تجهیزات, خطوط تولید

ماشین آلات تولید نخ مصنوعی

خط تولید نخ مصنوعی

آشنایی با ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی:

ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی از جمله دستگاهایی هستند که در فرآیند تولید نخ و در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید نخ مصنوعی یکی از تجارت‌های پر سود در جهان محسوب می‌شود چرا که نخ از پر مصرف‌ترین محصولات مورد نیاز بشر است.

کارخانه‌هایی که نخ تولید می‌کنند سهم‌های بزرگی را در سیستم اقتصادی هر کشور ایفا می‌کنند و سهم قابل توجهی نیز دارند. البته نکاتی در خصوص خط تولید نخ مصنوعی وجود دارد که یکی از آن‌ها کیفیت محصول تولید شده است. این کیفیت علاوه بر متریال و مواد اولیه مورد استفاده به نوع و کیفیت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بکار گرفته شده نیز بستگی دارد. به همین دلیل اگر درصدد راه‌اندازی یک خط تولید نخ مصنوعی هستید باید در ابتدای راه ماشین‌آلات تولیدی با کیفیت و به‌روزی را تهیه کنید تا با تولید محصول نهایی بسیار با کیفیت بازار خوبی نصیبتان گردد. در این مقاله در تلاش هستیم تا اطلاعات مفیدی را پیرامون تولید نخ مصنوعی ارائه کنیم.

تجهیزات نخ مصنوعی

مطلب مرتبط: تعمیر و نگهداری دستگاه استنتر

 

راه اندازی خط تولید نخ مصنوعی:

برای این که به‌عرصه تولید نخ مصنوعی و صنعت نساجی وارد شوید لازم است تا در ابتدا چندین گام مهم و اصلی را بردارید. هر چه در برداشتن این گام‌ها و طی کردن مراحلی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد با دقت و تمرکز بیشتری اقدام کنید موفقیت و کسب و کار پر سودتری نیز در انتظارتان خواهد بود. این مراحل عبارتند از:

1- مرحله اول (تعیین بازار هدف):

پیش از آن که اقدام به تاسیس و یا خریداری کردن تجهیزات لازم برای شروع کار کنید لازم است تا بازار هدف خود را بطور دقیق مشخص نموده و برآورد دقیقی از آن داشته باشید. نوع نخ تولیدی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در زمان آغاز به کار در مورد آن به یک قطعیت رسیده باشید.

بنابراین توصیه می‌شود با چند مشتری عمده در خصوص محصولات و تولیدات خود تماس گرفته و تکلیف نوع نخ تولیدی را مشخص کنید. نکته جالب توجه در خصوص نخ‌های مصنوعی این است که به دلیل کمبود نخ طبیعی در برابر نیاز بازار تولید و ساخته شده‌اند و نسبت به نخ طبیعی نیز از دوام و استحکام بالاتری برخوردار می‌باشد. در بسیاری از بخش‌ها نظیر جراحی گلدوزی و تهیه لباس‌های پشمی از نخ مصنوعی استفاده می‌شود. بعد از تصمیم گیری درباره نوع نخ تولیدی در خصوص بخش‌های بعدی کار که تهیه ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی نیز یکی از این مراحل است می‌توان اقدامات مناسبی را انجام داد.

2- مرحله دوم (میزان سرمایه):

سرمایه اولیه‌ای که برای شروع کار در نظر گرفته‌اید حجم تولید شما را تعیین خواهد کرد. میزان سرمایه مد باید برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز و مواد اولیه کافی باشد. همچنین برای تهیه فضای مورد نیاز برای استقرار ماشین‌الات تولید نخ نیز باید مقادیری از سرمایه را در نظر گرفت. کیفیت مواد اولیه و نوع دستگاه‌ها در میزان کیفیت نهایی محصول تولید شده موثر هستند.

3- مرحله سوم (تاسیس کارخانه):

در خصوص مکان تاسیس کارخانه نیز بهتر است به جاده اصلی شهر نزدیک باشد تا برای حمل و نقل مواد اولیه و ماشین آلات با مشکلی مواجه نشوید. همچنین امکاناتی مانند برق و آب و گاز را نیز باید دارا باشد. از نظر مساحت نیز بهتر باید برای تجهیزات و انبار مواد اولیه و انبار محصول نهایی و دیگر فضاهای موردنیاز به اندازه‌کافی جا داشته‌باشد.

4- مرحله چهارم (تهیه ماشین آلات):

در این مرحله با توجه به بازار هدف خود و نوع نخی که تصمیم به تولید آن گرفته‌اید باید تجهیزات و ماشین آلات مناسب را خریداری نمایید. اگر قصد راه اندازی خط تولید نخ مصنوعی را دارید باید نسبت به خرید ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی اقدام نموده و تجهیزات لازم برای راه اندازی را تهیه کنید. در ادامه با انواع ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی بیشتر آشنا خواهیم شد. البته لازم بذکر است که نخ مصنوعی خود نیز دارای انواع مختلفی است که هر کدام نیز کاربرد و بازار خود را دارد.

5- مرحله پنجم (تهیه مواد اولیه):

در این مرحله نیز با توجه به نوع نخ مورد نظر باید مواد اولیه لازم را تهیه نموده و در انبارهای مخصوص نگهداری از آن قرار دهید. برای مثال در صورتی که مایل به تهیه نخ طبیعی هستید الیافی نظیر پشم و پنبه را بعنوان مواد اولیه تهیه نمایید و اگز مایل به تولید نخ مصنوعی هستید باید الیاف‌های نظیر پلی پروپین و پلی اتیلن را خریداری و تهیه نمایید.

6- مرحله ششم (استخدام نیرو و آغاز به کار):

با توجه به حجم تولیدات خود باید نیروی کار ماهر را استخدام کرده و سپس آغاز به کار نمایید. نکته مهم در این مرحله این است که هر چه اتوماسیون صنعتی بکار رفته در خط تولید نخ مصنوعی بهتر و کامل‌تر باشد نیاز به نیروی انسانی نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی بهره‌گیری کردن از اتوماسیون صنعتی قوی موجب بالا رفتن راندمان کاری و دقت و سرعت در کار نیز خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در این زمینه حتما با افراد متخصص و حرفه‌ای که سال‌ها در زمینه اتوماسیون‌های صنعتی فعالیت نموده‌اند مشورت کرده و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

توجه: گروه صنعتی سپیانی در زمینه ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی فعالیتی ندارد.

خط تولید نخ 2

مطلب مرتبط: تعمیر و نگهداری دستگاه سانفور

 

تولید نخ مصنوعی و انواع و کاربردهای آن:

در بیشتر مواقع نخ مصنوعی از الیاف پلاستیکی تهیه و تولید می‌شود. علم شیمی با پیشرفت‌های زیادی که در چند دهه اخیر داشته است در ساخت الیاف مصنوعی کمک بسیار زیادی نموده است. البته برخی دیگر از انواع نخ مصنوعی وجود دارد که به صورت ترکیبی از الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند.

از نخ‌های مصنوعی در موارد زیادی استفاده می‌شود زیرا از تنوع و رنگ‌بندی زیادی برخوردار است. در تولید پارچه و تولید قالی و فرش همگی از نخ‌های مصنوعی نیز استفاده می‌کنند. این

نخ‌ها دارای انواع مختلفی هستند از قبیل:

پلی استر:

این نوع از نخ مصنوعی اغلب در صنایع پارچه و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس‌های رسمی با کمک این نوع از پارچه‌هایی از جنس پلی استر زیباتر و خوش ایست خواهند بود. هر چند در دوخت لباس راحتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکریلیک:

در تولید لباس‌های زمستانی و ضخیم معمولا از این نوع الیاف استفاده می‌گردد. قالیچه و رومبلی‌ها نیز از دیگر موارد استفاده از این نوع الیاف هستند.

نایلون:

از این نوع نخ در تهیه نخ مخصوص بخیه استفاده می‌شود.

دستگاه‌ها و ماشین‌الات خط تولید نخ مصنوعی:

در این خط تولید البته بسته به نوع نخ مصنوعی که قرار است تولید گردد از تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌گردد. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • چرخ دنده
  • چین انداز
  • کریستالایزر
  • ماشین خلاء
  • دستگاه بسته‌بندی
  • مترینگ پمپ
  • کوره آنیلینگ
  • تورهای برنجی
  • تجهیزات برقی
  • هایپر خوراک دهنده
  • اکسترودر 6 سردوشی
  • سیستم خنک کننده
  • تیغه خرد کن
  • المنت و واشر نسوز
  • تعریف کار برای سیستم
  • سیستم انتقال دهنده پارچه به سالن کشش

کلیه تجهیزات و سیستم‌های مذکور، توسط مهندسین گروه صنعتی سپیانی ارائه می‌گردد. استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی کمک بسیار زیادی در بیشتر صنایع و بویژه صنعت نساجی و تولیدات نخ می‌کند تا راندمان و توان کاری مجموعه بهبود زیادی داشته باشد.

ویژگی ماشین آلات تولید نخ مصنوعی:

چنانچه از مراکز معتبری نسبت به تهیه این تجهیزات اقدام نمایید استانداردها و ویژگی‌های زیر را دارا خواهند بود:

  • بازدهی بالای دستگاه‌ها
  • رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم
  • میزان بالای دقت
  • تولید پایدار
  • سرعت بالای تولید
  • کار تجهیزات با حداقل صدای ممکن
  • امکان تولید در ظرفیت‌های مختلف
  • اتوماتیک و خودکار بودن خط

توجه: گروه صنعتی سپیانی در زمینه ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی فعالیتی ندارد.

عملکرد ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی:

برای تولید نخ مصنوعی مراحل مختلفی طی خواهد شد که در این بخش از مقاله حاضر به اختصار توضیح خواهیم داد.

1- مرحله پاکسازی:

بعد از اینکه بطری‌ها جمع آوری شد و به کارخانه وارد شدند باید در ابتدا طبقه‌بندی شده و مورد ضد عفونی قرار گیرند. در این مرحله از انواع مختلفی از محلول‌های شیمیایی استفاده می‌شود. میزان آلودکی در مواد در انتهای این مرحله باید کمتر 200 ppm باشد.

2- مرحله خشک سازی و تولید:

در این مرحله ذراتی که در قسمت قبل ضد عفونی شده‌اند به کمک دستگاه‌های خشک کن خلاء به طور کامل خشک خواهند شد. بنابراین رطوبت از ذرات مواد خارج شده و میزان باقی مانند نیز به عنوان رطوبت ذاتی در ذرات باقی خواهند ماند. بعد از این مرحله کار دستگاه اکسترودر آغاز می‌گردد و ذرات به چرخش در خواهند آمد. از نخ ریس نیز برای ساخت پلی استر های جامد استفاده خواهد شد.

دقت داشته باشید رشته‌های خارج شده از بخش ریسندگی به شکل قرقره‌های جمع شده خواهند بود. در مراحل بعدی این قرقره‌ها را به وسیله انواع مختلفی از مواد شیمیایی مورد ضد عفونی قرار خواهند داد. به این عمل حمام گرم شیمیایی نیز گفته می‌شود. الیاف بعد از این که مجدد خشک شدند در طول‌های مورد نیاز که از مشتریان سفارش گرفته‌شده‌است برش داده خواهند شد. سپس به بخش بسته بندی منتقل شده و در آن جا بسته‌بندی می‌شوند. در این مرحله نیز از اتوماسیون‌های صنعتی برای سهولت و با رفتن کیفیت کار استفاده می‌شود.

خط تولید نخ 55

خطوط مورد نیاز برای تولید نخ مصنوعی کدامند؟

برای اینکه تمام فرآیند توئلید نخ مصنوعی با سرعت و دقت بالا و در یک مجموعه در کنار هم انجام گیرد از خطوط تولیدی مختلفی باید کمک گرفت همچون:

  • خط بازیافت الیاف
  • خط بازیافت پت و سوپرمکس
  • خردکن الیاف ضایعاتی
  • حردکن بلوک پلی مر
  • سوپر میکسر
  • خط کامل شستشو

در تمام خطوط نام برده شده از اتوماسیون‌های صنعتی برای پیشبرد کار استفاده شده است.

سایر ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی:

دستگاه‌های نام برده تنها تجهیزاتی نیستند که در خطوط تولید نخ مصنوعی به کار گرفته‌می‌شوند. بلکه انواع دیگری از این ماشین آلات نیز هستند همچون:

 دستگاه تغذیه:

این مجهز به روش وزنی و یا حجمی بسته به نیاز الیاف را روی نقاله قرار دهد و سپس به دستگاه حلاجی وارد نماید.

دستگاه کاردینگ:

بعد از اینکه الیاف در دستگاه حلاجی فرآیندهای لازم را طی کردند به این دستگاه وارد خواهند شد تا در یک راستا و موازی هم قرار بگیرند.

چند لاکنی:

در دستگاه کاردینگ الیاف فتیله‌ای شکل خارج می‌شوند و در این بخش باقی مانده ناخالصی‌ها از الیاف جدا سازی خواهد شد.

بالشتچه سازی:

خرجی حاصل از مرحله قبل در این قسمت به بالشتچه تبدیل می‌شود تا بتوان از آن در ماشین شانه زنی استفاده کرد.

شانه زنی:

از این دستگاه برای تبدیل الیاف به نخ‌هایی یکنواخت و البته ظریف استفاده می‌کنند.

روتور:

در عمل تاباندن نخ فرآیند پیچش آن را جدا سازی می‌کند. در این حالت میزان انرژی کمتری برای تاباندن نخ مصنوعی استفاده خواهد شد.

دستگاه فلایر:

نخ در این دستگاه به همراه ماسوره خود به حرکت در خواهد آمد و با تاباندن ماسوره استحکام نخ نیز افزایش پیدا می‌کند.

بوبین پیچ تمام اتوماتیک:

تعداد زیادی از ماسوره‌ها به یک بوبین متصل می‌شوند و به کمک آن‌ها نخ به دور ماسوره‌ها پیچیده خواهد شد.

 

حتما بخوانید: ماشین آلات و دستگاه های نساجی

 

حرف آخر:

لازم به ذکر است که گروه صنعتی سپیانی در زمینه ماشین‌آلات تولید نخ مصنوعی فعالیتی ندارد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “ماشین آلات تولید نخ مصنوعی

  1. حسینی گفت:

    اطلاعات مفیدی بود. سپاس

  2. SALMAN JOYA گفت:

    سلام عرض ادب بسیار تشکر فراوان از معلومات شماا ووقعاا عالی بود مه یک محصل صنایع کیمیاوی استم می خواهم یک فابریکه نخ مصنوعی یا طبیعی را بسازم شمااا چه پیشنهاد به من داید یک لطف کنید بازم تشکرررر

    1. admin_2 گفت:

      سلام روز بخیر لطف کنید با دفتر تماس بگیرید . 02191092068

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *