اتوماسیون صنعتی, تجهیزات, کنترلر

قیمت انواع پی ال سی (PLC)

قیمت plc

قیمت انواع PLC

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) که به عنوان کامپیوتر صنعتی یا کنترل کننده‌های قابل برنامه ریزی نیز شناخته می‌شود جزء اصلی مورد استفاده در بخش اتوماسیون صنعتی است. آنها به دلیل ساختار قوی و ویژگی‌های عملکردی مانند کنترل متوالی، تایمر و شمارنده، سهولت برنامه نویسی و استفاده از سخت افزار، قابلیت‌های کنترل قابل اعتماد و سهولت استفاده از سخت افزار در بسیاری از صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین این PLC چیزی بیش از یک کامپیوتر دیجیتالی در صنایع و همچنین در سایر حوزه‌های سیستم کنترل می‌باشد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمامی اطلاعات لازم را درباره قیمت انواع PLC کسب کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش PCS7 زیمنس

پی ال سی (PLC) چیست؟

آشنایی با انواع پی ال سی  (PLC)

PLC چیست؟

در اصل PLC مخفف “Programmable Logic Controller” به معنای “کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی” است. PLC کامپیوتری است که مخصوصاً برای کارکرد قابل اعتماد در محیط‌ های صنعتی خشن مانند دماهای شدید، مرطوب، خشک یا شرایط گرد و غبار، طراحی شده است. PLC‌ ها برای اتوماسیون فرآیندهای صنعتی مانند خط مونتاژ کارخانه تولید، کارخانه فرآوری سنگ معدن یا تصفیه خانه فاضلاب استفاده می‌شوند.

قیمت انواع plc

PLC‌ ها بسیاری از ویژگی‌های رایانه شخصی را که در خانه دارید به اشتراک می‌گذارند. هر دو دارای یک منبع تغذیه، یک CPU (واحد پردازش مرکزی)، ورودی و خروجی (I/O)، حافظه و نرم افزار عامل هستند (اگرچه این یک نرم افزار عامل متفاوت است).

بزرگترین تفاوت‌ها این است که یک PLC می‌تواند عملکردهای گسسته و پیوسته‌ای را انجام دهد که رایانه شخصی نمی‌تواند انجام دهد، و PLC برای محیط‌های صنعتی بسیار مناسب‌تر است. یک PLC را می‌توان به عنوان یک کامپیوتر دیجیتالی “مقاوم” در نظر گرفت که فرآیندهای الکترومکانیکی یک محیط صنعتی را مدیریت می‌کند.

نقش PLC در اتوماسیون صنعتی

PLC‌ها با استفاده از تشکیل بخشی از یک سیستم بزرگتر SCADA، نقش مهمی در زمینه اتوماسیون صنعتی دارند. یک PLC را می‌توان با توجه به نیاز عملیاتی فرآیند برنامه ریزی کرد. در صنعت تولید به دلیل تغییر ماهیت تولید، نیاز به برنامه ریزی مجدد وجود خواهد داشت. برای غلبه بر این مشکل، سیستم‌های کنترل مبتنی بر PLC معرفی شدند. قبل از اینکه به کاربردهای مختلف PLC‌ها نگاه کنیم، ابتدا اصول اولیه PLC را مورد بحث قرار خواهیم داد.

معماری PLC چیست؟

اصطلاح معماری PLC به مشخصات طراحی قطعات سخت افزاری و نرم افزاری مختلف PLC و نحوه تعامل آنها با یکدیگر برای تشکیل سیستم کلی PLC اشاره دارد. معماری یک PLC بر اساس همان اصولی است که در معماری استاندارد کامپیوتر استفاده می‌شود. با این حال، معماری PLC متفاوت است زیرا طراحی مبتنی بر ارائه قابلیت اطمینان بالا، مصونیت در برابر محیط سخت صنعتی، سهولت نگهداری و دسترسی به مقادیر زیادی از ورودی‌ها و خروجی‌های جانبی است.

اگر یک سیستم PLC به عنوان دارای معماری بسته توصیف شود، به یک سیستم اختصاصی از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری اشاره دارد که نمی‌تواند (یا دشوار است) به اجزا و نرم افزارهای سازنده دیگر متصل شود. با این حال، اگر یک سیستم PLC به عنوان دارای معماری باز توصیف شود، به سیستم PLC به عنوان دارای اجزای خارج از قفسه اشاره می‌کند که به یک استاندارد مشترک پایبند هستند و به راحتی به قطعات سخت افزاری و نرم افزاری سازنده دیگر متصل می‌شوند.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

تفاوت PLC و DCS چیست؟

14 نکته مهم برنامه نویسی PLC

مبانی نحوه عملکرد معماری PLC:

قلب سیستم PLC CPU است. CPU از یک واحد کنترل و پردازنده تشکیل شده‌است. واحد کنترل CPU تعامل بین اجزای سخت افزاری مختلف PLC را مدیریت می‌کند، در حالی که پردازنده CPU تمام اعداد و اجرای برنامه‌ها (مثلاً منطق نردبان) را مدیریت می‌کند.

جریان داده از دستگاه‌های ورودی، از طریق پردازنده CPU و سپس به دستگاه‌های خروجی است. پردازنده CPU نیز داده‌ها را با برنامه و حافظه داده رد و بدل می‌کند. پس از جمع آوری تمام داده ها، برنامه (مثلاً منطق نردبان) به صورت چرخه‌ای پردازش می‌شود. داده‌های حاصل به رابط خروجی برای شرطی سازی و اجرای دستگاه‌های خروجی جریان می‌یابد.

CPU همچنین داده‌ها را با رابط و دستگاه‌های ارتباطی کنترل و مبادله می‌کند. یک سیستم آدرس دهی برای سازماندهی داده‌ها استفاده می‌شود که بین اجزای سخت افزاری مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. ترمینال برنامه نویسی برای فرموله کردن برنامه PLC (مثلاً منطق نردبان)، بارگذاری برنامه در کنترلر و نظارت و کنترل PLC و برنامه آن استفاده می‌شود.

انواع معماری PLC:

3 نوع متمایز از معماری PLC موجود برای استفاده در اتوماسیون صنعتی به نام‌های ثابت، مدولار و توزیع شده شناخته می‌شوند. اصطلاحات مربوط به انواع PLC می‌تواند بین تولید کنندگان PLC متفاوت باشد، به خصوص زمانی که در مورد PLC‌های ثابت صحبت می‌شود. همچنین بین انواع PLC با برخی از PLC‌های نوع ثابت دارای ویژگی‌های نوع مدولار و برخی از PLC‌های نوع ماژولار دارای ویژگی‌های نوع توزیع شده هستند.

هنگامی که انواع معماری PLC را در نظر می‌گیریم، به طور کلی می‌توان گفت که PLC‌های ثابت برای کاربردهای کوچکتر و پیچیده‌تر استفاده می‌شوند. PLC‌های مدولار معمولاً برای کاربردهای با اندازه متوسط و پیچیده‌تر استفاده می‌شوند. در حالی که PLC‌های توزیع شده برای کاربردهای بزرگ و گسترده در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند. بیایید با جزئیات بیشتر به 3 نوع PLC نگاهی بیندازیم… .

معماری نوع PLC ثابت:

یک PLC ثابت از معماری واحد استفاده می‌کند که در آن تمام اجزای سخت افزاری در یک واحد جاسازی شده اند. اجزای سخت افزاری مانند منبع تغذیه، CPU، حافظه، ورودی، خروجی و رابط‌های ارتباطی همه در یک PLC ثابت ساخته شده‌اند. متداول ترین نام‌هایی که سازندگان مختلف به PLC‌های ثابت داده‌اند عبارتند از: ثابت، یکپارچه، نانو، میکرو، فشرده، کوچک، مینی، پایه، واحد، استاندارد و آجری. صرف نظر از اصطلاحات مختلفی که سازندگان PLC برای شناسایی نوع، اندازه و سطح عملکرد PLC‌ های خود استفاده می‌کنند، یک PLC ثابت به طور کلی با موارد زیر مشخص می‌شود:

  • قرارداد نامگذاری PLC – ثابت، یکپارچه، نانو، میکرو، فشرده، کوچک، مینی، پایه، واحد، استاندارد و آجری
  • پردازنده CPU – کم مصرف
  • اندازه حافظه برنامه و داده – کوچک
  • منبع تغذیه
  • رابط ورودی
  • رابط خروجی
  • رابط ارتباطی
  • سیستم نصب – تک واحدی
  • اندازه فیزیکی – کوچک
  • انعطاف پذیری – ورودی، خروجی و رابط‌های ارتباطی ثابت هستند.
  • قابل گسترش – خیر
  • قابل تنظیم – خیر
  • کاربردها – کاربردهای اساسی با تعداد ورودی و خروجی کم
  • هزینه – کم
کاتالوگ plc 2

حتما بخوانید: انواع ورودی د یجیتال PLC

 

مزایای PLC‌های ثابت:

PLC‌های ثابت دارای مزایای زیادی نسبت به سایر انواع PLC‌ها هستند. آنها به طور خاص برای پاسخگویی به پروژه‌های اتوماسیون کوچکتر و کم هزینه طراحی شده‌اند. مزایای PLC ثابت عبارتند از:

  • اندازه کوچکی دارند تا فضای زیادی را در یک محفظه اشغال نکنند.
  • نصب سریع و آسان
  • هزینه کم، بنابراین آنها یک راه حل اقتصادی برای کاربردهای اساسی هستند.
معایب PLC‌های ثابت:

اگر در نظر دارید یک PLC ثابت را برای خودکارسازی برنامه بعدی خود انتخاب کنید، احتیاط کنید که برخی از معایب را نیز در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که نوع PLC مناسب برای برنامه خود را انتخاب می‌کنید. معایب PLC ثابت عبارتند از:

  • قدرت پردازش CPU کم است و حافظه کوچک است، بنابراین انجام کارهای پیچیده‌دشوار است.
  • انعطاف ناپذیر است زیرا تعداد رابط‌های ورودی، خروجی و ارتباطی ثابت هستند.
  • فقط برای برنامه‌های اساسی با تعداد ورودی و خروجی کم مناسب است.
PLC های ثابت مدرن:

اکثر PLC‌ های ثابت مدرن امروزی با تعریف سنتی PLC ثابت فاصله زیادی دارند. پیشرفت‌های فناوری و تقاضای صنعت، آنها را از یک واحد ساده و کم مصرف با مقدار ثابت ورودی، خروجی و رابط‌های ارتباطی دور کرده است.

PLC ثابت امروزی دارای ویژگی‌هایی است که با طیف وسیعی از گزینه‌ها مانند پردازنده‌های قدرتمند، ماژول‌های قابل ارتقا و قابلیت‌های شبکه که هم مرز هستند و حتی در معماری ماژولار و توزیع‌شده PLC همپوشانی دارند، بسته‌بندی شده‌است. این منجر به گسترش PLC ثابت به طیف وسیع تری از کاربردهای اتوماسیون صنعتی شده‌است.

به عنوان مثال، PLC‌های امرون CP1L و کویو DL06دارای معماری PLC ثابت سنتی هستند. اما در عین حال با اسلات‌های داخلی قابل ارتقا هستند تا امکان ماژول‌های افزونه اضافی را فراهم کنند. نمونه دیگری از یک PLC ثابت امروزی که طراحی PLC مدولار را در خود جای داده است، دلتا DVP ES2 با طراحی بدون رک و ماژول‌های ورودی/خروجی توسعه‌یافته است. طیف الن بردلی MicroLogix 1100 PLC همچنین دارای قابلیت گسترش بیشتر با استفاده از ماژول‌های توسعه ورودی/خروجی به کنار PLC با استفاده از کابل ریبون است.

حتما بخوانید:

نکات مهم در خرید تجهیزات صنعتی

ترفند های کاربردی برنامه نویسی PLC

معماری نوع PLC مدولار:

یک PLC ماژولار برای هر یک از قطعات سخت افزاری خود یک ماژول جداگانه دارد. هر ماژول PLC با استفاده از یک سیستم نصب مشترک به هم متصل می‌شود. سیستم نصب دارای مقدار مشخصی ماژول است که می‌تواند در خود جای دهد. این بدان معناست که یک PLC مدولار را می‌توان به گونه ای پیکربندی کرد که خاص کاربرد موردنظر باشد.

ماژول PLC یک جزء سخت افزاری است که عملکرد خاصی را مطابق با معماری سیستم PLC انجام می‌دهد. ماژول‌های اصلی مورد استفاده در PLC نوع ماژولار عبارتند از: ماژول پردازنده، ماژول منبع تغذیه، ماژول‌های ورودی، ماژول‌های خروجی و ماژول‌های ارتباطی. طراحی این ماژول‌ها برای سازندگان مختلف متفاوت است و معمولاً نمی‌توان آنها را بین سازندگان PLC تعویض کرد.

PLC‌های مدولار برای خودکارسازی برنامه‌های صنعتی استفاده می‌شود که در آن پردازنده با توان بالاتر و تعداد زیادی دستگاه ورودی و خروجی مورد نیاز است. این نوع برنامه‌هایی که از PLCهای مدولار استفاده می‌کنند معمولاً با سطح پیچیدگی بالاتری از نظر عملیات، کنترل فرآیند و نظارت همراه هستند. برخی از نمونه‌های صنایعی که به راحتی از PLCهای مدولار استفاده می‌کنند عبارتند از: تولید، غذا و نوشیدنی، معدن و تدارکات.

یک plc مدولار با موارد زیر مشخص می‌شود:

  • قرارداد نامگذاری PLC – مدولار
  • پردازنده CPU – دارای قدرت متوسط تا زیاد
  • اندازه حافظه برنامه و داده – متوسط تا بزرگ
  • منبع تغذیه – ماژول
  • رابط ورودی – ماژول ورودی
  • رابط خروجی – ماژول‌های خروجی
  • رابط‌های ارتباطی – ماژول‌های ارتباطی
  • سیستم نصب – قفسه، صفحه پشتی، ریل یا شاسی
  • اندازه فیزیکی – متوسط تا بزرگ
  • انعطاف پذیری – بالا
  • قابل گسترش – بله
  • قابل تنظیم – بله
  • کاربردها – کاربردهای متوسط تا بالا با تعداد ورودی و خروجی زیاد
  • هزینه – متوسط تا زیاد

کاتالوگ plc

حتما بخوانید:

برنامه نویسی PLC چیست؟

برنامه نویسی صنعتی چیست؟

مانیتورینگ و کنترل خطوط تولید (مانیتورینگ صنعتی)

مزایای استفاده از PLC مدولار به جای PLC ثابت چیست؟

PLC‌ های مدولار دارای مزایای زیادی نسبت به سایر PLC‌های ثابت هستند. آنها به طور خاص برای پاسخگویی به پروژه‌های اتوماسیون متوسط تا بالا طراحی شده‌اند. مزایای استفاده از PLC ماژولار بجای PLC ثابت این است که PLC‌های ماژولار دارای حافظه بزرگتر، پردازنده‌های با کارایی بالاتر، تعداد ورودی و خروجی بیشتر، گزینه‌های ارتباطی افزایش یافته، کاملا قابل تنظیم هستند و براحتی گسترش می‌یابند. این PLC ماژولار را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگتر و پیچیدگی بالاتر را در مقایسه با PLC ثابت انجام دهد.

PLC‌ های مدولار همچنین دارای قابلیت نصب ماژول‌های ورودی و خروجی از راه دور (I/O توزیع شده) هستند که با استفاده از یک لینک ارتباطی به هم متصل می‌شوند. این امکان افزایش تعداد ورودی‌ها و خروجی ها، کاهش نیاز به کابل و انعطاف پذیری نصب را فراهم می‌کند.

PLC مدولار همچنین دارای مزایای نگهداری نسبت به PLC‌های ثابت است. هر جزء سخت افزاری جداگانه در یک ماژول قرار می‌گیرد که در صورت ایراد قابل تعویض است. در حالی که یک PLC ثابت تمام اجزای خود را در یک واحد جاسازی کرده است. بنابراین هنگامی که یک عیب وجود دارد، کل واحد باید به طور کامل جایگزین شود و واحد معیوب به سطل زباله ختم می‌شود.

معایب PLC‌های مدولار:

اگر می‌خواهید یک PLC مدولار را برای خودکارسازی برنامه بعدی خود انتخاب کنید، عاقلانه است که برخی از معایب را نیز در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که مناسب‌ترین PLC را برای برنامه خود انتخاب می‌کنید. معایب PLC مدولار عبارتند از:

  • اندازه بزرگی دارند بنابراین فضای بیشتری را در یک محفظه نسبت به PLC ثابت اشغال می‌کنند.
  • سیستم نصب پیچیده‌تر از یک PLC ثابت است.
  • هزینه بالاتر از PLC ثابت است، بنابراین ممکن است برای برنامه‌های کوچکتر مقرون به صرفه نباشد.

قیمت انواع PLC:

با مراجعه به بازار دریافتیم قیمت انواع PLC از 4،600،000 تومان برای PLC دلتا تا 5،100،000 تومان برای PLC زیمنس تا 8،500،000 تومان برای PLC فتک قابل خریداری است.

حتما بخوانید:

معرفی پی ال سی های امرون

معرفی پی ال سی  (PLC) های دلتا

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به قیمت انواع PLC پرداختیم. مقاله را با انواع PLC و کاربرد و مزایا و معایب آنها شروع کردیم و در ادامه به قیمت انواع PLC پرداختیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با قیمت انواع PLC دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *