اتوماسیون صنعتی, تجهیزات

آشنایی با انواع کامپیوتر های صنعتی

کامپیوتر صنعتی

انواع کامپیوتر های صنعتی

کامپیوتر صنعتی نوع خاصی از سیستم محاسباتی است که برای مدیریت انواع بارهای کاری کارخانه و صنعتی برای اتوماسیون ماشین آلات، تجهیزات تولیدی و روباتیک مستقل عصر جدید مهندسی شده است. یکی از مزایای عمده کامپیوتر های صنعتی، توانایی کارکرد با قابلیت اطمینان بالا در سخت ترین محیط‌های صنعتی است. اکثر کامپیوتر های صنعتی از مفاهیم طراحی ناهموار استفاده می‌کنند که از فناوری خنک کننده بدون فن، اتصالات بدون کابل برای حذف قطعات متحرک و مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب استفاده می‌کند. این ویژگی‌های کلیدی برخی از بزرگترین مزیت‌ها برای رایانه‌های صنعتی هستند. زیرا پایداری و کارایی را برای بسیاری از استقرار اتوماسیون های صنعتی که قادر به پرداخت زمان خرابی نیستند، فراهم می‌کند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمامی اطلاعات لازم را درباره انواع کامپیوتر های صنعتی کسب کنید.

رایانه صنعتی 1

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع اتوماسیون صنعتی چیست؟

انواع کامپیوتر های صنعتی ز یمنس

 

تفاوت کامپیوتر صنعتی با کامپیوتر رومیزی

یک کامپیوتر صنعتی به دلیل استفاده از موارد استفاده از یک کامپیوتر رومیزی تجاری به روش‌های بسیار خاص متفاوت است. اگرچه اجزای داخلی ممکن است مانند اجزای معمولی رایانه رومیزی به نظر برسند.(CPU، حافظه، ذخیره سازی) اما یک کامپیوتر صنعتی در ویژگی‌های طراحی ناهموار متمایز خود که برای قابلیت اطمینان و دقت در ماشین‌ های اتوماسیون صنعتی مهندسی شده‌اند بسیار متفاوت است. بسیاری از ویژگی‌های طراحی وجود دارند که برای عملکرد و پایداری رایانه‌های صنعتی ضروری هستند که باید آنها را مقایسه و ارزیابی کنید. تا هنگام یکپارچه‌سازی سخت‌ افزار محاسباتی، بهترین دستگاه را انتخاب کنید:

ضریب فرم محفظه:

معمولاً کامپیوتر‌های صنعتی در شرایط سخت کارخانه‌ای قرار می‌گیرند که قرار گرفتن در معرض دمای زیاد، ارتعاش و افزایش ولتاژ می‌تواند به رایانه عمومی آسیب برساند. بنابراین، کامپیوتر های صنعتی دارای اجزای داخلی هستند که از مواد آلیاژی ساخته شده‌اند. که به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر دما و ارتعاشات بالا مقاومت کنند. اکثر محفظه‌های خارجی دارای یک شاسی آلومینیومی مقاوم هستند. که بعنوان یک هیت سینک عمل می‌کند که گرما را از اجزای داخلی مهم مانند واحد پردازش مرکزی، حافظه و ذخیره‌سازی دور می‌کند.

اجزای با درجه صنعتی:

رایانه‌های صنعتی اغلب دارای اجزای درجه صنعتی هستند که برای کار در محیط‌های صنعتی سخت آزمایش و تأیید شده‌اند. معمولا همه چیز از مادربرد PCB گرفته تا خازن‌های لحیم شده الکتریکی به طور خاص انتخاب شده و در یک طراحی نهایی کامپیوتر صنعتی که آماده استقرار انبوه در تنظیمات کارخانه است، ادغام شده است.

محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و ذرات:

کامپیوتر های صنعتی به طور خاص برای استقرار در مناطقی مانند اتوماسیون کارخانه یا فرآیندهای معدنی طراحی شده‌اند که گرد و غبار و زباله‌های خارجی اغلب همراه مشترک هستند. بنابراین، رایانه‌های صنعتی با ویژگی‌های طراحی ناهموار طراحی می‌شوند که نیاز به دریچه‌های خنک‌کننده را از بین می‌برد. از گرد و غبار و سایر ذرات در محیط‌های خشن برای به خطر انداختن رایانه و عملکرد آن جلوگیری می‌کند.

دمای شدید:

بسیاری از کاربرد‌های صنعتی به رایانه‌هایی نیاز دارند که بتوانند دمای عملیاتی شدید را تحمل کنند. از آنجایی که رایانه‌های دارای فن در معرض خرابی ناشی از آلودگی گرد و غبار هستند. این رایانه‌های تخصصی با معماری سیستم بدون فن طراحی شده‌اند. که از سینک‌های حرارتی و لوله‌های حرارتی برای حفظ دمای عملیاتی گسترده استفاده می‌کنند. این به کامپیوترهای صنعتی اجازه می‌دهد تا در محیط‌های سخت و در جاهایی که دما اغلب غیرقابل کنترل است کار کنند. بعنوان مثال، رایانه‌های مورد استفاده صنعتی می‌توانند دمای عملیاتی را از -40 تا 70 درجه سانتیگراد پشتیبانی کنند. که امکان عملکرد را در کاربردهای بسیار سرد یا بسیار گرم فراهم می‌کند.

مقاومت در برابر ضربه و لرزش:

سطوح بالای شوک و ارتعاش می‌تواند برای رایانه‌ای که تأیید و آزمایش طراحی گسترده‌ای را انجام نداده است مضر باشد. اکثر کامپیوترهای صنعتی دارای سطحی از مقاومت در برابر این عوامل محیطی هستند. و عملکرد خود را در این شرایط خاص حفظ می‌کنند. بعنوان مثال برخی از تجهیزات اتوماسیون صنعتی می‌توانند سطوحی از شوک و لرزش را در طول فرآیند تولید ایجاد کنند که ممکن است به رایانه‌های عمومی آسیب برساند و باعث خرابی سیستم شود.

حفاظت از نفوذ:

رایانه‌های صنعتی نه تنها در برابر گرد و غبار مقاوم هستند. بلکه می‌توانند تا حدی در برابر آب نیز مقاوم باشند. کلید یک کامپیوتر قابل اعتماد و ناهموار، از بین بردن چندین نقطه خرابی، به ویژه عناصر گرد و غبار و آب است. بعنوان مثال، در کاربردهای صنعتی مانند تولید مواد غذایی و فرآوری شیمیایی، تجهیزات اتوماسیون و رایانه‌های آن اغلب با جت‌های آب گرم یا مواد پاک کننده شسته می‌شوند. بنابراین، اکثر کامپیوترهای صنعتی مورد استفاده در آن تنظیمات دارای سطوحی از حفاظت IP از طراحی تا حتی کانکتورهای M12 خاص هستند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مقاومت EMI:

مخفف تداخل الکترومغناطیسی (EMI)، یک پدیده طبیعی است که زمانی ایجاد می‌شود که میدان الکترومغناطیسی (EM) یک دستگاه، میدان EM دستگاه دیگر را در مجاورت کاهش دهد. این می‌تواند منجر به تخریب مدارها شود و حتی ممکن است از عملکرد آن جلوگیری کند. در محیط‌ های صنعتی که وجود تجهیزات مختلف همراه با تاسیسات ناکافی می‌تواند انتشار اختلالات EM ناخواسته و ایجاد تداخل سیگنال را تسهیل کند. بنابراین اکثر کامپیوترهای صنعتی به درستی طراحی، محافظ و آزمایش شده‌اند. تا از جداسازی کامل اطمینان حاصل کنند و از استانداردهای نظارتی و انطباق دقیق پیروی کنند.

توسعه پذیری و طول عمر:

رایانه های صنعتی نسبت به رایانه‌های تجاری قابلیت توسعه بیشتری دارند تا از بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌های قدیمی پشتیبانی مناسبی داشته باشند. بسیاری از اجزای مورد استفاده در دسترس هستند و می‌توانند تا 15 سال دوام بیاورند و یک راه حل محاسباتی تعبیه شده برای طولانی مدت ارائه می‌دهند. این امر به ویژه برای کارخانجات صنعتی که ممکن است توانایی ارتقا یا بهسازی با آخرین فناوری اتوماسیون را هر چند سال یکبار نداشته باشند بسیار مهم است.

 

حتما بخوانید:

ChatGPT چیست؟

آموزش اتوماسیون صنعتی

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

 

انواع کامپیوترهای صنعتی کدامند؟

رایانه صنعتی 3

حتما بخوانید: معرفی انواع CPU های صنعتی

رایانه‌های شخصی صنعتی

رایانه‌های شخصی صنعتی معمولاً گزینه‌های ورودی/خروجی قوی‌تری دارند. که آن را برای استفاده در اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های کنترل کیفیت مناسب می‌سازد. علاوه بر این، یک کامپیوتر صنعتی معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به یک کامپیوتر معمولی دارد. زیرا برای مقاومت در برابر استفاده‌های سنگین طراحی شده‌است. یک کامپیوتر صنعتی می‌تواند برای هفت تا ده سال فعال بماند، در حالی که میانگین گردش مالی رایانه‌های شخصی مصرف کننده فقط دو سال است.

عملکرد کامپیوترهای صنعتی شخصی

از نظر عملکرد، یک کامپیوتر صنعتی می‌تواند از جهات مختلفی با یک کامپیوتر معمولی متفاوت باشد. بعنوان مثال، ممکن است دارای پورت‌های اضافی یا اسلات‌های توسعه برای قرار دادن تجهیزات جانبی تخصصی باشد. گاهی اوقات یک کامپیوتر صنعتی می‌تواند دارای ویژگی‌های امنیتی یکپارچه مانند اسکنر اثر انگشت یا تراشه‌های TPM باشد.

کامپیوترهای صنعتی DSL برای هر جایی که یک کامپیوتر رومیزی معمولی قادر به تحمل آن نیست، ایده آل هستند. بعنوان مثال، رایانه‌های شخصی صنعتی ما در جایی که گرد و غبار زیاد، دمای شدید وجود دارد. یا نیاز به قابلیت اطمینان 24 ساعته و 7 روز هفته دارید. به خودی خود به گزینه اول استفاده تبدیل می‌شوند.

رایانه‌های شخصی پنل

رایانه‌های شخصی پنل نوعی از رایانه‌های شخصی صنعتی هستند. که برای استفاده در شرایط سخت طراحی شده‌اند و معمولاً در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه یا انبار استفاده می‌شوند. این کامپیوترها برای مقاومت در برابر گرد و غبار، دماهای شدید و لرزش ساخته شده‌اند. و برای استفاده در کارخانه ها، نیروگاه‌ها و سایر تنظیمات صنعتی ایده آل هستند.

یک رایانه شخصی با پنل صنعتی معمولاً دارای یک صفحه نمایش بزرگ و خوانا است. که حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز قابل مشاهده است. آنها همچنین معمولا دارای صفحه نمایش لمسی هستند که به اپراتورها اجازه می‌دهد بدون نیاز به صفحه کلید یا ماوس با رایانه تعامل داشته باشند. اینها اغلب می‌توانند صفحه نمایش‌های لمسی مقاومتی باشند تا بتوان از آنها با دستکش استفاده کرد.

رایانه‌های شخصی پنل صنعتی معمولاً یک سیستم عامل تخصصی را اجرا می‌کنند که برای استفاده صنعتی بهینه شده‌است. این باعث می‌شود آنها برای برنامه‌هایی مانند کنترل و نظارت بر فرآیند، ورود داده‌ها و اسکن بارکد ایده آل باشند.

تبلت‌های صنعتی

تبلت صنعتی یک رایانه شخصی با پنل قابل حمل است. هر جا و هر زمان که نیاز به قدرت محاسباتی ناهموار و باکیفیت در یک محیط صنعتی داشته باشید که در مکان خاصی برای کار کردن ثابت نیست، کاربرد خودش را نشان می‌دهد. این دستگاه‌ها برای تحمل شرایط سخت کاری مقاوم هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند از سقوط، ضربه، ارتعاش و دمای شدید جان سالم به در ببرند. در نتیجه احتمال خرابی و یا نیاز به تعمیر کمتر است.

آنها همچنین ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که برای بسیاری از کاربردهای صنعتی حیاتی هستند. مانند نمایشگرهای قابل خواندن در نور خورشید، خوانندگان RFID و اسکنر بارکد. این دستگاه‌ها برای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند و می‌توانند به ساده سازی فرآیندها کمک کنند. تبلت‌های کامپیوتری صنعتی را می‌توان برای کاربردهای مختلفی مانند مدیریت موجودی و کنترل کیفیت، ثبت سفارش یا اسکن بارکد استفاده کرد.

لوازم جانبی تبلت‌های صنعتی

علاوه بر این تبلت‌های صنعتی را می‌توان به انواع لوازم جانبی اختیاری مانند پایه‌های محل فروش و پایه‌های خودرو مجهز کرد. در نتیجه آنها یک راه حل ایده آل برای طیف گسترده‌ای از کارگران سیار، از کارمندان خرده فروشی تا تکنسین‌های میدانی هستند.

این دستگاه‌ها اغلب دارای نرم‌افزار از پیش نصب‌شده‌ای هستند که مخصوص نیازهای کاربر است. بعنوان مثال، یک تبلت صنعتی ممکن است دارای نرم افزاری باشد که امکان ردیابی داده‌های سفارش کار یا نظارت بر شرایط دستگاه را فراهم می‌کند.

در نتیجه این دستگاه‌ها می‌توانند سطح بالایی از بهره وری و کارایی را در محیط‌های صنعتی ارائه دهند. حتی برخی از مدل‌ها دارای پرینتر یا اسکنر داخلی هستند. این آنها را برای استفاده در انبار یا محیط‌های تولیدی ایده آل می‌کند. وقتی صحبت از کارایی تجاری می‌شود، تبلت‌های صنعتی به سختی شکست می‌خورند.

طیف وسیعی از تبلت‌های صنعتی DSL برای جابجایی در طبقات کارخانه یا مغازه یا در مکان‌های دوردست ایده آل هستند. آنها باریک و سبک هستند دارای صفحه نمایش 10 اینچی، امتیاز IP54، تست افت 4 فوتی و عمر باتری طولانی‌تری دارند.

نمایشگرهای صنعتی

نمایشگر صنعتی نوعی مانیتور کامپیوتری تخصصی است که برای استفاده در محیط‌های صنعتی طراحی شده‌است. این مانیتورها معمولاً بسیار مقاوم‌تر و بادوام‌تر از مانیتورهای استاندارد مصرف‌کننده هستند. و اغلب به ویژگی‌هایی مجهز هستند که به‌طور خاص برای استفاده در کاربردهای صنعتی طراحی شده‌اند.

آنها معمولا از مواد بادوام مانند فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. و اغلب دارای پانل‌های شیشه‌ای تقویت شده برای محافظت از صفحه نمایش در برابر خراش و آسیب‌های دیگر هستند.

کاربردهای نمایشگرهای صنعتی

نمایشگرهای صنعتی برای موقعیت‌هایی ایده‌آل هستند. که می‌خواهید از مزایای صفحه‌نمایش لمسی پنل رایانه شخصی، یعنی ضد خرابکاری، ضد آب و سخت‌پوشی برخوردار باشد. اما بدون رایانه در داخل آن. این به آن امکان می‌دهد تا یک قطعه دیگر از تجهیزات یا رایانه شخصی را اجرا کند.

نمایشگرهای صنعتی معمولاً در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و انبارها استفاده می‌شوند. جایی که می‌توانند در معرض گرد و غبار، لرزش و دمای شدید قرار بگیرند. مانیتورهای صفحه نمایش صنعتی علاوه بر دوام، تعدادی ویژگی دیگر را نیز ارائه می‌دهند. که آنها را برای استفاده در این محیط‌های سخت مناسب می‌کند.

ویژگی‌های نمایشگرهای صنعتی

بعنوان مثال، بسیاری از نمایشگرهای صنعتی دارای نمایشگرهای قابل خواندن در برابر نور خورشید هستند. که به راحتی می‌توان آنها را حتی در زیر نور مستقیم خورشید دید. زوایای دید وسیع و سطوح روشنایی بالا را ارائه می‌دهد که آنها را برای استفاده در محیط‌هایی که نور زیادی در محیط وجود دارد ایده آل می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بسیاری از مدل‌ها شامل آن می‌شوند. تعبیه صفحه‌نمایش‌های لمسی است که به کارگران اجازه می‌دهد بدون نیاز به درآوردن دستکش با دستگاه تعامل داشته باشند. این مانیتورها معمولاً در خطوط مونتاژ کارخانه، اتاق‌های کنترل فرآیند و سایر محیط‌های سخت که مانیتورهای رومیزی استاندارد قادر به تحمل شرایط نیستند استفاده می‌شوند.

نمایشگرهای صنعتی با محفظه تقویت‌شده، منابع تغذیه سنگین و سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته ساخته شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند در شرایط سخت کار کنند. آنها در صنایع مختلفی از جمله تولید، خودروسازی، هوافضا و کاربردهای نظامی استفاده می‌شوند.

همه مانیتورهای صنعتی DSL دارای شیشه 7H سخت هستند. بنابراین صفحه نمایش‌های لمسی در سخت ترین محیط‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. آنها با کیفیت هستند، ظاهر خوبی دارند و پنج سال ضمانت برای آنها ارائه می‌شود. محدوده در اندازه نمایشگر از 7 اینچ تا 24 اینچ و رتبه IP بسته به سطح استحکام مورد نیاز متفاوت است.

 

مطالب مرتبط:

صنعت 4.0 چیست؟

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

تجهیزات امنیتی و نظارتی خطوط تولید

 

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به انواع کامپیوتر های صنعتی پرداختیم. مقاله را با بررسی تفاوت‌های کامپیوترهای صنعتی و معمولی شروع کردیم. در ادامه انواع کامپیوتر های صنعتی از جمله کامپیوتر شخصی صنعتی، تبلت صنعتی، کامپیوتر شخصیت پنل و نمایشگر صنعتی را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با کامپیوتر های صنعتی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *