خطوط تولید

مجوز های لازم برای ساخت خط تولید صنعتی

مجوز خط تولید

مجوز خط تولید صنعتی

از آنجایی که اخذ مجوز خط تولید صنعتی با ثبت کسب و کار و اخذ مجوز واحد تجاری متفاوت است و تنها منابع معدودی روش کار را بدرستی شرح داده‌اند، هنوز سوالات زیادی برای متقاضیان وجود دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در مقاله امروز سپیانی راهنمای جامعی تهیه کنیم و همه مراحل و توصیه‌های مربوط به مجوزهای لازم برای ساخت خط تولید صنعتی را به اشتراک بگذاریم. بدون مجوز نیز چشم‌انداز چندانی برای موفقیت و کسب درآمد وجود ندارد زیرا طبق قوانین، هر واحد غیرمجاز (بدون مجوز خط تولید صنعتی) توسط نهادهای ذی‌ربط ضبط و پلمب می‌شود.

مجوز

حتما بخوانید:

عارضه یابی خطوط تولید

راه اندازی خطوط تولید لبنیات

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

 

قدم اول:

یافتن مکان‌های مجاز برای اخذ مجوز خط تولید صنعتی

واحد شما چقدر آلودگی دارد؟ این مسلماً مهمترین سؤال هنگام درخواست مجوز خط تولید صنعتی است. زیرا اگر کار شما هم برای انسان و هم برای محیط زیست خطرناک است (مانند رودخانه‌ها، جنگل‌ها، دریاها و غیره) باید در مکانی دور از مناطق پرجمعیت (شهرها و شهرک‌ها) و مناطق حساس به محیط زیست کار کنید.

تمامی فعالیت‌ها اعم از هزاران فعالیت تولیدی و خدماتی بر اساس آلودگی در هفت دسته مختلف زیست محیطی طبقه بندی شده‌اند که پاک‌ترین فعالیت‌ها (مانند تولید پوشاک در تیراژ پایین) در رتبه اول و آلاینده ترین‌ها در رتبه هفتم قرار دارند تا فرآیند اخذ پروانه تولید از اصول خاصی پیروی کند و بر اساس نظرات و سلیقه‌های شخصی افراد نباشد.

بعنوان مثال، ساخت جعبه‌های مقوایی (کد فعالیت: 41001) تمیز بوده و در رده 1 حوزه فعالیت‌های سلولزی قرار می‌گیرد، در حالی که ایجاد خمیر کاغذ از ضایعات (کد فعالیت: 46001) دارای آلودگی قابل توجهی است و در دسته‌بندی‌ها در رده 6 قرار می‌گیرد.

بنابراین باید در مرحله اول رده زیست محیطی فعالیت خود را شناسایی کنید و از مناطق جغرافیایی که مجاز به فعالیت در آن هستید آگاه باشید. بخاطر داشته باشید که هنوز به سوله، تجهیزات یا کارمند نیاز ندارید. در عوض ما از شما می‌خواهیم که وضعیت را ارزیابی کنید.

به واحد تولیدی خود چه رتبه‌ای می‌دهید؟

همانطور که قبلاً بیان کردیم، مسئولین برای مشروعیت بخشیدن به مجوز خط تولید صنعتی، جدولی برای طبقه‌بندی محیطی و مکان‌های مجاز فعالیت خود تهیه‌کردند. زمانی که تصمیم به اخذ مجوز خط تولید صنعتی بدلیل ماهیت ناپایدار قوانین می‌گیرید، شخصاً باید آخرین قوانین تأسیس را از وب سایت‌های رسمی (مانند سایت‌های اداره محیط زیست یا اداره معدن و صنعت) دانلود کنید.

برای ساده‌تر کردن یادگیری، به سادگی دسته‌بندی محیطی را انتخاب کنید و برای اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله ادامه‌دهید. در صورت انجام چندین فعالیت، بالاترین دسته به واحد تولیدی شما اختصاص می‌یابد. بعنوان مثال، اگر یک اقدام در دسته اول و دیگری در دسته هفتم قرار می‌گیرد، واحد تولیدی شما در دسته هفتم آلودگی قرار می‌گیرد.

کدام مناطق اجازه ایجاد کارخانه (کارگاه) را می‌دهند؟

در صورتی که کاربری زمین با کار آنها سازگاری داشته باشد، می‌توان کارخانه‌ها و کارگاه‌های درجه یک را در مناطق شهری یافت. این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها کاملا تمیز هستند. آنها معمولاً مجاز به فعالیت در خارج از شهر و در حومه آن هستند. از دسته دوم به بعد، آنها مجاز به فعالیت در داخل شهرها نیستند. واحدهای سطح دوم و سوم را می‌توان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حاشیه شهرها یافت، در حالی که واحدهای سطوح بالاتر باید خارج از شهرها باشند.

در 30 خرداد 1346 قانونی تصویب شد که بر اساس آن هیچ صنعتی در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران بدون مجوز هیئت دولت ایجاد نمی‌شود. بعداً بخش‌هایی از این ممنوعیت برداشته شد. مثلاً در مصوبه 40584 در سال 1353 تأسیس واحدهای کشت و صنعت شیر و گوشت و مجتمع‌های صنایع غذایی مجاز اعلام شد یا مصوبه 30900 در سال 1365 برای حمایت از صنایع کوچک روستایی، ساخت مواد غذایی و… واحدهای صنعت کشاورزی و بسته‌بندی آنها، قالی بافی، پارچه بافی، پشم شویی، ابریشم این قانون همچنان جاری است و مشابه آن برای شهرهایی مانند اصفهان، اراک، مشهد و غیره وضع شده‌است.

با این حال، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم هنگام درخواست مجوز خط تولید صنعتی مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند این مجوز برای همه واحدهای تولیدی مستقر اعمال می‌شود، نه کارگاه‌های خدماتی (مثلاً ماشین‌های تراش سفارشی و ریخته‌گری) و هیچ کارخانه درجه اول و دومی را شامل نمی‌شود. ضمناً برای برخی از فعالیت‌ها (در رده‌های بالاتر) معافیت‌هایی در نظر گرفته شده‌است که در ادامه این مقاله به راهکارهایی پرداختیم.

صدور مجوز

حتما بخوانید:

دستگاه های خطوط تولید لبنیات

تجهیزات خط تولید لاستیک خودرو

طرح توجیهی اتوماسیون صنعتی خطوط تولید صنعتی

 

اقدام دوم:

جواز تاسیس خط تولید صنعتی

اولین گام قانونی در فرآیند اخذ پروانه تولید، اخذ مجوز برای احداث واحد تولیدی است که به آن جواز تاسیس نیز می‌گویند. این نیز بعنوان یک توافق اصولی شناخته می‌شود. یعنی طرح توجیهی بنویسید بدون خرید سوله تجهیزات تهیه کنید و قبل از خرید زمین و ماشین آلات و… برای تایید به موسسه مربوطه ارائه دهید.

متراژ سوله، تعداد نفرات، جریان تولید، تعداد ماشین آلات و… همگی در طرح توضیحی دقیقا مشخص شده و نوع فعالیت و میزان آلودگی کار شما بر اساس آنها مشخص می‌شود. همچنین پس از دریافت جواز تاسیس، باید طرح توجیهی را دقیقا تا مرحله استفاده رعایت کرده و شروع به کار کنید.

اما جواز تاسیس دقیقاً از کجا صادر می‌شود؟ همه چیز بستگی به نوع فعالیت شما دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت اکثر برنامه‌های تولید را انجام می‌دهد. اما برای محصولات کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و برای صنایع دستی از وزارت صنایع دستی و گردشگری اقدام کنید.

اگر برای مجوز تأسیس در مؤسسه اشتباهی اقدام کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

گرفتن مجوز خط تولید صنعتی آنقدرها هم که فکر می‌کنید ترسناک یا عجیب نیست! به محض شروع فرآیند درخواست مجوز، تمامی ابهامات را فراموش خواهید کرد و مسیر روشنی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. آنها شما را در مسیر درست و مؤسسه مناسب راهنمایی می‌کنند، بنابراین اگر اشتباهاً کار خود را به مؤسسه دیگری (که البته معمولاً به صورت آنلاین تکمیل می‌شود) ارسال کنید، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

در صورت داشتن جواز صنفی آیا باز هم نیاز به جواز تاسیس دارم؟

اتحادیه‌ها به دلیل اینکه تحت وزارت مربوطه قرار می‌گیرند، نهادهای جداگانه‌ای در نظر گرفته‌نمی‌شوند. در صورت دریافت پروانه تولید از اتحادیه که مورد قبول وزارتخانه است، می‌توانید بدون نیاز به جواز تاسیس برای تولید اقدام کنید. اما تاکید داریم که مجوز اتحادیه باید مربوط به تولید باشد تا اثرگذار باشد.

 

حتما بخوانید:

صفر تا 100 راه اندازی خط تولید 

سوالات متداول راه اندازی خط تولید لبنیات

مهمترین روش های افزایش بهره وری تولید

 

آیا جواز تاسیس مشروط به مجوزهای دیگر است؟

البته! اگرچه فقط یک وزارتخانه جواز تاسیس را صادر می‌کند. اما در صورتی که فعالیت شما به چندین وزارتخانه متصل باشد، برای صدور جواز تاسیس باید از سایر موسسات مجوز دریافت کنید. طبیعتاً بسیاری از افراد بر این باورند که گرفتن مجوز از موسسات دیگر کار سختی است. اما خوشبختانه تمامی شرایط و ضوابط مربوطه مشخص است. بنابراین می‌توانید برای اطلاع از شرایط اخذ مجوز به آنها مراجعه کنید.

اگر طرح توجیهی رد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از بررسی، در صورتی که مدارک یا طرح توجیهی دارای ابهام ساختاری، فنی، خطا یا ابهام باشد به اطلاع شما خواهد رسید. و پس از اصلاح موارد درج شده می‌توانید نسبت به بررسی مجدد اقدام نمایید.

آیا می‌توانم برای مکان مورد نظر مجوز خط تولید صنعتی بگیرم؟

البته! شما می‌توانید در هنگام ثبت درخواست، مکان مورد نظر خود را مشخص کنید و در صورت عدم وجود محدودیت‌های زیست محیطی و قانونی دیگر، جواز تاسیس صادر می‌شود.

چگونه درخواست مجوز کسب و کار را ارسال کنم؟

جواز تاسیس نیازی به تاسیس شخص حقوقی یا ثبت شرکت ندارد.

عکس شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل، تصویر روزنامه تاسیس شرکت، تصویر اساسنامه و بیانیه شرکت، کارت پایان کار مدیرعامل و مهر شرکت برای اشخاص حقوقی الزامی است. جواز تاسیس اشخاص حقیقی می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی و مدارک پایان خدمت برای جواز تاسیس اقدام کنند. همانطور که قبلاً ذکر شد، شما باید یک طرح توجیهی و همچنین اطلاعاتی در مورد اندازه سوله، نوع و تعداد دستگاه و ظرفیت تولید داشته باشید. باید آشکار باشد.

چه چیزی افراد حقوقی و حقیقی را برای گرفتن مجوز کسب و کار متمایز می‌کند؟

فرقی نمی‌کند. اما ممکن است برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به اشخاص حقوقی اعتماد بیشتری داشته باشند. با این حال، می‌توانید یک درخواست حقیقی ارسال کنید و بعداً آن را حقوقی کنید.

اخذ جواز کسب چقدر زمان می‌برد؟

نمی‌توانیم زمان دقیقی ارائه کنیم زیرا مؤسساتی که جواز تأسیس و پروانه تولید را صادر می‌کنند مجزا هستند. اما تقریب ما این است که این پروسه برای صنعت و معدن یک تا سه هفته، جهاد کشاورزی دو تا چهار هفته و برای سازمان میراث فرهنگی یک تا دو ماه طول می‌کشد. با این حال، این برآوردها دیگر کافی نیستند. آنها را پیش بینی نکنید. آنها می‌تواند سریعتر یا کندتر باشد.

مجوز تولید

حتما بخوانید:

هزینه راه اندازی خط تولید صنعتی

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

طراحی و راه اندازی خطوط تولید لبنیات

 

مرحله سوم:

ساخت زیرساخت

متقاضی باید برای دریافت جواز تاسیس زمین را آماده کند، تجهیزات خریداری کند، توزیع آب و برق را راه‌اندازی کند، چند نفر را استخدام کند و غیره. در طول این مدت پیشرفت خط تولید به طور منظم توسط کارشناسان نظارت و گزارش می‌شود. مالکان پروژه تصمیم به خرید زمین و ساخت سوله می‌گیرند زیرا به طور معمول تهیه سوله آماده در مکان و اندازه مورد نظر غیرممکن است.

متقاضی می‌تواند با ارائه مجوز زمین را با پیش پرداخت یا اقساط بلند مدت خریداری کند و ممکن است شرایطی برای اخذ اقساط زمین وجود داشته باشد. علاوه بر این، برخی از موسسات مالی وجود دارند که گزینه‌های تامین مالی را برای خرید ماشین آلات ارائه می‌دهند. این گزینه‌ها معمولاً مستلزم این هستند که مقداری از دستگاه را از پیش تعیین شده، مثلاً چهل درصد خریداری کنید، و سپس برای مبلغ باقی‌مانده وام دریافت کنید.

بخاطر داشته باشید که اعداد داده شده فقط نمونه هستند. باید از بانک‌ها در مورد شرایط و ضوابط خاص سوال کنید زیرا این تسهیلات دائمی نیستند. رویه خرید ماشین آلات یا ساخت سوله، از جمله موارد دیگر، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و ظرف یک سال به پایان نرسد. در این صورت، شما می‌توانید کتباً درخواست تمدید دوره یک ساله را داشته باشید. اگر به شما اجازه دهند، شش ماه تا یک سال دیگر فرصت خواهید داشت. این درخواست بر اساس گزارش‌های ثبت شده از پیشرفت واحد تولیدی تایید می‌شود و باید دلیل موجهی برای تاخیر (که معمولا وجود دارد) وجود داشته‌باشد.

مرحله چهارم:

پروانه بهره برداری (پروانه تولید)

با پایان یافتن تمامی کار در مرحله سوم، کارخانه آماده شروع به کار است و می‌تواند پروانه تولید یا پروانه بهره برداری داشته باشد. پس از آن، عملکرد تجهیزات را اندازه‌گیری کرده و از طریق تولید آزمایشی برای مجوز بهره‌برداری اقدام می‌کنید. اگر چندین محصول در کارخانه شما تولید شود، برای یک قطعه یک پروانه بهره برداری صادر می‌شود. فرآیند تولید هر محصول بطور مستقل بررسی می‌شود.

برای دریافت پروانه بهره‌برداری به جواز تاسیس، تصویر قراردادهای امتیازات آب و برق، فاکتور خرید ماشین آلات و تجهیزات، تصویر پایان کار ساختمانی، فاکتورهای خرید مواد اولیه، فاکتورهای خرید و اجرای سوله، فایل اکسل حاوی اطلاعات پرسنل، رسید صدور مجوز و حق تمبر، اسناد مالکیت یا اجاره نامه و مبایعه نامه نیاز دارید. این اسناد نشان می‌دهد که شما مراحل مذکور در طرح توجیهی را دنبال کرده‌اید. بدیهی است که همه افراد مذکور در طرح توجیهی نیازی به استخدام ندارند. اما برخی از آنها باید آنجا باشند. به گزارش سایت صنعت و معدن، پروانه بهره برداری ظرف 15 روز پس از ارائه مدارک قابل صدور است.

مراحل صدور پروانه بهره برداری برای دارندگان شناسنامه یا گواهی صنعتی چگونه است؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، مجوز خط تولید صنعتی قدیمی ایران، کارت شناسایی کارگاه یا گواهی فعالیت صنعتی است. دارندگان این مجوزها مجاز به فعالیت هستند. اما پس از انتقال به مناطق معین، پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر می‌شود.

حتما بخوانید:

قیمت خط تولید لبنیات

قیمت خط تولید خوراک دام و طیور

پر سودترین خط تولید صنعتی در ایران

 

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به مجوز های لازم برای ساخت خط تولید صنعتی پرداختیم. در این مقاله مراحل لازم برای اخذ مجوز خط تولید صنعتی را مرور کردیم. و به سوالات متداول در این زمینه جواب دادیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با مجوز خط تولید صنعتی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *