل برنامه‌ریزی نیز هستند به پروسه انجام کارها سرعت داده و بر دقت و کارایی فرآیندها اضافه می‌کنند. به همین دلیل توان بخش‌هایی از صنایع که از این ربات‌ها در اتوماسیون صنعتی خود بهره می‌گیرند بسیار بالاتر از سایرین است. در این مقاله به این مبحث پیرامون ربات چسب زن و کاربرهای آن بیشتر می‌پردازیم.

 

مطلب مرتبط: کاربرد و ویژگی‌های دستگاه کارتنینگ 

 

ربات صنعتی به چه رباتی می‌گویند؟

به سیستمی که اتوماتیک بوده و در بخش یا بخش‌هایی از پروسه تولید شرکت می‌کند ربات صنعتی گفته می‌شود. ربات‌های صنعتی قابل برنامه‌ریزی هستند و موجب اتوماتیک و خودکار شدن کارها خواهند شد. این ربات‌ها از اندازه و ابعاد مختلفی برخوردارند. این ابعاد به کاربرد و انتظاری که از آن‌ها می‌رود بستگی دارد. بر خلاف تصور عموم که ربات‌های صنعتی را ماشین‌های غول پیکری می‌دانند برخی از انواع آن‌ها در ابعاد بسیار کوچکی طراحی و ساخته شده‌اند.

ربات برچسب زن 2

مراحل تکامل ربات صنعتی چیست؟

در سال 1973 میلادی تیلور موفق به ساخت رباتی شد که با کمک گرفتن از یک موتور الکتریکی قادر به چیدن چوب و الوار بر روی هم بود. این اولین نسل از ربات‌های صنعتی به شمار می‌رود. گام بعدی در سال 1980 برداشته شد زمانی که استفاده از ربات‌ها تقریبا به شکل مدرن و امروزی خود در آمده بود. اما در سال 2008 میلادی این بخش اط صنعت به یکباره دچار تحولات بزرگی شد. شروع این انتقلاب در ساخت ربات‌های صنعتی از کمپانی دانمارکی نیز آغاز شد.

امروزه ربات‌های صنعتی جایگاه بسیار مهم و پر رنگی در صنایع به‌ویژه صنایع بزرگ دارند. اتوماسیون‌های صنعتی به این ربات‌ها برای اتوماتیک کردن فرآیندها نیاز دارند. دقت و سرعت در ربات‌های صنعتی مثال زدنی است بطوری که تا پیش از ساخت آن‌ها این میزان از دقت و سرعت در باور کسی نمی‌گنجید.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه سیل چیست؟ کاربرد آن

دستگاه شیرینگ (شیرینگ پک) چیست؟ کاربرد آن

 

استفاده از ربات‌های صنعتی و مزایای آن:

ربات چسب زن و دیگر ربات‌های به‌کار گرفته‌شده‌در صنایع به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارند با استقبال زیادی مواجه هستند. این مزیت‌ها که به‌کاربرد بیشتر ربات صنعتی منجر شده‌است عبارتند از:

1- بالا رفتن میزان بهره‌وری در سیستم:

با به کار بردن ربات‌های صنعتی هزینه دستمزد نیروی انسانی تا اندازه‌زیادی حذف می‌شود. از طرفی بالا بودن سرعت کار در این تجهیزات موجب می‌شود تا میزان تولید و در نتیجه بازده مجموعه نیز بالاتر برود. ربات‌ها خستگی ناپذیر هستند و می‌توان در ساعات بسیار طولانی مورد استفاده قرا گیرند.

2- منعطف بودن:

یکی دیگر از مزایای استفاده از ربات‌ها در صنایع منعطف بودن آن‌ها است. سختی شرایط برای آن‌ها توقف در کار را همراه نخواهد داشت. حتی در شرایطی که کار برای نیروی انسانی سخت و یا خطرناک است با کمک گرفتن از ربات‌های صنعتی می‌توان همچنان به فعالیت کاری ادامه داد.

3- دقت بالا:

سرعت و دقت توام در کار ربات‌ها مزیتی است که نمی‌شود نادیده گرفت. ربات چسب زن یکی از انواع دقیق و سریع ربات‌های صنعتی محسوب می‌شود که خطاهای انسانی که می‌تواند از خستگی و یا بی‌دقتی ناشی شود در آن وجود ندارد.

4- بالا رفتن میزان امنیت در کار:

حفظ سلامت کارگران همیشه یکی از نگرانی‌های جدی برای کارفرمایان بوده و است. خطرات زیادی در زمان کار متوجه‌نیروی انسانی است. خطراتی که می‌تواند منجربه از کار افتادگی و یا فوت فرد گردد. بنابراین استفاده از ربات‌های صنعتی به‌ویژه در شرایطی که خطرات کار بسیار زیاد است می‌تواند کمک زیادی به‌حفظ جان کارکنان مجموعه و سلامت آن‌ها بکند.

 

از ربات‌ها در چه صنایعی استفاده می‌شود؟

ربات‌های صنعتی با توجه به گستره‌ی کاری و تنوع مدل‌های موجود از آن‌ها در بیشتر بخش‌های صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در صنایعی همچون:

  • صنعت هواپیمایی
  • صنعت فضایی
  • خودروسازی
  • صنایع غذایی
  • الکترونیک
  • کشاورزی
  • کنترل کیفیت
  • پزشکی

از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار هستند.

کاربرد ربات چسب زن

ربات چسب زن چگونه رباتی است؟

به ابزاری که برای دیس پنسینگ و چسب زدن مورد استفاده قرار می‌گیرد گفته‌می‌شود. از طریق این ربات‌ها این امکان فراهم می‌شود که بطور کاملا دقیق و البته سریع چسب زنی انجام گیرد. از این ربات در خطوط تولید و کنار دیگر ربات‌های به‌کار رفته برای اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. در برخی از اوقات نیز به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه از دقت و مناسب بودن فرآیند چسب زنی توسط ربات چسب زن اطمینان حاصل گردد از گیره‌های مخصوصی برای ثابت نگه داشتن قطعات در زمان مونتاژ استفاده می‌گردد.

از طریق فرآیند چسب زنی این امکان ایجاد می‌گردد تا متریال غیر مشابه هم متصل شوند. قابلیت‌های این ربات باعث شده‌تا از محبوبیت و طرفداران زیادی در صنایع مختلف برخوردار باشد. مثلا جوش دادن دو فلز آلومینیوم و فولاد به هم کار بسیار سخت و زمان بری است اما با استفاده از ربات چسب زن با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود. در برنامه‌نویسی این ربات‌ها نکاتی از قبیل میزان دقیق چسب مورد استفاده نیز لحاظ می‌شود. بنابراین مونتاژهایی که نیاز به‌دقت و مهارت زیادی داشته باشد معمولا از طریق این ربات‌ها انجام می‌شود. از طریق این تجهیزات کیفیت محصول نهایی که چسب زده‌شده‌نیز در سطح بالاتری قرار خواهد داشت.

 

حتما بخوانید:

دستگاه ترموفرمینگ چیست؟

صفر تا 100 خط تولید ظروف یکبار مصرف

 

مزایای استفاده از ربات چسب زن چیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده نکردن از چسب زنی به‌شیوه‌دستی این است که مقادیر نا متناسبی از چسب مورد به‌کار گرفته خواهد شد و این موضوع بر کیفیت نهایی کار قطعا تاثیر گذار است. اگر میزان این چسب کم باشد موجب جدا شدن قطعات مورد نظر از هم می‌شود. اگر میزان چسب مورد استفاده از حد مورد نیاز بیشتر شود بر زیبایی و ظرافت کار اثر منفی خواهد گذاشت. با استفاده از ربات چسب زن چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

میزان چسب مصرفی بر اساس برنامه‌های داده‌شده به‌ربات بطور دقیق مورد اندازه‌گیری قرار گرفته‌و سپس اعمال خواهد شد. مزیت بعدی که موجب به‌کار گیری بیشتر از این ربات در صنایع می‌شود گران قیمت بودن مواد اولیه چسب است. با استفاده کردن از ربات و ماشین و در حقیقت اتوماسیون صنعتی در این زمینه‌ضایعات تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد و این موضوع صرفه‌اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که استفاده از این تجهیزات را محبوب کرده‌است دسترسی به‌قطعات مورد نیاز برای چسب زنی است.

در بسیاری از اوقات دسترسی به‌این بخش‌ها برای نیروی انسانی آسان نیست. این در حالی است که ربات چسب زن به‌سادگی می‌تواند دسترسی‌های لازم به قطعات مورد نظر را برای فرآیند چسب زنی ایجاد کند.

 

عملکرد ربات چسب زن چگونه است؟

عملکرد این نوع از تجهیزات مربوط به اتوماسیون‌های صنعتی بستگی زیادی به نوع آن دارد. هر شرکت تولید کننده از استانداردهای مخصوص به خود در طراحی و ساخت ربات استفاده می‌کند. اما اگر بخواهیم در حالت کلی عملکرد این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که سنسورهایی در آن تعبیه‌شده‌است که قادر است ابعاد قطعه مورد نظر را شناسایی کرده‌و سپس نسبت به‌چسب زدن اقدام کند. این ابعاد شامل ارتفاع و اندازه بسته‌های مورد نیاز می‌باشد.

این امکانات به اتوماتیک بودن کل فرآیند چسب زنی توسط ربات کمک می‌کنند. بعد از تعیین شدن ابعاد وقت چسب زدن فرا می‌رسد. میزان و حجم چسب نیز بطور دقیق توسط ربات اندازه‌گیری شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین از نظر کیفیت و زیبایی در سطح بالایی قرار دارد. پروسه چسب زنی در حالت دستی بسیار زمان بر بوده و نیاز به حوصله و دقت زیادی دارد. در حالی که به کمک ربات چسب زن با دقت و سرعت بالایی تمام مراحل کار انجام می‌شود.

 

گروه صنعتی سپیانی از شرکت‌های معتبر در کشور بوده که در زمینه اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون plc و نیز برق صنعتی خدمات زیادی را ارائه می‌نماید. انواع ربات‌های مورد نیاز برای اتوماسیون خط تولید در این کمپانی عرضه می‌شود. برای دریافت مشاوره و راه اندازی خط تولید نیز می‌توانید با مهندسین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل کرده و برای استعلام از موجودی محصولات و دریافت استعلام قیمت به وب سایت فروشگاهی ما دکتر پی ال سی مراجعه نمایید.

 

برندهای تولید کننده ربات چسب زن در دنیا:

از آن جایی که این دست از ربات‌ها در اتوماسیون کردن فرآیندها از اهیمت زیادی برخوردار هستند کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید و ساخت این ماشین آلات نموده‌اند. بعنوان مثال برند IML یکی از شرکت‌های تولید کننده ربات چسب زن است که شناخته‌شده‌می‌باشد. در زمان کار با این ماشین باید در ابتدا چسب و یا لیبل مورد نظر را آماده‌نمود و سپس آن‌ها را وارد ربات کرد. تمام پروسه در این بخش بستگی به خواست و نیاز مشتری و کاربری مورد نظر دارد. ورود چسب و لیبل نیز به‌وسیله مکش‌ها و به کمک نیروی خلاء انجام می‌شود. سپس چسب و لیبل در قالب جای خواهند گرفت. در ربات‌های ساخت این کمپانی از نیروی الکتریسیته برای ثابت نگه داشتن لیبل‌ها استفاده می‌شود.

کمپانی دیگری که به ساخت ربات چسب زن اقدام کرده است ABB می‌باشد. ربات‌های ساخته‌شده در این کمپانی قادر هستند که حتی دانه‌های Beads چسب را نیز بر روی قطعه‌های بزرگتر چسبانده‌و متصل کند. این نوع از ربات‌ها برای انواع مختلفی از ترکیبات مورد استفاده گزینه‌های از پیش تعیین شده‌ای دارند.

برند بعدی که اقدام به تولید این ربات‌ها در جهت تسریع کار و بالا رفتن کیفیت نهایی آن کرده است کمپانی یاسکاوا است. مشخصات این ربات‌ها تحت برند یاسکاوا عبارتند از: بهینه سازی شدن میزان چسب مورد استفاده و عدم نیاز به تاچ آپ در ضمن میزان زمان مورد نیاز در این دست از ربات‌ها بهینه‌شده‌و نسبت به سایر انواع ربات‌ها کمتر است. بنابراین با میزان کمتری چسب تعداد بیشتری از قطعات را به هم متصل خواهد کرد. این یک مزیت نسبت به دیگر برندها به‌شمار می‌رود.

کمپانی‌های دیگری نیز در این زمینه محصولات با کیفیت و شناخته شده‌ای تولید کرده‌اند که در این مجال کوتاه امکان صحبت درباره محصولات آن‌ها وجود نداشت مانند کمپانی دور و فنوک.

چسب زنی کارتن

کیفیت قابل تکرار در ربات چسب زنی:

ربات‌های چسب زن تضمین می‌کنند که در تمام مراحل و زمان چسب زنی کیفیت چسب و عملیات انجام در سطح مشخص شده ثابت می‌مانند. کمک گرفتن از ربات چسب زن و ربات سیلینگ یا همان آب بندی موجب خواهد شد که سایکل تایم کار و نیز هزینه‌های مربوط به‌تعمیرات و میزان نرخ خطا به اندازه‌قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند. بنابراین با این روش کارآمدی فرآیند و نیز تکرار پذیر بودن آن تضمین خواهد شد.

 

خرید ربات چسب زن:

با توجه به توضیحات داده‌شده‌در خصوص کارایی این ربات‌ها و نیز تفاوت‌های برنامه‌نویسی و ساختاری که با یکدیگر دارند. در زمان خرید باید به تمام ویژگی‌های طراحی شده‌توجه‌کرد و به تناسب آن‌ها با نیاز و کاربری مورد نظر نیز دقت نمود. این ربات‌ها در ابعاد و سرعت‌های مختلفی در بازار موجود هستند. همچنین برندهای متفاوتی نیز اقدام به ساخت و عرضه ربات چسب زن به بازار نموده‌اند. بنابراین قیمت نهایی هر ربات می‌تواند از دیگری متفاوت باشد همانطور توانمندی‌های متفاوتی دارند.

یکی از راه‌های انتخاب درست در زمان خرید ربات‌ها و تجهیزات صنعتی مورد نیاز مشورت با افراد با تجربه و حرفه‌ای می‌باشد. گروه صنعتی سپیانی یکی از قدیمی‌ترین و با تجربه‌ترین شرکت‌های فعال در سطح کشور است که علاوه بر فروش تجهیزات و اتوماسیون‌های صنعتی مشاوره و راهنمایی‌های لازم در این زمینه را نیز به مشتریان خود ارائه می‌کند. برای دریافت مشاوره و خرید محصولات مورد نیاز خود همین الان و از طریق واتس آپ و یا فرم درخواست مشاوره می‌توانید با مهندسین گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

 

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی چیپس

تجهیزات بسته‌بندی محصولات

ربات برچسب زن چیست؟ انواع و کاربرد

 

کلام آخر:

ربات چسب زن یکی از ده‌ها نوع ربات صنعتی است که به اتوماسیون صنعتی و خودکار شده فرآیندها در صنایع کمک زیادی می‌کنند. با توجه به نوع چسب زنی و ظرفیت عملیات مورد نظر می‌توان از بین مدل‌های مختلف این ربات‌ها بهترین گزینه را انتخاب نمود. کیفیت این کار به کمک ربات چسب زن نسبت به حالت دستی کار بیار بالاتر است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *