کنترلر

مقایسه کنترل کننده های صنعتی PAC.PLC.IPC و کاربرد هر کدام

انواع کنترل کننده

کنترل کننده های صنعتی

کنترلر یا کنترل کننده های صنعتی در واقع یک جایگزین برای رله هایی هستند که در اتوماسیون صنعتی از آنها استفاده می شود. کنترل کننده های صنعتی در واقع از گذشته تا به حال تغییرات زیادی کرده اند و کار با آنها و عملکرد آنها بهبود یافته است. کنترل کننده های صنعتی جزء سامانه کنترل صنعتی هستند و بر سه نوع هستند که در ادامه این مطلب قصد داریم راجع به آنها صحبت کنیم.

هر کدام از این کنترل کننده های صنعتی مزایا و معایب خود را دارند و شما برای انتخاب یک کنترل کننده صنعتی مناسب باید با ویژگی های هر یک از این کنترل کننده های صنعتی آشنا باشید.

منظور از کنترل کننده های صنعتی در واقع همان PAC ، PLC و IPC ها است. در ادامه همراه ما باشید تا درباره این کنترل کننده های صنعتی با شما صحبت کنیم و شما را با ویژگی ها، کاربرد و کارکرد، مزایا و معایب این کنترل کننده ها آشنا کنیم.

حتما بخوانید:

پی ال سی (PLC) چیست؟

معرفی انواع پی ال سی (PLC)

انواع سیستم های کنترل صنعتی

 

در ادامه این مقاله درباره مقایسه بین کنترل کننده های صنعتی خواهید خواند:

  • سیستم های کنترل صنعتی و تاریخچه آنها
  • سیستم کنترل صنعتی چیست؟
  • کنترل کننده های صنعتی و توضیحات
  • کنترل کننده PAC
  • کنترل کننده PLC
  • اتوماسیون صنعتی PLC
  • اتوماسیون صنعتی زیمنس
  • کنترل کننده IPC
  • گروه صنعتی سپیانی
  • راه اندازی خط تولید و مشاوره با گروه صنعتی سپیانی

 

سیستم های کنترل صنعتی و تاریخچه آنها

ممکن است برایتان سوال شده باشد که نخستین سیستم های کنترل کننده صنعتی از کجا نشأت گرفته اند و از چه زمانی تشکیل شده اند. اولین سیستم کنترل صنعتی در صنعت نساجی طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. خوب است این را نیز بدانید که این سیستم کنترل صنعتی در صنعت نساجی در بریتانیا طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

پس از طراحی این سیستم کنترل صنعتی، دومین انقلاب صنعتی رخ داد و رئیس کارخانه فورد موتور تصمیم گرفت از نیروی الکتریسیته (برق) در خط تولید کارخانه‌اش استفاده کند تا توانایی تولید انبوه را داشته باشد و این اتفاق افتاد. پس از اینکه شرکت فورد موتور چنین اقدامی انجام داد شرکت های صنعتی دیگر تصمیم گرفتند از ایده های جدید همچون ایده شرکت فورد موتور استفاده کنند.

این انقلاب های صنعتی موجب شد تا صرفه جویی اقتصادی و صرفه جویی در زمینه انرژی در کارخانه ها صورت بگیرد. در سومین انقلاب صنعتی که به اتوماسیون معروف شد، صنعت های مختلف از رله هایی استفاده می کردند و در ادامه کنترل کننده های آنالوگ و سیستم های آنالوگ تبدیل به دیجیتال شدند و همین یکی از عوامل پیشرفت بود و انواع تجهیزات صنعتی را گسترده تر کرد.

مطالب مرتبط:

مراحل راه اندازی پی ال سی (PLC)

میکروکنترلر چیست؟ انواع  کاربرد آن

میکروپروسسور (ریزپردازنده) چیست؟

 

سیستم کنترل صنعتی چیست؟

به اجزای گوناگون که به هم متصل هستند، در کنار هم قرار گرفته اند و قصد کنترل و هدایت خودشان یا سیستمی دیگر را برای به وجود آوردن یک خروجی دارند سیستم کنترل می گویند. سیستم کنترل صنعتی همان ICS است که از کنار هم قرار گرفتن چند کنترل کننده به وجود می آید.

در سیستم های کنترل صنعتی یک عملکرد مشخص دارند. این سیستم ها اطلاعات را از حسگرها دریافت می کنند و آن را با اطلاعاتی که در آنها تعریف شده است مطابقت می دهند. و در صورت وجود هر گونه اشکالی دستور لازم را به بخش موردنظر ارسال می کنند.

سیستم های کنترل صنعتی در بیشتر صنعت ها همانند صنعت برق، صنعت سوخت ها و صنعت های ارتباطی به کار گرفته می شوند. سیستم های کنترل صنعتی شامل یک یا چند تا از این موارد هستند: کنترل توزیع شده DCS، گردآوری و سرپرستی اطلاعات یا همان اسکادا، PLC، PAC و IPC.

در سیستم های کنترل صنعتی، سیستمی تعریف شده است در جهت اینکه عملکرد و فعالیت خود سیستم یا سیستم دیگری را در دست بگیرد و یک خروجی مطلوب را ایجاد کند. در واقع سیستم کنترل، کنترل و مدیریت اجزای خود سیستم و یا یک سیستم دیگر را بر عهده دارد.

انواع کنترل کننده

انواع کنترل کننده های صنعتی

در اینجا قصد داریم سه نوع از کنترل کننده های صنعتی را برای شما بررسی کنیم و شما را با مزایا و معایبهر یک آشنا کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب ها را برای سیستم کنترل صنعتی خود داشته باشید. واژه های PLC، PAC و IPC در واقع مخفف یک عبارت هستند.

  • PLC یعنی Programmable Logic Controller
  • PAC یعنی Programmable Automation Controller
  •  IPC یعنی Industrial PC

خوب است بدانید کنترل کننده  PLC همانند دیگر کنترل کننده ها مزایا و معایبی دارد. از این مزایا می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تقویت توان پردازش
  • تقویت کنترل بیت ها
  • کوچک شدن اندازه
  • تقویت مقدار حافظه و…

البته کنترل کننده های صنعتی دیگر همچون IPC و PAC ها نیز این مزایا را دارند. خوب است این را نیز بدانید که در واقع IPC ها و PAC ها نسخه های پیشرفته تری از کنترل کننده های صنعتی PLC هستند.
ویژگی های IPC ها و PAC ها فراتر از ویژگی ها و مزایای PLC ها است. چون همانطور که گفتیم این نوع کنترل کننده ها نسخه های پیشرفته تری از PLC ها هستند و عملکردی بسیار فراتر و بهتر از آنها دارند.

کنترل کننده PAC

کنترل کننده های PAC یا همان کنترل کننده های قابل برنامه ریزی اتوماسیون برای سیستم های کنترل یک فضای بسیار بزرگ و فراتر از توان PLC ها استفاده می شوند.

خوب است بدانید که PAC ها در واقع هر ویژگی ای که در PLC ها وجود دارد در خود دارند و تفاوت آنها با PLC ها این است که امکاناتی بیشتر و فراتر از آنها دارند. در خط های صنعتی گسترده و بزرگ دستور های معمولی و ساده جوابگو نیست. به همین دلیل PAC ها دستورات پیشرفته ای را ارسال می کنند که PLC ها توانایی ارسال و پردازش آن را ندارند.

برخی از صنعت های بزرگ و پیشرفته همچون صنعت اتمی دستور های خاصی طراحی نموده اند که برای اجرا و پردازش آنها نیاز به PAC هایی است که قدرت بسیار بالایی داشته باشند. از کنترل کننده PAC در سیستم های اینترپرایس (خبره) و یا سیستم های اسکادا برای کارهای بسیار بزرگ استفاده می شود.

دستور های کنترل کننده های PAC آنقدر پیشرفت کرده است که تقریبا فاصله میان آنها را با DCS ها بسیار ناچیز شده است. امروزه PAC ها توانایی پردازش و محاسبه دستورات بسیار زیاد و پیچیده ای را دارند که آنها را روز به روز به DCS ها نزدیک تر می کند. PAC ها توانایی کنترل سیستم ها و سیستم های پیشرفته از جمله DCS ها را دارد و مکان هایی که PID ضعیفی دارند نیز می توانند تحت پوشش همین PAC ها قرار بگیرند.

کنترل کننده PLC

کنترل کننده های PLC یا همان کنترل کننده های قابل برنامه ریزی منطقی در اتوماسیون های کوچک استفاده می شوند و برای استفاده در خط های صنعتی بزرگ مناسب نیستند. PLC ها نیز همانند دیگر کنترل کننده ها امروزه بسیار پیشرفت کرده اند و برای کنترل آپشن های زیادی ارائه می دهند.

PLC ها نسبت به دیگر کنترل کننده ها دستور های ساده تری ارسال می کنند و توانایی کنترل پیچیده را ندارند. خوب است بدانید PLC ها برای تصویر سازی تنها به یک HMI متصل شده و کار را انجام می دهند. البته اتصال PLC ها به HMI برای اعلام اخطار نیز استفاده می شود. PLC ها دارای استاندارد ها و پروتکل های ارتباطی ای هستند که به آنها این امکان را می دهد تا ارتباط مورد نیاز و مناسب میان اسکادا و HMI را ایجاد کنند.

مطلب مرتبط: اچ ام آی (HMI) چیست؟ کاربرد و مزایا

 

این تجهیزات و امکانات PLC ها موجب می شود تا ارتباط مورد نیاز میان تمام بخش های PLC ها برقرار شود و قابلیت ورودی و خروجی توزیعی را برای PLC ها فراهم می کند. البته نا گفته نماند که درست است PLC ها از گذشته تا الان پیشرفت بسیار زیادی داشته اند اما هنوز هم موانعی بر سر راه آنها است و در واقع هنوز محدودیت هایی دارند که مانع از رسیدن آنها به نقطه اوج می شود.

انواع کنترلر

 

اتوماسیون صنعتی PLC

برای افزایش کیفیت و کمیت محصولات، به کار گیری تجهیزات و لوازم پیشرفته امری ضروری است. این تجهیزات و ماشین ها برای اینکه عملکرد صحیح و درستی داشته باشند نیاز به یک فرمانده یا فرمان دهنده دارند. در این سیستم معمولا برای کنترل از کنترل کننده PLC استفاده می کنند.

 

حتما بخوانید:

رله صنعتی چیست؟

کنترل کننده PAC چیست؟

 

استفاده از کنترل کننده در سیستم صنعتی کمک می کند تا ماشین ها و تجهیزات فعالیت صحیح و درستی داشته باشند. در صورت بروز هر گونه مشکل و خطا دستور لازم را از سوی کنترل کننده دریافت کنند تا مشکل به وجود آمده فوراً حل شود. امروزه PLC یکی از اعضای اصلی و مهم در کارهای های اتوماسیون می باشد که توسط شرکت های مختلف و در تنوع بالا تولید می شود و به فروش می رسد.

مزایای PLC ها

  • هزینه های بسیار کم
  • نگهداری آسان
  • ارتباطات ورودی و خروجی استاندارد
  • می توان میان چند تا از آنها را به آسانی شبکه کرد.

کنترل کننده IPC

کنترل کننده های صنعتی فعالیت خود را از دهه 90 میلادی آغاز کردند و وارد بازار شدند. این نتیجه‌ی فعالیت شرکت ها در حوزه پیاده سازی یک PLC بر روی یک رایانه (PC) بود که IPC ها را به وجود آورد. در ابتدا استفاده از این کنترل کننده ها در سیستم های اتوماسیون شکست خورد و موفقیت آمیز نبود. اما روز به روز IPC ها پیشرفت کردند و پایدارتر شدند و امروزه از آنها به عنوان کنترل کننده استفاده می شود.

استفاده و انتخاب IPC ها برای خط تولید به صورت قابل توجهی هزینه های شما را کاهش می دهد. زیرا HMI بر روی یک ماشین اجرا شده که بر روی این ماشین برنامه اتوماسیون هم اجرا می شود و این همان عاملی است که هزینه های شما را کاهش می دهد. IPC ها هم همانند PLC ها محدودیت هایی نیز دارند.

 

گروه صنعتی سپیانی

با داشتن تجربه و انجام مطالعات فراوان و همچنین با توجه به نیاز بازار و مشتریان، بر آن شد تا با گسترش دپارتمان طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی و راه اندازی خطوط تولید در خدمت صنایع مختلف باشد و خدمتی گسترده تر را پیش روی اهداف خود قرار دهد. از این رو راه اندازی واحد طراحی، ساخت و راه اندازی کلیه خطوط تولید در صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این اولین طراح و سازنده دستگاه پانچ در ایران بود و مجهزترین دستگاه های مورد نیاز خط تولید را نیز به صورت همزمان طراحی کرد.

 

حتما بخوانید:

اجزای اتوماسیون صنعتی چیست؟

سیستم DCS (کنترل توزیع شده) چیست؟

 

راه اندازی خط تولید و مشاوره

اگر قصد راه اندازی خط تولید و مشاوره در این حوزه را دارید می توانید به سایت گروه صنعتی سپیانی مراجعه کنید و از خدماتی که به شما ارائه می دهند بهره مند شوید. گروه صنعتی سپیانی یکی از پر افتخار ترین گروه های تولید کننده لوازم و تجهیزات صنعتی است. این گروه با استفاده از تکنولوژی روز، دستگاه های مورد نیاز یک خط تولید را طراحی و تولید می کند.

خوب است بدانید گروه صنعتی سپیانی با همکاری مهندسین و مشاوران مجرب و با سابقه توانایی طراحی و ساخت خط های تولید اختصاصی را دارد و این کار را با توجه به هدف و نیاز مشتری خود انجام می دهد. برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها می‌توانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتس‌اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *