برق صنعتی

تابلو کمپکت چیست؟ انواع آن

تابلو کمپکت

آشنایی با انواع تابلو کمپکت

تابلو های کمپکت به‌منظور کنترل نمودن جریان برق در قسمت‌های مختلفی از شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به‌کمک آن‌ها شدت ولتاژ تحت کنترل باشد. تابلو های برق سنتی معمولا بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر هستند. از طرفی زمین نیز امروزه بسیار گران شده و این معضل نیز به مشکلات قبل اضافه شده است. از این رو استفاده از تابلو های کمپکت یک راه‌حل جایگزین بسیار ایده‌آل است. با توجه به نوع این تابلوها برای فشار متوسط کاربرد داشته و استفاده می‌شوند. در این مقاله در تلاش هستیم تا انواع مختلف این تابلوهای برق را معرفی کرده و بیشتر با انواع کمپکت در تابلوها آشنا شویم.

تابلو برق 6

مطالب مرتبط:

کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

تابلو برق صنعتی چیست؟ انواع آن

 

تابلو برق فشار متوسط:

تابلو برق فشار متوسط که به آن تابلو برق صنعتی هم گفته می‌شود از جمله تجهیزاتی است که در یک سازه قرار داده شده و اغلب نیز فلزی هستند. قطعات و لوازم بکار رفته در این تابلوها شامل کلیدها ترانس‌ها و فیوزها بعلاوه‌ی قطع کننده‌های جریان می‌باشند. از کاربردهای تابلو برق فشار متوسط می‌توان به جداسازی و کنترل و مراقبت از تجهیزات الکترونیکی اشاره کرد. در بیشتر سامانه‌های انتقال و توزیع نیروی برق از تابلوهای فشار متوسط استفاده می‌شود. این تابلوها در سایزها و ابعاد مختلفی که متناسب با نیازهای تجاری و یا صنعتی باشد طراحی و ساخته شده‌است. تابلوهای فشار متوسط دارای انواع مختلفی هستند که تابلوهای کمپکت نیز جزو آن می‌باشند.

در بروزترین مدل‌های تابلو برق از گاز sf2 برای بالا بردن میزان امنیت آن استفاده می‌شود. بدنه فلزی اما همچنان جزو مرسوم‌ترین انواع تابلوهای برق است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالاترین میزان ولتاژ برقی که از تابلو برق عبور می‌کند یکی از مبناهای دسته‌بندی کردن آن‌ها است. یکی از وظایف و مسئولیت‌های اصلی در این تجهیزات بسیار پر استفاده این است که در سطح و شخص شده‌ای از ولتاژ جریان برق مورد نیاز مصرف کننده‌ها تامین کرده و در مواقع نیاز و لزوم جریان برق را قطع کند.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی:

همانطور که گفته‌شد تابلو های کامپکت یکی از انواع تابلو های برق صنعتی هستند که در فشارهای متوسط کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین پارامتری که در ساخت تابلو های برق باید در نظر گرفته‌شود تامین ایمنی آن است. چرا که پایین بودن سطح ایمنی در این تجهیزات می‌تواند خطرات مالی و جانی زیادی را با خود به همراه آورد. به همین دلیل است که از گازهایی مانند هگزا و فلورید در ساخت آن‌ها کمک گرفته می‌شود. به این ترتیب علاوه بر راحتی بیشتر در نصب تابلو برق ایمنی بالاتری در بازه‌های کاری فراهم می‌کند. همچنین از تعداد 6 لایه عایق برای محافظت بیشتر در آن‌ها نیز استفاده می‌گردد. از دیگر اجزا و قطعات مورد استفاده در تابلو برق می‌توان به‌موارد زیر اشاره نمود:

  • کابل‌های ورودی
  • کنتاکتورها
  • فیوزها
  • کلید زمین
  • کلید تیغه‌ای
  • رله‌های محافظتی
  • مدار شکن‌ها
  • کلید قطع بار

تابلو برق و انواع مختلف آن:

تابلوهای فشار متوسط از نظر ساختار درونی و کاربردی که دارند به چند گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

1- تابلو برق‌های فشار متوسط عایق بندی شده‌با گاز:

این تابلوها از یک محفظه ساخته‌شده‌اند که داخل آن با گازهایی همچون سولفور و هگزا انباشته شده است. نصب و تنظیم آن نیز بسیار آسان است. فضای کمتری را به خود اختصاص داده و از استانداردهای خوبی نیز برخوردار می‌باشد.

2- تابلو برق‌های فشار متوسط متال کلد:

در این نوع کلیه تجهیزات در محفظه‌هایی جدا از یکدیگر قرار می‌گیرند. سطح ولتاژ نیز در نوع متال کلد از 7 کیلو وات تا 40 کیلو وات در نوسان خواهد بود. این مدل در نیروگاه‌ها و خطوط انتقال دهنده برق کاربرد بیشتری دارند.

3- تابلو برق‌های متال این کلوزد:

از این نوع نیز مانند تابلوهای کمپکت در کاربری‌های تجاری و صنعتی بیشتر استفاده می‌شود و این قابلیت را دارد که چندین قطعه از اجزای سازنده‌ی ان در یک محفظه مشترک قرار داده‌شود. به لحاظ ایمنی نیز این تابلو برق در سطحی ایده‌آل قرار دارد. البته تقسیم بندی‌های دیگر برای انواع تابلوهای برق تعریف شده‌است که تابلوهای کمپکت در این بخش قرار می‌گیرند.

 

مطالب مرتبط:

کلید مینیاتوری چیست؟

آشنایی با انواع کلیدهای فشار ضعیف

 

تابلوهای هوشمند IED:

تابلوهای برق را می‌توان از طریق به‌کار بردن تجهیزاتی مانند رله‌ها و حسگرها و قطع کننده‌های هوشمند تبدیل به تابلوهای هوشمندی کرد که نسبت به دیگر انواع پیشرفته‌تر باشد. این تابلو برق‌های هوشمند این امکان را برای کاربران و اپراتورهای خود فراهم می‌کنند که به‌کمک رایانه و پوشش‌های شبکه‌ای آن‌ها را مورد کنترل قرار دهند. همچنین اطلاعات زیادی از این طریق برای تجزیه و تحلیل و بالا بردن سطح دانش عملیاتی مورد نیاز برای توزیع برق بدست خواهد آمد.

تابلو برق هوشمند

حتما بخوانید:

معرفی انواع ماژول های صنعتی

آشنایی با انواع سیم و کابل صنعتی

 

تابلوهای کمپکت فشار متوسط:

از این نوع بیشتر در پست‌های توزیع برق استفاده می‌شود و پست‌های از پیش ساخته‌شده یا همان کیوسک‌های برق نیز از این نوع تابلو برق دارند. در ساخت این تابلو برق کمپکت از فناوری و تکنولوژی‌های جدید استفاده شده است به‌همین دلیل میزان ضریب اطمینان بالایی دارد. کاربری و استفاده از آن نیز بسیار ساده و راحت می‌باشد. حجم و ظرفیت این تابلوهای کمپکت نسبت به دیگر انواع موجود بالاتر بوده به همین خاطر با استقبال بسیار زیادی نیز مواجه هستند. این نوع تابلو برق‌ها از خلاقانه‌ترین انواع تابلو برق‌های فشار متوسط در جهان بحساب می‌آیند.

مزیت تابلوهای کمپکت فشار متوسط:

این تابلوها همانطور که اشاره‌شد از پر طرفدارترین انواع موجود در بازار هستند و علت این محبوبیت را باید در مزیت‌های زیادی که دارد یافت. این مزایا عبارتند از:

  • محفظه‌ای در آن تعبیه‌شده‌است که درصورت آتش سوزی و انفجار باز شده و گازها را خارج می‌کند.
  • مدارهای فرمان در این تابلو برق دارای محفظه‌های جدا از هم هستند.
  • در مواقع تماس یافتن با قسمت‌های برق دار محافظت مخصوص است.
  • در برابر جرقه‌های ایجاد شده در داخل تابلو برق از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • ابعاد و وزرن کم تابلوهای کمپکت موجب شده‌است تا جابه‌جایی و حمل و نقل و نیز نصب نمودن آن‌ها بسیار آسان و راحت انجام گردد.
  • بدلیل کوچک بودن این نوع از تابلو برق‌ها ظرفیت پست برق نیز کاهش خواهد یافت.
  • امنیت بسیار بالا برای افرادی که با تابلو برق سر و کار دارند.
  • نیاز نداشتن و نگهداری و مراقب‌های معمول تابلو برق‌ها که موجب کاهش هزینه‌های مربوط به‌نگهداری از آن‌ها می‌شود.
  • چون این تابلو برق گالوانیزه است سامانه‌های ارت منظمی نیز دارد.
  • امکان ارتقا و پیشرفت این تابلو برق با گذشت زمان وجود دارد. این ویژگی موجب استفاده طولانی مدت از این تجهیزات خواهد شد و این یعنی صرفه اقتصادی بیشتر آن‌ها
  • در تابلو برق کمپکت این امکان وجود دارد که ترانس‌های ولتاژ و جریان مختلفی را نصب نمود.
  • می‌توان سیستم‌های خودکار را بر روی آن‌ها نصب و راه‌اندازی کرد.

 

تابلوهای کمپکت AIS فشار متوسط:

در این مدل از فشار هوا در جهت عایق بندی در اطراف باس بارها استفاده‌شده‌است. تمام تجهیزاتی که در این تابلو برق به‌کار رفته است از نوع مناسب برای استفاده در خلاء و فضای گازی شکل هستند. این تابلوهای کمپکت از تعدادی سلول جدا از یکدیگر ساخته‌شده‌که بعد در کارخانه یا مکانی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد یا پست برق به‌یکدیگر وصل شده و به اصطلاح سرهم می‌شود. تابلوهای AIS بصورت مجموع ساخته‌و عرضه‌می‌شوند.

گروه صنعتی سپیانی از شرکت‌های معتبر و خوشنام در کشور است در زمینه عرضه انواع تجهیزات مرتبط با صنایع و برق صنعتی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. از خدمات این گروه نام آشنا در عرصه صنعت می‌توان به اتوماسیون صنعتی و مشاوره و راه اندازی خط تولید لبنیات اشاره کرد. برای دریافت مشاوره‌های مورد نیاز می‌توانید با مهندسین و تکنیسین‌های ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل کرده یا از طریق بخش فروشگاه نسبت به استعلام موجودی کالاها و قیمت محصولات اقدام فرمایید.

اجزای مختلف تابلو برق نوع AIS:

همانطور که اشاره شد تابلوهای کمپکت از نوع AIS از چندین سلول مختلف طراحی و ساخته‌شده‌است. این سلول‌ها نام نام‌های C و F و V و M نامگذاری شده‌اند. وظایف این سلول‌ها شامل:

  • سلول C: در این سلول سکسیونرهای قطع و ارت قرار داده‌شده‌است.
  • سلول F: سکسیونر ارت خروجی به همراه سکسیونر قابل قطع در این سلول تعبیه شده‌اند.
  • سلول V: رله‌های ثانویه و سکسونرهای قبال قطع در این بخش قرار دارند به همراه دو ترانس حفاظتی جریان
  • سلول M: ابزارهای اندازه‌گیری در این سلول قرار داده‌شده‌است. این تجهیزات اندازه‌گیری شامل دو ترانس ولتاژ و سه عدد ترانس جریان همچنین سلول قابلیت قطع نیز دارد.

تابلو های کمپکت از نوع AIS دارای بخش‌هایی است که بصورت فشرده‌شده در کنار یکدیگر و کمپکت قرار داده شده‌اند. بدنه کار ایزوله بوده و بسیار مستحکم است. در انتها این بدنه با جریان هوا پر خواهد شد.

بنابراین بخش‌های مختلف این تابلو برق‌ها از:

  • ایزولاتورها
  • شینه‌های الکتریکی
  • کلیدهای زمین
  • ترانس جریان برق
  • مدارشکن
  • ترانس ولتاژ

ساخته‌شده‌اند.

تابلوهای کمپکت GIS فشار متوسط:

بیشتر این نوع از تابلو های برق از نوع کمپکت از گاز سولفور هگزا فلوروئید بعنوان عایق استفاده می‌کنند. کلیه باسبارها و ابزارهای کلید زنی در محیطی مملو از این گاز تعبیه شده‌اند. به همین دلیل این تابلوهای برق فشار کم حجم و به اصطلاح جمع و جور هستند. از نظر ساختاری یکپارچه و یک دست هستند. و بیشتر برای مکان‌ها و محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از نظر شرایط آب و هوایی مرطوب و یا آلوده‌باشد. زیرا امکان انتقال آلودگی‌ها و رطوبت به‌درون آن وجود ندارد. از دیگر موارد استفاده از این تابلو برق‌ها به منظور محافظت کردن از سوئیچ‌هایی است که در خطوط جریان برق وجود دارند و همچنین ترانسفورماتورهای مورد استفاده در صنایع.

مطلب مرتبط: ترانسفورماتور چیست؟ انواع و کاربرد

مزایای تابلوهای کمپکت GIS کدام است؟

این تابلوهای برق دارای مزیت‌های زیادی اعم از:

  • کم حجم بودن و نیاز به فضای کم داشتن
  • ضریب ایمنی این تابلوهای کمپکت بسیار بالا می‌باشد.
  • نیازی به مراقب سرویس و تعمیر در آن‌ها وجود ندارد.
  • برای نواحی صنعتی که در مناطق شرجی واقع شده‌است بسیار ایده‌آل و مناسب هستند.

می‌باشد. در این نوع از یک دی الکتریک به‌منظور خاموش نمودن قوس‌های ایجاد شده بهره‌گرفته می‌شود و چون گاز به‌کار رفته‌در آن نیز نیروی دی الکتریک زیادی دارد پس نیاز است تا مسافت عایق باریک باشد. کنترل نمودن فشار گاز موجود در این نوع تابلو برق یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با آن است. بنابراین بهتر است تا از سامانه برای پالایش نمودن گاز در محفظه تابلو برق استفاده گردد. این سامانه پالایش شامل:

  • هشدار دهنده
  • تریپ‌های خودکار
  • قفل اتوماتیک

است. قفل اتوماتیک در زمان نشتی وارد عمل خواهد شد.

انواع تابلو کمپکت

حتما بخوانید:

جانکشن باکس چیست؟ کاربرد آن

سینی کابل چیست؟ انواع و کاربرد آن  

 

کاهش میزان برق مصرفی در تابلوهای کمپکت:

تجهیزات دیجیتال و مدرن نسبت به نوع قدیمی خود گرما کمتری تولید کرده و در نتیجه نیاز به انرژِی کمتری نیز دارند. در تابلو برق کمپکت نیز میزان بسیار کمتری از گرما بدلیل استفاده از فناوری‌های دیجیتالی در آن تولید می‌شود. بنابراین نیاز بسیار کمتری به خنک کننده نیز دارد. بنابراین میزان برق مصرفی در مجموع تا اندازه زیادی کاهش یافته و همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که بسیاری از مهندسین تمایل به استفاده‌از تابلوهای کمپکت دارند.

گروه صنعتی سپیانی عرضه‌کننده محصولات صنعتی از جمله انواع مختلفی از تابلوهای برق از برندهای مطرح خارجی و داخلی است. برای دریافت مشاوره‌های تخصصی و راهنمایی‌های لازم پیش از خرید می‌توانید با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. یکی دیگر از تخصص‌های مهندسین و تکنیسین‌های با تجربه سپیانی مشاوره و راه اندازی خط تولید و اتوماسیون خطوط تولید است.

 

حتما بخوانید:

بانک خازنی چیست؟ کاربرد آن

مدارهای مهم و پرکاربرد در برق صنعتی

 

کلام پایانی:

تابلو های کمپکت یکی از جدیدترین انواع تابلو برق‌های صنعتی مورد استفاده در صنایع و واحدهای تجاری است که میزان قابل توجهی از خلاقیت و تکنولوژی در طراحی و ساخت آن بکار رفته است. این تابلو برق‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع نیز ویژگی‌هایی دارد که منجربه استفاده در کاربری مخصوصی برای آن می‌گردد. اما یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها که در تمام تابلوهای کمپکت مشترک است ایمنی بالا و ضریب اطمینان زیاد است.

برای تهیه و خرید این نوع از تابلو برق‌ها توصیه می‌شود تا از طریق فروشگاه‌ها و گرو‌ه‌های معتبری همچون دکتر پی ال سی و گروه صنعتی سپیانی اقدام گردد تا از کیفیت و اصالت کالای خریداری شده اطمینان داشته باشید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس اپ اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *