تعمیر و نگهداری, خطوط تولید

تعمیر و نگهداری خط تولید خامه

نگهداری خط تولید خامه

وجود دستگاه شیر در خط تولید خامه باعث سهولت کار و افزایش راندمان می‌شود. خرابی می‌تواند یک چالش بزرگ باشد که منجر به خرابی و خسارات هنگفت بدون در نظر گرفتن هزینه تعمیر می‌شود. بنابراین، چگونه از این خرابی‌ها جلوگیری می‌کنید؟ با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا نحوه کار و نگهداری تجهیزات شیر در خط تولید خامه را بیاموزیم.

مطالب مرتبط:

فرمولاسیون تولید خامه صبحانه

صفر تا 100 خط تولید خامه صبحانه

خامه صبحانه 4

نگهداری خط تولید خامه:

با استفاده از دستگاه شیر به مدت 5 تا 6 ساعت در روز در خط تولید خامه، نه تنها به نگهداری ماهانه بلکه به تعمیر روزانه نیز نیاز دارد. شما نمی‌خواهید با یک ماشین خراب سروکار داشته باشید، بنابراین نیاز به مراقبت خوب از آن دارید. در اینجا بررسی‌های منظم تعمیر و نگهداری را آوردیم که باید در اولویت قرار گیرند.

1. نگهداری روزانه:

  • خط تولید خامه، شلنگ و شیشه گیرنده را بشویید.
  • قطعات لاستیکی را از نظر پارگی، سوراخ یا آب در پوسته‌ها بررسی کنید. آنهایی را که سوراخ دارند جایگزین کنید.
  • زمان بازیابی خلاء و سطوح خلاء را بررسی کنید. زمان بازیابی نباید بیش از سه ثانیه پس از باز کردن واحد شیردوشی باشد.
  • کشش تسمه را در پمپ‌های خلاء بررسی کنید. این باید 0.5 اینچ از موقعیت استراحت باشد. همچنین مخزن روغن را بررسی کنید.
  • تأیید کنید که پالساتورها کار می‌کنند. این را می‌توان با انگشت شست در آستر بررسی کرد. همچنین هر یک از دریچه‌های خونگیر در واحد شیر را بررسی کنید. برای دریچه‌های لوله شیر کوتاه به یک سیم ریز نیاز است اما می‌توان از گیره کاغذ روی دریچه‌های پنجه‌ای استفاده کرد.
  • نشت هوا را بررسی کنید.

2. نگهداری هفتگی:

  • تخلیه رطوبت و شیرهای تنظیم کننده خلاء را تمیز کنید.
  • فیلترهای تنظیم کننده خلاء و پالساتور را بررسی کنید، تمیز کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.
  • لوله‌های خلاء کوتاه را با استفاده از گیج خلاء بررسی کنید تا مشخص شود که آیا پالساتورها بطور کامل باز و بسته‌می‌شوند یا خیر.
  • اتصالات برق را از نظر سفتی بررسی کنید و آنها را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • شیشه‌های توزین و ظروف گیرنده را باز کنید و واشرها و اتصالات را تمیز کنید.

تعمیرات لوگو

3. نگهداری چهار تا شش هفته‌ای:

  • ضربان‌گیرها، صفحه‌نمایش‌ها و درگاه‌های هوا را تمیز کنید. قطعات فرسوده‌ی قدیمی را تعویض کنید.
  • با استفاده از وکیوم گیج، عملکرد هر پالساتور را بررسی کنید.
  • تنظیم کننده‌های خلاء را جدا کرده و تمیز کنید. فیلترهای هوا را تعویض کنید.
  • خطوط خلاء پالساتور را تمیز کنید.
  • لوله‌های هوا، شیلنگ شیر و شلنگ خلاء را بررسی کنید.
  • داخل و خارج تله شناور و شستشو را بررسی کنید.

4. نگهداری هر شش ماه یکبار:

  • کل سیستم شیر در خط تولید خامه را به دقت بررسی کنید.
  • تمام شیلنگ ها، لوله‌های هوا و قطعات لاستیکی را تعویض کنید.
  • شیلنگ‌های شیر را تعویض کنید.
  • واشر شیشه گیرنده را بررسی و تعویض کنید.
  • شیلنگ‌های لاستیکی جدید و همچنین نازل‌های شلنگ لاستیکی مورد استفاده در شستشو را نصب کنید.
  • تسمه و روغن پمپ‌های وکیوم را تعویض کنید.

انجام این خدمات پیشگیرانه بسیار ضروری است زیرا خرابی‌ها را کاهش می‌دهند و عمر طولانی‌تری به دستگاه می‌دهند. ترجیحاً باید یک متخصص را در سرویس شش ماهه استخدام کنید زیرا این کار به شناسایی قطعاتی که کاملاً فرسوده‌یا نیاز به ارتقا دارند کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

صفر تا 100 خط تولید ماست

راه‌اندازی خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

 

ایمنی در خط تولید خامه:

مقررات مربوط به بهداشت و ایمنی در کار ممکن است از کشوری به کشور دیگر در جزئیات متفاوت باشد. اما برخی مقررات مربوط در همه آنها گنجانده شده‌است. همه صنعتگران باید مقررات مربوط به تجارت خاص خود را به همراه قوانین شرکت مطابق با مقررات کشور در حال اجرا بشدت رعایت کنند. این وظیفه هر کارمندی است که در حین کار از سلامت و ایمنی خود و سایر افرادی که ممکن است تحت تأثیر اعمال یا کوتاهی‌های او در محل کار قرار گیرند، مراقبت معقول کند.

هیچ شخصی نباید عمداً یا از روی بی احتیاطی در اجرای هر یک از مقررات قانونی مربوطه در هر چیزی که در راستای منافع بهداشتی، ایمنی یا رفاهی ارائه شده‌است مداخله یا سوء استفاده کند. هر صنعتگری باید آموزش ببیند که از ایمنی آگاه باشد و استفاده صحیح از لباس محافظ را بداند.

ملاحظات لباس‌های کارکنان خط تولید خامه:

آنها باید دکمه‌ها را بسته، آستین‌ها را بالای آرنج یا سرآستین‌ها را بالا زده و از یک کلاه محافظ استفاده شود. ممکن است همیشه از دستکش استفاده نشود، اما باید از یک کرم مانع مناسب برای محافظت از پوست استفاده کرد. هنگام کار با اجزا یا مواد پوشیده از روغن یا گریس، از دستکش‌های نخی با سطوح محکم‌گیر غیر لغزنده استفاده می‌شود.

برای محافظت در برابر سوختگی باید از دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. دستکش‌های چرمی هنگام کار با تجهیزات حجیم یا سنگین در برابر گوشه‌های تیز محافظت می‌کنند. دستکش‌های لاستیکی هنگام استفاده از مایعات تمیز کننده و برای محافظت از دست‌ها در برابر آسیب پوستی ناشی از انفجار هوا هنگام تمیز کردن قطعات با استفاده از هوای فشرده استفاده می‌شود.

کفش‌های پوشیده شده باید کفش‌های ایمنی یا چکمه‌های تقویت شده با سر پا تقویت شده باشند، بخصوص در محل کار که نیاز به بلند کردن اجزای نسبتاً سنگین دارند. در مواردی که شرایط زیر پا خطرناک است، مانند آب بیش از حد روی زمین، باید مراقب باشید.

خامه گیر شیر

شیوه‌های کاری بهداشتی در خط تولید خامه:

اقدامات بهداشتی کار شامل اقدامات احتیاطی در مورد بهداشت شخصی، اقدامات در طول عملیات تعمیر و نگهداری و در نهایت سیستم CIP (پاکسازی در محل) شامل تمیز کردن و استریل کردن تجهیزات پس از تکمیل یا قبل از شروع عملیات پردازش و تولید است.

بهداشت شخصی شامل مجوزهای پزشکی برای کار در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی است که باید در فواصل زمانی از پیش تعیین شده تجدید شود. لباس محافظ تمیز باید پوشیده شود، هشدارهای «سیگار ممنوع» رعایت شود و همه ابزار و تجهیزات باید در جعبه ابزار یا کیسه‌های بسته حمل شوند.

اقدامات احتیاطی بهداشتی در طول عملیات تعمیر و نگهداری باید بر جلوگیری از آلوده شدن غذا توسط مواد خارجی متمرکز شود. بنابراین ضروری است که همه وسایل بست محکم شوند و فقط از قطعات ثابت کننده غیر خورنده مانند واشر یا پین‌های شکاف در هنگام تماس مستقیم با محصول یا عبور از بالای محصول استفاده شود.

اقدامات احتیاطی:

اقدامات احتیاطی دیگری که در خط تولید خامه باید بشدت رعایت شوند عبارتند از:

  • گریس روغن، حلالها و ترکیبات مورد استفاده در ماشین آلات مواد غذایی باید همانهایی باشند که برای چنین استفاده ای توصیه می‌شوند.
  • تمام تجهیزات الکتریکی باید به درستی ضد آب باشند.
  • ابزارهای شیشه‌ای مانند دماسنج‌ها باید به‌خوبی محفظه شوند تا در صورت شکستگی در جای خود باقی بمانند.
  • نباید هیچ نشتی در خدمات، به ویژه مبردها و محلول‌های تمیز کننده وجود داشته باشد.
  • سیستم‌های آب بازیافتی باید به طور مکرر تحت مراقبت قرار گیرند.
  • نازل‌های تمیز کننده در دستگاه‌های شستشو نباید مسدود یا بیش از حد فرسوده‌شوند.
  • واحدهای سردخانه در صورت عدم استفاده باید به اندازه کافی تهویه شوند.
  • پس از اتمام کار تعمیر و نگهداری، تمام زباله‌ها، ابزارها و تجهیزات باید حذف شوند و کارخانه آماده برای عملیات تمیز کردن و استریل کردن باشد.

تمیز کردن در محل شامل گردش آب و محلول‌های شیمیایی مختلف از طریق تجهیزات فرآیند مونتاژ شده‌است. در خطوط لوله و سایر ماشین‌های محصور، محلول‌ها تجهیزات را پر می‌کنند و هر شستشو محلول قبلی را بیرون می‌راند. شیرهای کنترل برای کنترل عملیات بحرانی تغییرات محلول استفاده می‌شوند. بسیار مهم است که شیرهای کنترل در شرایط کارکرد بدون عیب نگه داشته شوند. نقص در عملکرد شیر کنترل می‌تواند منبع آسیب جدی به محصولات در اثر آلودگی با مواد شوینده باشد.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید بستنی

صفر تا 100 خط تولید پنیر پیتزا

فرمولاسیون تولید خامه صبحانه

 

سوابق تجهیزات خط تولید خامه:

همه مطالعات عملکرد کارخانه مستلزم این است که پارامترهای عملکرد رتبه‌بندی شده شناخته شده باشند، ابزارهای مناسب برای اندازه‌گیری مواردی که واقعاً به دست آمده‌اند نصب شده‌باشند و هر دو ثبت و مقایسه شوند. در نتیجه این مقایسه می‌توان تمام خرابی‌ها را شناسایی کرد، دلایل وقوع آنها را بررسی کرد و اقدامات لازم را برای برقراری مجدد عملکرد مناسب کارخانه انجام داد. عناصر ضروری برای معرفی مطالعات عملکرد را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

تمام متون تولید کنندگان مانند کتابچه راهنمای کاربر، نقشه‌ها و مشخصات قطعات یدکی باید جمع آوری شده، طبق یک سیستم انتخاب شده‌بایگانی شود و تحت کنترل دقیق بخش مهندسی کارخانه نگهداری شود.

نمودارهای جریان کل نیروگاه و مقاطع آن باید با نقاط بررسی عملکرد به وضوح نشان داده‌شود.

یک سیستم ثبت و گزارش از بازرسی‌ها و مطالعات عملکرد باید معرفی و به شدت رعایت شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توان بلافاصله پس از وقوع انحراف از عملکرد مورد انتظار اقدام کرد.

متون آموزشی تولیدکنندگان حاوی اطلاعات فنی ضروری برای استفاده درست از تجهیزات لبنیاتی در خط تولید خامه است اما استفاده از آن در کارهای روزمره غیرممکن است. اول از همه شامل حجم بالایی است که فقط بخش‌هایی از آنها برای مراحل نگهداری مورد توجه است. همچنین امکان ثبت کلیه تغییرات، تعمیرات اساسی، استفاده از قطعات یدکی و موارد مشابه ضروری در کار تجهیزات لبنیاتی در خط تولید خامه را نخواهد داد. بنابراین روشی برای ثبت اطلاعات اولیه برای هر قطعه از تجهیزات کل کارخانه باید اتخاذ شود. چنین روشی یا سیستمی باید ساده باشد و قبل از معرفی، مناسب بودن آن با نیازهای رویه‌های تعمیر و نگهداری باید به دقت بررسی شود.

راه حل:

معمولا از فایل‌های کارتی برای سوابق تجهیزات استفاده می‌شود. چاپ شده‌بر روی قالب مناسب، امکان ورود راحت داده‌ها و بازیابی برای مراجع بعدی را فراهم می‌کند. کدهای اعمال شده برای ارجاع آسان یکی دیگر از بخش‌های ضروری یک سیستم ضبط است.

بدون معرفی همزمان یک روش ساده برای شناسایی سریع کارت در هر زمان که نیاز باشد، آماده‌سازی وقت گیر یک فایل کارتی از تجهیزات ضبط شده، فایده‌ای ندارد. کارت‌های دارای سوراخ در لبه‌های کارت، که “کارت‌های سوزنی” نامیده می‌شوند، احتمالا کارآمدترین راه برای حل این مشکل هستند. آنها بطور گسترده‌ای در سیستم‌های ثبت ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند برای ضبط تجهیزات توصیه شوند. این تکنیک در زیر توضیح داده شده است.

این رکورد شامل سه بخش کاملاً متفاوت است. اولی هویت ماشین و منشأ آن را نشان می‌دهد و دومی حاوی اطلاعات مربوط به رویه‌ها و عملیات تعمیر و نگهداری است. در هر دو بخش، اطلاعات از متون آموزشی سازنده مشتق شده‌است، به جز شماره موجودی که خودسرانه توسط کارخانه تخصیص داده می‌شود. بخش سوم که صرفاً فضای پشتی است، شامل ورودی‌هایی است که توسط مهندس کارخانه انجام شده‌است و مربوط به تغییرات و تعمیرات عمده‌ای است که دستگاه در طول عمر خود متحمل شده‌است. این “متون سوابق سلامت” دستگاه است.

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

تجهیزات تولید خامه

کارگاه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات خط تولید خامه:

قبل از برنامه‌ریزی محل اقامت و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری باید منابع خارجی موجود از قبیل فهرست موجودی قطعات یدکی در داخل کشور و وجود شرکت‌های تخصصی که می‌توانند ساخت مهندسی، تعمیر و نگهداری ساختمان یا سرویس دستگاه را انجام دهند بررسی و ارزیابی شود.

اگر خط تولید شیر در یک جامعه شهری واقع شده‌باشد، احتمالاً سازندگان، نمایندگان وسایل نقلیه موتوری و احتمالاً مهندسان تبرید قبلاً استخدام شده‌اند زیرا بسیاری از شرکت‌های دیگر به این خدمات نیاز دارند. هر چقدر هم که این منابع خارجی جامع به نظر می‌رسند، برای خط تولید خامه ضروری است که بخش تعمیر و نگهداری خود را برای اجرای یک طرح نگهداری پیشگیرانه و مقابله با شرایط اضطراری شامل شود.

اگرچه بیشتر کارهای بازرسی و نگهداری تجهیزات، اعم از خدمات و فرآیند، در محل انجام می‌شود، کارگاه پایه و دفتر ثبت حتی در کارخانه‌های کوچک ضروری است. در کارخانجات بزرگ این ممکن است این بخش به چندین کارگاه گسترش یابد که هر یک به شاخه خاصی از خدمات مهندسی اختصاص داده شده است. بعنوان مثال، اگر کارخانه مجبور باشد وسایل نقلیه خود را حفظ کند ممکن است به یک کارگاه ویژه مناسب برای این نیاز خاص نیاز باشد.

این کارگاه باید دارای خدمات اصلی از جمله هوای فشرده و مجهز به نیمکت و مکمل کامل ابزار دستی متناسب با مشاغل مختلف مهندسی همراه با ابزارهای ویژه مورد نیاز برای برچیدن اقلام خاص از تجهیزات باشد. مورد دوم به ویژه در تعمیر و نگهداری خودرو اهمیت دارد. در مواردی که کار تعمیر یا ساخت اقلام خاص تجهیزات در نظر گرفته می‌شود، باید تجهیزات جوش برقی و گازی و شاید ابزارهای اساسی مانند ماشین تراش، مته ستونی و ماشین آلات فلزکاری در نظر گرفته شود.

 

جهت دریافت مشاوره در زمینه ساخت، راه‌اندازی و نیز نصب انواع خطوط تولید از صفر تا 100 همین الان از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

 

جمع بندی:

دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید انجام دهید هنگام کار با دستگاه شیر در خط تولید خامه بسیار مهم است. بشدت برنامه عملیاتی و تعمیر و نگهداری مشخص شده‌را دنبال کنید و مطمئن باشید که ماشینی دارید که دردسر کمتری دارد. نگهداری مناسب کارایی را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند در مخارج صرفه‌جویی کنید.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با نگهداری خط تولید خامه دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های مذکور و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و نیز فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *