پنوماتیک

تجهیزات و متعلقات پنوماتیک

تجهیزات پنوماتیک

تجهیزات پنوماتیک

پنوماتیک و در کل تجهیزات پنوماتیک به آن بخش از علوم مهندسی و فیزیک گفته می شود که از انرژی موجود در گازهای فشرده شده به منظور به حرکت درآوردن و انجام کار استفاده گردد. پنوماتیک نقش مهمی در علم مکاتروتیک و ساخت دستگاه های گوناگون در صنایع مختلف دارد. از طریق نیروی پنوماتیک است که شیر های پنوماتیک انرژی به دست آمده از گازهای فشرده شده را تبدیل به حرکت و انرژی مکانیکی می کنند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که محرک های پنوماتیک نیروی مورد نیاز خود را غالبا از کمپرسورهای الکتریکی تامین می نمایند. در این مقاله تلاش داریم با بخش ها و تجهیزات پنوماتیک و همچنین متعلقات مربوط به آن بیشتر آشنا شویم. در صورتی که به این مبحث علاقه مند هستید میتوانید به مقاله ای با عنوان پنوماتیک چیست؟ مزایا و معایب نیز رجوع نمایید.

 

مطالب مرتبط:

پنوماتیک چیست؟ مزایا و معایب

شیر پنوماتیک چیست؟ انواع آن

 

پنوماتیک چیست؟

همانطور که گفته شد پنوماتیک شاخه ای از علم فیزیک است که به وسیله ی نیروی گازه های فشرده شده به ویژه هوا ایجاد نیروی مکانیکی و حرکت می کند. سیستم های پنوماتیک دارای اجزا و متعلقاتی هستند تا بتوانند به عملکرد هدف دستیابی پیدا کنند. یکی از تجهیزات پنوماتیک کمپرسور هوا می باشد. بخش دیگری که در سیستم های پنوماتیک مورد استفاده واقع می شود سیلندرها هستند. حرکت سیلندر ها است که باعث تامین شدن نیروی لازم برای حرکت موتور می شود. بخش با اهمیت بعدی در یک سیستم پنوماتیک محرک می باشد. این قسمت از تجهیزات پنوماتیک باعث می شوند تا شیر ها در مواقع لزوم باز یا بسته شوند. موتورها نیز از اجزای اصلی و بسیار مهم در این سیستم به حساب می آیند.

 

حتما بخوانید: سیستم هیدرولیک چیست؟ کاربرد آن

 

لوازم و اتصالات پنوماتیک

سیستم های پنوماتیک شامل گروه وسیعی از اتصالات و لوازمی از قبیل کوپلینگ ها و سوپاپ ها و آداپتورها هستند. البته این اتصالات به سایر دستگاه هایی که نیرو دریافت می کنند نیز وصل میشوند. مثلا لوازم و تجهیزات پنوماتیک میتواند شامل هر نوعی از اتصال دهنده ها باشد که به منظور وصل کردن اجزا و بخش های مختلف دستگاه در هوای خشک و یا زیر فشار طراحی شده اند. از سیستم های پنوماتیک و اتصالات و تجهیزات آن در بخش های مختلف صنایع گوناگونی استفاده می شود. این کاربرد ها شامل:

  • مونتاژ و راه اندازی خطوط تولید
  • ماشین آلات صنعتی
  • ابزار های دستی
  • ساخت و ساز

میشود. دلیل کاربردهای زیاد سیستم های پنوماتیک این است که نیروی تولید شده در این روش بسیار قابل اعتماد و ایمن و به صرفه می باشد. همینطور معادل نیرویی است که موتور های الکتریکی قادر به تولید آن هستند.

 

انواع اتصالات و تجهیزات پنوماتیک

اگرچه اتصالات و تجهیزات مرتبط با سیستم پنوماتیک طیف گسترده ای را شامل می شود. اما در اینجا به معرفی برخی از انواع آن خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: آشنایی با فیتینگ و اتصالات پنوماتیک

 

اتصالات زانویی:

از اتصالات زانویی پنوماتیک به منظور وصل کردن شلنگ های منفرد و یا شلنگ های چند منظوره استفاده می شود. این اتصالات این امکان را برای کاربران خود فراهم می کنند که برای گروهی از لوله ها اتصالات موجود را تغییر دهند. از دیگر ویزگی های اتصالات زانویی به کار رفته در سیستم های پنوماتیک این است که برای لوله های نایلونی بسیار مناسب اند و همه کاره بوده و جاگیر نیستند.

 

اتصالات مستقیم پنوماتیک:

این بخش از تجهیزات پنوماتیک رزوه های یک طرفه ای دارند و از سمت دیگر برای وصل شدن به لوله مناسب می باشد. از این اتصالات برای وصل کردن دسته ای از شلنگ ها استفاده می کنند. همچنین از تجهیزات پنوماتیک بیشتر به عنوان آداپتور استفاده می گردد. از نظر قطر و اندازه و جنس و گرید این نوع از اتصالات پنوماتیک از تنوع بالایی برخوردار هستند. در ادامه دیگر ویژگی های این اجزا را ملاحظه میکنید:

  • ایمنی بالا
  • قابلیت استفاده برای گروه وسیعی از ابزارها

 

اتصالات وای (y) پنوماتیک:

از کاربرد های این نوع از اتصالات پنوماتیک بیشتر در خطوط هواپیمایی و ابزار های هوا، رباتیک و گاراژها و نیز خودرو استفاده می شود. ویژگی ها و خصوصیات اصلی این بخش از تجهیزات پنوماتیک شامل موارد زیر میباشد:

  • اتصالات محکم
  • داشتن مخزن مقاوم در مقابل جریان و همچنین خلا
  • انتها اتصالات آسان که حتی با یک دست نیز قابل استفاده است.

 

حتما بخوانید: تجهیزات پایپینگ چیست؟ انواع آن

 

اتصالات پنوماتیک تی (T) شکل:

این بخش از تجهیزات پنوماتیک دارای مکانیزم فشار می باشند. همچنین از اتصال ایمن به درگاه های رزوه ای برخوردار هستند. اتصالات تی از یک سر رزوه ای هستند. و به همین دلیل بسیار راحت نصب می شوند. به طوری که بدون در دست داشتن ابزار خاصی و تنها با یک دست امکان نصب آن ها وجود دارد. در موارد خلا و یا فشار از این از اتصالات پنوماتیک استفاده می شود. از ویژگی های اصلی این نوع از اتصالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی سوراخ کامل
  • میزان نشت بسیار کم

 

اتصالات پنوماتیک عملکردی:

این اتصالات این امکان را برای کاربران خود فراهم می کنند تا در هر عملکردی که نیاز دارند در نقش متناسب با آن مورد استفاده قرار گیرند. جنس این گروه از تجهیزات پنوماتیک غالبا از آلیاژ آلومینیوم و برنج و مس میباشد. از ویژگی های اساسی و مهم در این اتصالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع بالا
  • داشتن عملکردهای گوناگون از تنظیم جریان و مسدود کردن گرفته تا تامین و خاموش نمودن

 

تجهیزات و متعلقات پنوماتیک

حتما بخوانید:

محرک های پنوماتیک چیست؟

جک پنوماتیک (سیلندر پنوماتیک) چیست؟

 

تقسیم بندی های دیگر اتصالات پنوماتیک

نوع دیگری از تقسیم بندی های مربوط به اجزا و اتصالات پنوماتیک نیز وجو دارد که با توجه به نوع و سبک مونتاژ نام گذاری می شود. متداول ترین نوع این اتصالات و تجهیزات پنوماتیک شامل مواردی از قبیل آنچه در ادامه آمده می باشد:

 

اتصالات فشاری پنوماتیک:

این نوع اتصالات علاوه بر اینکه از ایمنی و ضریب اطمینان بیشتری برخوردارند از سهولت و سرعت بالایی در مونتاژ یا جداسازی نیز برخوردار می باشند. این بخش از تجهیزات پنوماتیک معمولا از فلزات یا پلاستیک ساخته می شوند. از جنس پلاستیکی این اتصالات برای سیستم هایی که فشار در آن ها کم است استفاده می کنند. این در حالی است که از انواع فلزی آن در شرایطی که درجه ی حرارات سیستم بالاتر میباشد استفاده می شود.

 

اتصالات لوله به لوله پنوماتیک:

این نوع از اتصالات از تنوع بالایی در قطر و جنس و اندازه در بازار موجود است. به منظور وصل کردن دو لوله به یکدیگر از این از اتصالات و تجهیزات پنوماتیک استفاده می شود. این نوع از اتصالات در انواع زاویه دارو مستقیم وجود دارند. هنگام کار با موادی از جنس پلی اورتان و نایلون و یا پلی آمید ها از این نوع از اتصالات استفاده می کنند.

 

اتصالات رشته ای به لوله پنوماتیک:

این نوع از اتصالات و تجهیزات پنوماتیک از بخش های نر و ماده تشکیل می شوند. در شرایطی که درزگیر ها و پوشش ها در معرض آلودگی و خوردگی قرار دارند از این اتصالات پنوماتیک استفاده می شود.

 

اتصالات خاردار پنوماتیک:

این تجهیزات پنوماتیک در حقیقت از نوع اتصالات فشاری به شمار می روند. شیوه استفاده به این صورت است که از قسمت بالای خار لوله فشار داده میشود و بعد به کمک یک مهره ی خمیده در اطراف لوله محکم میگردد. این روش اتصال ایمنی بالایی نیز دارد.

 

برندهای مطرح در زمینه تولید اتصالات و تجهیزات پنوماتیک

امروزه بسیاری از تولید کنندگان و کمپانی های بزرگ اقدام به تولید و عرضه ی این تجهیزات پنوماتیک به بازار می نمایند. در این بخش تنها به معرفی بخشی از این برند های شناخته شده خواهیم پرداخت.

  • برند فستو
  • برند پارکر
  • برند نورگن
  • برند آر اس پرو

گروه صنعتی سپیانی با سال ها تجربه در زمینه ی واردات و فروش ابزارهایی نظیر اتصالات و تجهیزات پنوماتیک، بستری ایمن و ایده آل برای تامین قطعات مورد نیاز شما می باشد. گروه صنعتی سپیانی همچنین در زمینه ی اتوماسیون صنعتی PLC و مشاوره و راه اندازی خط تولید و نیز پیاده سازی خطوط تولید ارائه خدمات می نماید. همچنین شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا مهندسین مجرب ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.

 

اتصالات و تجهیزات پنوماتیک به چه بخش هایی متصل می شوند؟

لوازم تجهیزات پنوماتیک را میتوان به گروه وسیعی از انواع دستگاه ها و مجاری متصل نمود. به ویژه شلنگ ها و لوله هایی که در بخش های مختلف سیستم به هوا وصل هستند. اینکه چه اتصالات و تجهیزات پنوماتیک برای کاربری شما بهترین گزینه می باشد نیز بستگی زیادی به میزان فشار در عملیات هایی که انجام خواهد گرفت دارد. اما نکته ی مهم در این میان این است که هنگام انتخاب کردن اتصالات و تجهیزات پنوماتیک به مجاری که هوای فشرده را در دو طرف اتصالات نگه می دارد توجه نمایید. سپس با توجه به میزان فشار وارده در این ناحیه به انتخاب بهترین گزینه اقدام مایید. این اجزا شامل مواردی همچون موارد ذیل می باشند:

 

لوله

چنانچه در سیستم پنوماتیک از لوله استفاده شده باشد. نشان دهنده وجود موادی است که بیشتر به حالت جامد نزدیک می باشد. برای نصب های دائمی و طولانی مدت گزینه ی بهتری هستند. اتصالات لوله در تجهیزات پنوماتیک عموما محکم تر از سایر انواع فیکس می شوند. هر چند در برخی از اوقات نیز برای جدا شدن های مکرر طراحی و استفاده میشوند. لوله ها را بر حسب قطر آن ها ساخته و خریده و فروش میکنند.

شلنگ

استفاده از شلنگ در سیستم های پنوماتیک نشان دهنده ی وجود مجراهای انعطاف پذیر می باشد. شلنگ ها از یک یا چند لایه مواد پلاستیکی ساخته شده اند. امکان بروز پارگی و سائیدگی در شلنگ ها زیاد بوده و به همین دلیل باید در فواصل زمانی منظم اقدام به تعویض آن ها نمود. به همین دلیل در اتصالات و تجهیزات پنوماتیک که دائمی نیستند و می توان بعد از مدتی به آسانی آنها را از هم جدا کرد از شلنگ استفاده می کنند.

 

انواع اتصالات پنوماتیک

حتما بخوانید: سلونوئید چیست؟ اجزای آن

 

قطعات مصرفی در سیستم پنوماتیک کدام اند؟

متعلقات و تجهیزات پنوماتیک گاها از نوع مصرفی بوده که در این بخش به این بخش از تجهیزات پنوماتیک اشاره می نماییم:

  • پمپ باد یا کمپرسور: کاربردی همانند کپسول گاز دارند با این تفاوت که به جای گاز متان در کمپرسور های پنوماتیک هوا وجود دارد.
  • بخش مراقبت پنوماتیک: این بخش از تجهیزات پنوماتیک به منظور بهینه سازی کردن هوا مورد استفاده قرار می گیرند. این قسمت از سه بخش تشکیل می شود:
    • فیلتر پنوماتیک
    • رگراتور پنوماتیک
    • روغن پنوماتیک
  • شلنگ واتصالات پنوماتیک: شلنگ ها از اجزا و بخش های اصلی در سیستم پنوماتیک به شمار می روند. این بخش کلیه ی قسمت های سیستم و سایر تجهیزات پنوماتیک را به یکدیگر متصل می کنند.
  • اکچویتور پنوماتیک: اکچویتور در سیستم پنوماتیک انرژی موجود در هوای فشرده شده را به حرکت تبدیل می کند. این حرکت می تواند دورانی یا حتی خطی نیز باشد.
  • شیر پنوماتیک: این بخش از تجهیزات پنوماتیک برای فرمان دادن به سیلندرها و جک مورد استفاده قرار می گیرند. خود این بخش از اجزای مختلفی تشکیل می شود:
    • شیر برقی
    • شیر دستی
    • شیر سیگنال پنوماتیک
    • فلوکنترل پنوماتیک
    • پدال پنوماتیک
  • تفنگی باد در سیستم پنوماتیک: این وسیله به منظور انتقال باد مورد استفاده قرار می گیرد. بادگیری قطعات و سایر تجهیزات پنوماتیک از طریق این قطعه صورت می گیرد.
  • سیلندر یا جک پنوماتیک: این بخش ار تجهیزات پنوماتیک نیروی مکانیکی تولید می کند. حرکت سیلندرها در یک سیستم پنوماتیک عموما به حالت چرخشی یا رفت و برگشت می باشد. از این جک ها به منظور کارهایی همچون جابه جایی قطعه ها و فشرده سازی آن ها استفاده می شود.

 

حتما بخوانید:

شیر توپی چیست؟ انواع آن

شیر برقی چیست؟ کاربرد آن

شیر پنوماتیک چیست؟ انواع آن

 

سخن پایانی

با توجه به کاربرد های فراوانی که سیستم های پنوماتیک در بسیاری از صنایع و کاربری ها دارند. شناخت متعلقات و تجهیزات پنوماتیک برای آشنایی بیشتر با این مبحث کمک کننده میباشد. در هنگام انتخاب و خرید هر یک از تجهیزات پنوماتیک باید به کاربری و فشاری که باید متحمل شود نیز توجه نمود. در این بین برای اینکه بهترین انتخاب در این زمینه را اتخاذ نماییم مشاوره گرفتن از کسانی که در این باره از تجربه و تخصص خوبی برخوردار هستند میتواند بسیار کمک کننده باشد. شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان و نیز خریداری تمامی تجهیزات اتوماسیون صنعتی به سایت فروشگاهی ما مراجعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *