تجهیزات, کنترلر

مراحل راه اندازی پی ال سی (PLC)

راه اندازی PLC

مراحل راه اندازی PLC

PLC یک کامپیوتر صنعتی است که قادر به انجام منطق گسسته یا ترتیبی در محیط کارخانه است. PLC برای جایگزینی رله‌های مکانیکی، تایمرها و شمارنده‌ها ساخته شد. در اصل PLC به عنوان قلب سیستم کنترل در یک سیستم خودکار در نظر گرفته می‌شود. پی ال سی می‌تواند وضعیت سیستم کنترل را توسط سیگنال دستگاه ورودی نظارت کند و بر اساس منطق برنامه مسیر عملی را که باید از طریق دستگاه خروجی انجام شود را تعیین می‌کند. اساسا PLC را می‌توان ترکیبی از دستگاه منطقی حالت جامد در نظر گرفت. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا مراحل راه اندازی PLC را مرور کنیم:

هشدارها برای راه اندازی PLC:

  • هنگام راه اندازی PLC باید دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم آسیب‌های وارده به سیستم‌های کنترل خودکار را کاهش دهیم. ما باید از راه اندازی PLC در مکان‌های خاصی در یک کارخانه خودداری کنیم.
  • نباید در مکان‌هایی نصب شود که در معرض مستقیم نور خورشید باشد.
  • دمای محل راه اندازی PLC نباید بیش از 55 درجه سانتیگراد باشد.
  • محدوده رطوبت نسبی 10٪ – 90٪ RH
  • نباید در مکان‌هایی که گازهای قابل اشتعال یا سمی وجود دارد نصب شود.
  • نباید در مکان‌هایی که لرزش زیاد وجود دارد نصب شود.
  • نباید در مکان‌هایی که روغن یا گرد و غبار شیمیایی وجود دارد نصب شود.
  • باید فضای کافی برای گردش هوا در نظر بگیریم.
  • خطوط برق و تجهیزات ولتاژ بالا می‌توانند باعث ایجاد نویز الکتریکی در PLC شوند.
  • نباید PLC را در تابلویی که دارای تجهیزات ولتاژ بالا است نصب کنید.
  • بین PLC و خطوط برق مجاور باید حداقل 200 میلی متر فاصله وجود داشته باشد.
  • PLC باید به گونه‌ای نصب شود که بتوان برای بهره برداری و نگهداری به آن دسترسی داشت.
  • نباید در نزدیکی تجهیزات ولتاژ بالا نصب شود.

راه اندازی کنترلر plc

حتما بخوانید:

پی ال سی (PLC) چیست؟

برنامه نویسی PLC چیست؟

آشنایی با انواع پی ال سی  (PLC)

 

راه اندازی ورودی/خروجی:

PLC کوچک باید به گونه‌ای نصب شود که خنک کننده کافی داشته باشد، PLC کوچک نباید در موقعیت نادرست نصب شود. می‌توان آن را روی سطح افقی نصب کرد. واحدهای ورودی/خروجی را می‌توان به گونه‌ای نصب کرد که ماژول‌های مناسب را در مکان‌های صحیح خود قرار دهند.

ما باید واحدهای ورودی/خروجی را همانطور که در نمودار سیم کشی نشان داده شده است وصل کنیم، اکثر سوئیچ‌ها به پنل، سنسورها و شیر برقی که در دستگاهی که قرار است کنترل شود قرار دارد وصل می‌شوند.

اتصالات ویژه ورودی/خروجی:

هنگام اتصال دستگاه‌های میدانی خاص باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم، این نوع اتصال ورودی‌های نشتی و بارهای القایی است. برخی از دستگاه‌های میدانی حتی اگر کار نمی‌کنند جریان نشتی داشته باشند و این ورودی نشتی می‌تواند مدار ورودی و در نتیجه عملکرد نادرست را ایجاد کند. بنابراین با استفاده از یک مقاومت خونریزی می‌توان از این امر جلوگیری کرد، این مقاومت را در سراسر ورودی قرار دهید.

این مقاومت مقاومت مدار را فراهم می‌کند و به همین دلیل افت ولتاژ بین دستگاه میدان نشتی و مدار ورودی وجود خواهد داشت. بارهای القایی می‌توانند جریان را قطع کنند و این باعث ایجاد نوک ولتاژ می‌شود و برای جلوگیری از این امر می‌توانیم از مدار اسنابر استفاده کنیم.

نکات راه اندازی PLC در کابینت پنل:

  • در جایی باشد که نصب گردش هوای کافی مورد نیاز است.
  • دستگاهی که گرما تولید می‌کند باید در زیر PLC قرار گیرد.
  • تجهیزات ولتاژ بالا نباید وجود داشته باشد.

در سیم کشی PLC چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟

  • باید تا حد امکان از کابل‌های کوتاه استفاده کنیم.
  • باید از یک خط بین تجهیزات استفاده کنیم و کابل را برای طولانی شدن آن وصل نکنیم.
  • نباید منحنی‌های تیز را در کابل ایجاد کنیم.
  • باید ناحیه سیستم و سیم کشی کنترل را از سیم کشی فشار قوی دور نگه داریم.
  • باید سیم‌کشی ورودی، سیم‌کشی خروجی و سایر انواع سیم‌کشی را از هم جدا کنیم.
  • سیم کشی AC و DC باید جدا باشد.
  • تمام اجزا باید به زمین متصل شوند.
  • باید مطمئن شویم که سیم مورد استفاده از گیج درستی برخوردار است و باید بتواند حداکثر جریان ممکن را تحمل کند.
  • ما می‌توانیم سیم میدان و نقطه پایانی را با استفاده از یک روش برچسب گذاری قابل اعتماد برچسب گذاری کنیم.

از تکنیک‌های بسته‌بندی سیم می‌توان برای ساده‌سازی اتصالات استفاده کرد، دسته‌هایی که نوع سیگنال‌های مشابهی را حمل می‌کنند باید در مجرای جداگانه نگهداری شوند تا بتوانیم از تداخل جلوگیری کنیم. در صورتی که نیاز باشد سیم‌کشی ورودی/خروجی و کابل‌های برق را در یک کانال قرار دهیم، باید با استفاده از صفحات فلزی از یکدیگر محافظت شوند.

مشکلات افزایش ولتاژ:

چگونه از مشکلات افزایش ولتاژ در راه اندازی PLC جلوگیری کنیم؟

PLC از بسیاری از اجزای فعال مانند ترانزیستور، آی سی و غیره تشکیل شده است. همه این اجزا در صورت وجود رعد و برق می‌سوزند و باعث ایجاد ولتاژ بالا می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید از ترمینال محافظ زمین و PLC عملکردی زمین با حداقل 100 اهم مطمئن شویم. کابلی که برای اتصال به زمین استفاده می‌شود باید 2 میلی متر مربع باشد. پوشش و خوردگی رنگ باید در محل اتصال زمین، اتصال به زمین، محل اتصال به زمین، و کابل سبز رنگ باید به شاخه کابل خاتمه داده شود.

این کابل باید بند و لحیم را محکم کند. در حین اتصال به PLC، اگر امکان اتصال به زمین مستقل وجود ندارد، اتصال زمین را انجام دهید. سیم ارت باید ضخیم‌تر باشد و نقطه اتصال به PLC نزدیک باشد تا بتوان فاصله تا کابل اتصال زمین را کاهش داد.

زیمنس plc s7

حتما بخوانید:

بروزرسانی plc چیست؟ مراحل آن

انواع پی ال سی (PLC) های امرون

بازار کار پی ال سی PLC در خارج از کشور 

 

روش‌های عیب یابی PLC:

راه‌های مختلفی برای عیب یابی مشکلات سیستم PLC شما وجود دارد. در محیط‌های سخت صنعتی، بروز مشکلاتی که نیاز به راه حل‌های سریع دارند، اجتناب ناپذیر است. هنگام کار با سیستم‌های PLC، عیب‌یابی مورد نیاز است، اما خوشحال خواهید شد که بدانید اگر رویکرد درستی داشته باشید، بسیاری از مشکلات را می‌توان بطور موثر تشخیص داد و با آنها مقابله کرد. در ادامه این مقاله چند نکته برای عیب یابی موثر PLC‌ها وجود دارد.

قطعات جایگزین را در دسترس داشته باشید.

یکی از بهترین روش‌ها در مورد عیب یابی سیستم‌های PLC این است که انباری از قطعات جایگزین را در جایی که سیستم قرار دارد نگه دارید. این به شما کمک می‌کند تا زمان خرابی کلی ناشی از خرابی قطعه را کاهش دهید. اگر خاموشی رخ دهد، برخلاف ساعات یا روزهایی که ممکن است برای رسیدن قطعات یدکی طول بکشد، فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

خرابی ماژول سیستم I/O:

مشکل رایجی که در سیستم‌های PLC ایجاد می‌شود، خرابی ماژول سیستم I/O است. با شناسایی قطع ارتباط بین موقعیت‌های داخلی و خارجی، این مشکل را برطرف کنید. این شامل بررسی رابطه بین ماژول‌های فیزیکی ورودی/خروجی و آنچه در داخل برنامه PLC در حال رخ دادن است می‌باشد. پس از انجام این کار، می‌توانید هر ماژول را جدا کنید و از یک دستگاه نظارت بر برنامه برای نظارت بر وضعیت داخلی آن استفاده کنید.

مشکلات برقی:

PLC‌ها برای کارکرد موثر نیاز به جریان ثابتی از توان دارند. از دست دادن برق می‌تواند ناشی از عوامل زیادی مانند خاموشی منطقه‌ای، اتصالات ضعیف، خرابی شبکه و کابل‌های آسیب دیده باشد. این امر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد و از دست دادن اطلاعات شود که می‌تواند بر کل سیستم خودکار شما تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از این امر منابع تغذیه پشتیبان را نصب کنید که زمانی که منبع اصلی در معرض خطر قرار می‌گیرد وارد عمل می‌شوند.

تداخل نویز الکتریکی:

تداخل فرکانس رادیویی (RFI) و تداخل الکترومغناطیسی (EMI) مسائل رایجی هستند که می‌توانند بر عملکرد یک PLC تأثیر بگذارند. اگر موتور یا ماشین بزرگ دیگری در نزدیکی سیستم PLC وجود داشته باشد، خطر تداخل سیگنال خارجی می‌تواند افزایش یابد. اگر مشکلاتی را تجربه می‌کنید، ممکن است دلیل آن این موضوع باشد. برای رفع آن پتانسیل تداخل سیگنال را با بهبود محافظ، زمین و تهویه برق کاهش دهید.

تخریب حافظه:

عوامل خارجی می‌توانند منجر به تخریب حافظه در سیستم PLC شوند. این مشکل می‌تواند باعث شود که کدنویسی قابل خواندن نباشد که می‌تواند منجر به مشکلات مرکز شهر یا راه اندازی مجدد شود. اطمینان حاصل کنید که از تمام داده‌های سیستم در یک دستگاه ذخیره‌سازی اضافی که در مکانی امن نگهداری می‌شود (از مکان‌هایی که تداخل، رطوبت یا درجه حرارت بالا وجود دارد خودداری کنید) پشتیبان‌گیری شده است.

حتما بخوانید:

اتوماسیون صنعتی PLC

تفاوت PLC و DCS چیست؟

بهترین برند plc کدام است؟

 

نکات مهم نگهداری پی ال سی PLC

  • سیستم‌های PLC نقش حیاتی در اتوماسیون صنعتی ایفا می‌کنند. زمان توقف می‌تواند بسیار پرهزینه و برای یک کسب و کار مضر باشد. علاوه بر این، تامین قطعات یدکی می‌تواند چالش برانگیز و زمانبر باشد. برای کاهش خطرات و افزایش طول عمر واحدها، اجرای برنامه تعمیر و نگهداری مناسب برای یک سیستم PLC ضروری است. در ادامه چند نکته قابل اجرا در مورد تعمیر و نگهداری PLC وجود دارد:
  • مطمئن شوید که از برنامه PLC شما پشتیبان تهیه شده است.
  • در طول بررسی‌های معمول تعمیر و نگهداری، حتما از برنامه PLC خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت نیاز به تعویض آن، از خرابی غیر ضروری جلوگیری کنید. اگر PLC شما از کار افتاد و به یک سیستم کاملاً جدید نیاز دارید، می‌توانید بسادگی فایل پشتیبان را در واحد جدید دانلود کنید.
  • وضعیت باتری را بررسی کنید.
  • از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید. اگر چراغ‌ها سوسو می‌زنند، ممکن است نشان‌دهنده زمان تعویض باتری است. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت خالی شدن منبع برق اصلی، از خرابی و از دست دادن اطلاعات جلوگیری کنید.
  • شرایط محیطی و عملیاتی را بررسی کنید.
  • بطور منظم شرایط محیطی مانند دما و رطوبت را بررسی کنید، زیرا این موارد نقش مهمی در حفظ عملکرد و طول عمر قطعات PLC دارند. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، از جریان هوای کافی به داخل کابینت PLC اطمینان حاصل کنید.

plc installation

همچنین:

  • مطمئن شوید که ماژول‌های ورودی/خروجی محکم هستند.
  • مهم است که اطمینان حاصل شود که هر اتصال در سیستم PLC محکم است، به ویژه ماژول‌های I/O. اتصالات شل می‌تواند باعث آسیب به قطعات و مشکلات عملیاتی شود.
  • ولتاژ کاری را بررسی کنید.
  • مطمئن شوید که ولتاژ ورودی تغذیه کننده سیستم PLC را کنترل کنید. ولتاژ بیش از حد بالا می‌تواند باعث افزایش برق شود که می‌تواند منجر به خرابی شود.
  • گرد و غبار، زباله و تجمع را پاک کنید.
  • در محیط‌های سخت صنعتی، جلوگیری از تجمع گرد و غبار و زباله در داخل ماشین آلات دشوار است. مطمئن شوید که بطور مرتب تجهیزات را تمیز کنید تا از گرفتگی دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به خرابی یا فجایع شدیدتر مانند اتصال کوتاه شود که می‌تواند باعث آسیب دائمی شود.
  • در صورت نیاز به روز رسانی را انجام دهید.
  • از هرگونه وصله یا ارتقای نرم افزاری که برای اطمینان از به روز بودن سیستم PLC شما لازم است آگاه باشید.

حتما بخوانید:

14 نکته مهم برنامه نویسی PLC

ترفند های کاربردی برنامه نویسی PLC

تفاوت کنترل کننده های صنعتی IPC.PLC.PAC و کاربرد هر کدام

 

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به مراحل راه اندازی PLC پرداختیم. مقاله را با معرفی و کارکرد PLC شروع کردیم و در انتها نکات نگهداری PLC را مرور کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با مراحل راه اندازی PLC دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق فرم درخواست مشاوره و واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *