تجهیزات, خطوط تولید

دستگاه سیل چیست؟ انواع آن

دستگاه سیل چیست

آشنایی با دستگاه سیل (سیل وکیوم) و انواع آن

دستگاه سیل با نام های سیل وکیوم، سیل کن یا سیل پک نیز شناخته می‌شود. دستگاه سیل یکی از دستگاه‌های بسته‌بندی بسیار پرکاربرد می‌باشد. از این دستگاه برای بسته‌بندی انواع سالاد و سبزی، انواع نوشیدنی‌ها، فلافل و ناگت، ترشی و عسل و مربا و… بسیار استفاده می‌شود. بطور کلی این تجهیز مواد غذایی مختلف در ظروف یکبار مصرف با سرعت بالا و بصورت کاملا بهداشتی بسته‌بندی می کند. در این مقاله به معرفی دستگاه سیل می‌پردازیم. تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

سیل وکیوم

گروه صنعتی سپیانی فعال در زمینه اجرای اتوماسیون صنعتی، تعمیر و نگهداری، طراحی و راه‌اندازی انواع خطوط تولید از اینکه در ادامه ما را همراهی میکنید سپاسگزار است.

 

حتما بخوانید:

انواع دستگاه بسته‌بندی ساشه

معرفی دستگاه تی بگ زن و انواع آن

دستگاه شیرینگ پک چیست؟ کاربرد آن در بسته بندی

 

آنچه خواهید خواند:

  • دستگاه سیل چیست؟
  • دستگاه سیل چه کاربردهایی دارد؟
  • انواع دستگاه‌های سیل
  • دستگاه ترمو فرم فیل سیل (ترمو فرمینگ) چیست؟
  • دستگاه سیل وکیوم چیست؟
  • دستگاه سیل رومیزی چیست؟
  • دستگاه سیل ریلی چیست؟
  • دستگاه سیل حرارتی چیست؟
  • دستگاه سیل القایی
  • کدام دستگاه سیل مناسب‌تر است؟

 

دستگاه سیل چیست؟

یکی از مناسب‌ترین و بهترین روش‌های بسته‌بندی مواد غذایی استفاده از دستگاه سیل است. بخصوص در محصولاتی که مسئله نشت مواد غذایی، بهداشت، کیفیت و زیبایی بسته‌بندی هم حائز اهمیت باشد، استفاده از دستگاه سیل پیشنهاد می‌شود. سیل به معنی مهر و موم کردن است. و دستگاه سیل، وظیفه پرس کردن و یا چسباندن لایه‌ای از سلفون روی لبه ظرف را بر عهده دارد. این کار از نشت مواد و آلودگی به داخل ظرف و ورود هرگونه رطوبت، میکروب، گرد و خاک و هر مورد عامل خارجی که باعث فاسد شدن محصول شود جلوگیری می‌کند. دستگاه سیل پس از پرکردن ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف با محصول مورد نظر، یک روکش پلاستیکی محکم را با حرارت روی ظرف می‌ کشد و می چسباند.

 

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی میوه خشک

صفر تا 100 خط تولید ظروف یکبار مصرف

 

دستگاه سیل چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که گفته شد دستگاه سیل برای بسته‌بندی مواد غذایی بکار می‌رود. از جمله موادی که با آن بسته‌بندی می‌شوند عبارتند از: انواع سالاد الویه آماده، مواد پروتئینی مثل سوسیس و کالباس، انواع زیتون و خیارشور، انواع ماهی و مرغ و… . با کمک دستگاه سیل میتوان بسته بندی بهداشتی و براق ومرتب را برای محصولات انجام داد. اکثر دستگاه‌های سیل با سلفون‌ها بکار می‌روند.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات بسته‌بندی محصولات

دستگاه‌های بسته‌بندی قند شکسته

اصول مهم بسته‌بندی محصولات غذایی

سیل وکیوم

انواع دستگاه های سیل

دستگاه سیل نیز انواع و برندهای متفاوتی دارد. که قبل از انتخاب دستگاه سیل باید به شکل، ابعاد و جنس ظرف مورد نظر توجه کرد.

انواع دستگاه های سیل به شرح زیر است:

  • دستگاه ترمو فرم فیل سیل (ترمو فرمینگ)
  • دستگاه سیل وکیوم
  • دستگاه سیل رومیزی
  • دستگاه سیل ریلی

در ادامه با هر یک آشنا خواهیم شد.

دستگاه ترمو فرم فیل سیل (ترمو فرمینگ) چیست؟

دستگاه ترموفرمینگ یک دستگاه قوی برای شکل‌دهی ورق‌‌های پلاستیکی و فومی است. در صنعت زاز این توانایی ترموفرمینگ در ساخت تجهیزات مختلف استفاده می‌کنند. این دستگاه به کمک انرژی حرارتی و مکش و فشار، ورق‌های پلاستیکی یا فومی را به شکل‌های مختلف در می‌آورد. به همین دلیل از دستگاه‌های ‌ترموفرمینگ در صنایع مختلفی بخصوص حوزه بسته‌بندی بسیار استفاده می‌شود. محصولاتی که با این دستگاه تولید می‌شود عبارتند از:

  • ظروف یک بار مصرف غذا
  • ظروف بسته بندی شکلات
  • شانه تخم مرغ
  • ظرف میوه
  • و… .

 

حتما بخوانید:

آشنایی با دستگاه بسته‌بندی تترا پک

ربات برچسب زن چیست؟ انواع و کاربرد

 

دستگاه سیل وکیوم چیست؟

دستگاه سیل‌ وکیوم یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع دستگاه‌ بسته‌بندی مورد استفاده در صنعت است. این دستگاه‌ انواع مختلف کارکرد و ابعاد مختلفی دارند. که هریک در هتل‌‌ها، کترینگ‌ های غذایی، رستوران‌‌ها، کارگاه‌‌های تولید غذا های نیمه ‌آماده، فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای، بستنی ‌فروشی‌‌ها و آبمیوه ‌فروشی‌ها بکار می‌روند. دستگاه سیل ‌وکیوم علاوه بر بسته‌بندی محصولات غذایی در صنایع دیگر هم کاربرد دارد. مثلا از آن در صنایع دارویی و بسته‌‌بندی مواد شیمیایی، صنعت چاپ لاستیک و پلاستیک و حوزه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

این دستگاه با عمل وکیوم هوای داخل بسته‌های محصول را تخلیه می‌کند. و موجب افزایش میزان عمر مفید آن می‌گردد. به دلیل بسته‌بندی بهداشتی طرفداران بی‌شماری را در حوزه بسته‌بندی محصولات غذایی را به خود اختصاص داده است. با دستگاه سیل وکیوم میتوان هوای داخل بسته را تخلیه کرد. و گازهای نگه‌دارنده را به درون بسته‌بندی تزریق کرد. این کار موجب میشود مواد غذایی بسته‌بندی شده، کیفیت اصلی و طعم، رنگ، شکل و تازگی خود را حفظ نمایند.

این کار با نصب سیستم تزریق گاز یا پمپ وکیوم انجام می شود.،پمپ هوای داخل بسته را خارج می کند و گازهای نگهدارنده N2وCO2 که موجب تازه نگه داشتن مواد غذایی می شود را به داخل ظرف تزریق می کند. این دستگاه در بسته‌بندی بسیاری از محصولات صنایع غذایی کارآمد است. مثلا بسته‌بندی سالاد، سبزی، گوشت، ماهی، قارچ، سبزیجات، غذاهای آماده، خشکبار، خیارشور و… . این دستگاه موجب کاهش اکسیده شدن، کپک زدن و بو گرفتن محصولات بسته‌بندی در داخل ظرف می‌گردد.

دستگاه سیل رومیزی چیست؟

دستگاه سیل رومیزی یک نمونه دستگاه بسته‌بندی دستی است. از این دستگاه بعنوان یک دستگاه بسته‌بندی خانگی نیز یاد میشود. امروزه با گسترش کسب و کارهای خانگی، دستگاه سیل دستی نیز کاربرد بیشتری پیدا کرده است. از دستگاه سیل دستی برای بسته‌بندی انواع سالاد، دسر و… میتوان استفاده کرد.

سیل رومیزی در دو حالت دستی و اتوماتیک طراحی و عرضه شده است. در نوع دستی سیل رومیزی امکانات و قابلیت‌های کمتری به نسبت نوع اتوماتیک قرار داده شده است. نوع دستی آن برای بسته‌بندی کردن به حضور اپراتور نیاز ضروری دارد. در نوع اتوماتیک سیل رومیزی تمامی فرآیند سیل کردن محصول توسط خود دستگاه و بصورت تمام اتوماتیک انجام میگیرد. قیمت دستگاه سیل وکیوم رومیزی با توجه به موارد گفته شده در دو حالت متفاوت میباشد.

دستگاه سیل ریلی چیست؟

این دستگاه به دلیل سرعت بالا در بسته‌بندی و قابلیت چاپ تاریخ و قیمت بصورت همزمان از دستگاه‌های پرکاربرد و پرطرفدار صنعت بسته‌بندی میباشد. دستگاه سیل ریلی با عملیات سر دوخت و دوخت با سرعت بالا مشهور شده است. از مزیت‌های دیگر این دستگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری
  • قابلیت تنظیم حرارت با توجه به نوع محصول از لحاظ وزنی و جنس پاکت مصرفی
  • عملکرد بالای آن
  • سرعت در بسته بندی

دستگاه سیل ریلی تحولی جدید در صنعت بسته‌بندی ایجاد کرد. علاوه بر سرعت بالا، کارآیی ساده و توانایی چاپ تاریخ تولید و انقضا و قیمت و غیره را دارد. همچنین این دستگاه قابلیت تنظیم حرارت و سرعت را برای محصولات با ضخامت و جنس‌های مختلف دارد.

 

حتما بخوانید:

ربات چسب زن چیست؟ انواع آن

کاربرد و ویژگی های دستگاه کارتنینگ

صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی پیاز سرخ‌شده

سیل پک

دسته بندی دیگر انواع سیل ها

مبنای کار انواع دستگاه‌های بسته‌بندی سیل استفاده از حرارت و یا امواج القایی به همراه پرس کردن، برای چسبانیدن سلفون و یا فویل آلومینیوم در جهت انواع بسته‌بندی میباشد. همین مبنا باعث شده بتوان انواع دستگاه‌های سیل را به دو دسته اصلی تقسیم کرد. این دو دسته عبارتند از:

  • دستگاه سیل حرارتی
  • دستگاه سیل القایی

تفاوت اصلی در این دو نوع دستگاه سیل در نحوه سیل کردن یا همان روش تولید گرما و چسباندن و میباشد. سیل حرارتی تولید گرما و چسباندن را توسط یک المنت برقی انجام میدهد. و در سیل القایی همانطور که از اسم آن پیداست از امواج القایی برای گرم کردن فلز آلومینیوم استفاده می‌شود. در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید کاغذ

دستگاه ترموفرمینگ چیست؟ کاربرد آن

ماشین‌آلات و دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک

 

دستگاه سیل حرارتی چیست؟

عملکرد سیل حرارتی به این روال است که ظرف یکبار مصرف داخل دستگاه قرار می‌گیرد. و سپس توسط قالب هولدر به دستگاه وارد می‌شود. در مرحله بعد قالب بالایی دستگاه به وسیله المنت حرارتی و پرس، سلفون را به دهانه ظرف مورد نظر می‌چسباند. و دور تا دور ظرف توسط تیغه برش بریده می‌شود. و دو سلفون اضافی را از ظرف جدا می‌کند. پس از انجام کامل سیل، ظرف از درون دستگاه به بیرون هدایت میشود. و سپس از دستگاه خارج میشود. برای انجام پروسه ذکر شده مکانیزم‌ها و روش‌ها مختلفی طراحی و تولید شده است. که هر کدام برای عملکرد، تیراژ خاص و هدف خاص بکار میرود.

انواع دستگاه سیل حرارتی بر اساس عملکرد و نیاز کاربر:

  • دستگاه های سیل رومیزی
  • سیل های روتاری یا چرخشی
  • دستگاه های سیل ریلی یا خطی

انواع دستگاه‌های سیل حرارتی به ترتیب زیر برای تناژ های بالاتر کاربرد دارد. سیل‌های رومیزی کشویی، روتاری و خطی. به عنوان مثال سیل حرارتی رومیزی عموما برای تناژهای کمتر، سیل روتاری برای تناژهای متوسط و سیل ریلی یا خطی برای تناژهای بالا بکار برده میشود.

هر کدام از دستگاه های سیل حرارتی مزایا و ویژگی‌های منحصر بفرد دارد. هر کدام از این دستگاه‌های سیل میتواند برای کار مناسب خویش بهترین انتخاب باشد. به عنوان مثال دستگاه سیل رومیزی کوچک و جمع و جور است. و با صرف هزینه بسیار اندک میتوان کار یک تولیدی کوچک را انجام داد.

این دستگاه را میتوان در منازل هم جا داد. کار کردن با آن بسیار راحت است. و به کمپرسور و تجهیزات جانبی هم نیاز ندارد. این موارد باعث شده است که افراد تازه کار و تولیدی‌های کوچک استقبال بی‌نظیری از این نوع دستگاه سیل داشته باشند. دستگاه سیل حرارتی نسبت به دستگاه سیل القایی دو مزیت دارد. اول این که در دستگاه سیل القایی حتما ظرف باید درب داشته باشد. و امکان سیل کردن بدون درب وجود ندارد. و دوم اینکه در این نوع سیل حتما باید از سلفون آلومینیوم دار استفاده شود که محدودیت است.

 

دستگاه سیل القایی چیست؟

دستگاه سیل القایی هم در شکل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. دستگاه‌های سیل القایی یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی می‌باشند. این دستگاه با تکنولوژی بهتر و جدیدتری که دارد نسبت به دستگاه‌های سیل حرارتی مزیت‌های خاص‌تر و بیشتری دارند.

مزایای سیل القایی به شرح زیراست:

  • سیل کردن بدون تماس و با سرعت بسیار بالا
  • عدم وجود قطعات مکانیکی زیاد در دستگاه
  • عمر بالای دستگاه
  • هزینه سرویس و نگهداری بسیار پایین
  • از مزیت دیگر سیل القایی نسبت به دستگاه سیل حرارتی، میتوان به نیاز نداشتن به قالب خاص اشاره کرد. (این بدین معناست که میتوان با داشتن یک سیل القایی، انواع ظروف در هر ابعاد را بسته‌بندی کرد. در حالیکه بسته‌بندی با سیل حرارتی کاملا به قالب ظرف مرتبط و محدود است.)

 

حتما بخوانید:

دستگاه بسته‌بندی پیلوپک

صفر تا 100 خط بسته‌بندی حبوبات

صفر تا 100 خط تولید و بسته‌بندی خشکبار

 

سیل‌های القایی در سه مدل: دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک طراحی و تولید می‌شوند. نوع دستی آن امکان سیل کردن در هر ساعت حدود 1500 بار را دارد. این دستگاه را میتوان بعنوان بهترین پیشنهاد برای تولیدی‌های کوچک و کسب و کارها ارائه داد. از معایب این دستگاه این است که فقط میتواند برای مواردی استفاده شود. که ظرف محصول دارای درب باشد. و سیل کردن دستگاه سیل القایی فقط با استفاده از از یک لایه فویل آلومینیوم و یک لایه پلی اتیلن انجام میشود.

 

کدام دستگاه سیل مناسب تر است؟

با توجه به کاربرد و محصول و ظرفی که انتخاب می‌کنید. همینطور با توجه به بودجه و کسب و کارتان میتوانید یکی از انواع دستگاه سیل‌ها را انتخاب کنید. مشاورین ما آماده کمک به شما در انتخاب بهترین مورد هستند. همچنین برای اطلاع از قیمت و ویژگی‌های فنی هر دستگاه‌های مذکور میتوانید به فروشگاه ما مراجعه فرمایید و یا از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز واتس‌اپ با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *