تجهیزات

آشنایی با انواع تاسیسات صنعتی

تاسیسات صنعتی

معرفی انواع تاسیسات صنعتی

یکی از مهمترین بخش‌های هر ساختمان تاسیسات صنعتی آن است. تاسیسات صنعتی نقش بسیار موثری در طول عمر ساختمان ایفا می‌کند. تاسیسات صنعتی استفاده مطلوب از کلیه امکانات تاسیساتی و مهندسی میباشد. این امکانات مجموعه تجهیزات الکتریکی و مکانیکی است که عدم طراحی و اجرای دقیق آن در واحدهای صنعتی میتواند موجب ناامنی ساختمان و خسارت به مال و جان ساکنین شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تاسیسات صنعتی آشنا کنیم. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب:

  • تاسیسات صنعتی
  • دلیل اهمیت بالای تاسیسات صنعتی
  • انواع تاسیسات صنعتی
  • تاسیسات مکانیکی
  • تقسیم بندی تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات بهداشتی 
  • سیستم تهویه
  • تاسیسات حرارتی
  • تاسیسات HVAC 
  • تاسیسات آتش نشانی 
  • سخن پایانی

تاسیسات

تعمیر و نگهداری از عمده خدمات گروه صنعتی سپیانی میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم درخواست مشاوره را کامل نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

 

تاسیسات صنعتی چیست؟

همانطور که گفته شد، تاسیسات صنعتی به معنای استفاده مطلوب از کلیه امکانات و تجهیزات تاسیساتی و مهندسی است. تاسیسات صنعتی نقش مهم و کلیدی در ساختمان‌ها و کارخانه‌ها و… اجرا می‌کند. وظیفه محاسبه و اجرای دقیق تاسیسات صنعتی توسط کارشناسان متخصص انجام می‌شود. در طراحی و اجرای تاسیسات صنعتی عوامل مهمی باید مورد توجه قرار بگیرد برخی از این شرایط بخصوص در تاسیسات مکانیکی عبارتند از:

  • شرایط اقلیمی محل اجرا
  • شرایط معماری ساختمان اجرا
  • فیزیک و نحوه ساخت ساختمان تحت اجرا

 

حتما بخوانید:

لرزه گیر چیست؟ کاربرد آن

معرفی ماشین‌آلات ساختمانی

انواع سیم کشی صنعتی کارخانه

 

دلیل اهمیت بالای تاسیسات صنعتی:

در صورتی که تاسیسات صنعتی بخوبی نصب شوند. و از کارایی و کیفیت مناسب برخوردار باشند. دیگر به بازسازی زود هنگام ساختمان نیاز نخواهد بود. و وجود تاسیسات صنعتی موجب کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد. از همین رو توصیه میشود که در هنگام ساخت و بازسازی ساختمان‌ها در بخش تاسیسات دقت شود و هزینه مطلوب صرف شود. همچنین تاسیسات صنعتی موجب افزایش طول عمر ساختمان میشود.

 

حتما بخوانید:

انواع پاک کننده‌های صنعتی

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

 

انواع تاسیسات صنعتی کدامند؟

دانستیم که تاسیسات صنعتی مجموعه‌ای از تجهیزات زیربنایی الکتریکی و مکانیکی هستند که نقش اساسی و مهمی در هر پروژه دارند. هر بخش تاسیسات صنعتی دارای مشخصه‌های متنوع مخصوص به خود است. بطور کلی تاسیسات صنعتی به دو بخش کلی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تقسیم‌بندی میشوند. در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد. انواع تاسیسات صنعتی نام برده برای هرگونه ساختمان و ملک اعم از تجاری و اداری و مسکونی و صنعتی حیاتی و مهم میباشد.

  • تاسیسات الکتریکی شامل تمام تجهیزات زیربنایی الکتریکی و برقی اعم از سیم‌کشی انواع کابل‌ها، تجهیزات روشنایی، تجهیزات صوتی و تصویری، تجهیزات مخابراتی و… میباشند.
  • تاسیسات مکانیکی شامل امکانات امکانات آب و فاضلاب، سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات بهداشتی، تاسیسات گازرسانی، تهویه هوا و… میباشند.

تاسیسات موتورخانه

 تاسیسات مکانیکی:

یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های هر ساختمان تاسیسات مکانیکی میباشد. افراد با این بخش از تاسیسات صنعتی بطور روزمره سر و کار دارند. برخی از تاسیسات مکانیکی را قلب ساختمان مینامند. زیرا هر گونه اختلال در آن میتواند آسایش و امنیت افراد و ساختمان را دچار مشکل کند. اختلال و مشکل در این بخش عواقب جدی به همراه خواهد داشت. تاسیسات مکانیکی شامل موراد زیر میباشد:

  • تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات بهداشتی
  • تاسیسات حرارتی
  • تاسیسات HVAC
  • تاسیسات آتش‌نشانی

 

1. تاسیسات گاز رسانی:

سیستم گاز رسانی یک زیر مجموعه مهم تاسیسات مکانیکی و تاسیسات صنعتی است. در این بخش انشعابات گاز و مسیر لوله‌کشی باید طبق قوانین و مقررات شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی اجرا شود. اجزای تاسیسات گازرسانی شامل موارد زیر است:

  • رگولاتور
  • شیر مصرف گاز
  • کنتور گاز
  • شیر ترموستات
  • و…

برای سیستم لوله‌کشی ارزش حرارتی، دورترین مسیر لوله، تعیین مقدار مصرف گاز و… از موارد بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. همچنین طراحی و اجرای تاسیسات آتش نشانی هم باید به نحوی باشد که از قوانین استاندارد ملی شرکت گاز ایران پیروی کند و ایمنی لازم را برخوردار باشد.

 

حتما بخوانید:

انواع ابزارآلات برش و تراش

آشنایی با تجهیزات آسانسور

 

2. تاسیسات بهداشتی:

تاسیسات بهداشتی یکی‌دیگر از اجزای تاسیسات مکانیکی به حساب می‌آید. در واقع تاسیسات بهداشتی همان سیستم آب و فاضلاب است. برای انتقال آب در سیستم آب و فاضلاب ساختمان دو سیستم وجود دارد. که این دو بصورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. یک سیستم شبکه آب آشامیدنی را با کمک شیرها و لوله کشی آب برای ساختمان تامین میکند. و شبکه دیگر با کمک لوله‌های فاضلاب آب استفاده شده را از ساختمان خارج می‌کند.

بطور کلی هدف از تاسیسات بهداشتی در ساختمان، را استفاده از آب آشامیدنی و خارج شدن آب‌های اضافی می‌دانند. لوله‌هایی که در تاسیسات بهداشتی استفاده میشود. باید جنس مرغوب باشند و از دوام و استحکام مناسب برخوردار باشند. در این صورت عمر تاسیسات صنعتی افزایش پیدا خواهد کرد. (اجرای این بخش از تاسیسات صنعتی به دانش پایپینگ نیاز دارد که میتوانید در مقاله پایپینگ آن را مطالعه کنید.)

حتما بخوانید: آشنایی با تجهیزات پایپینگ

در طراحی و اجرای این بخش باید به سایز لوله‌های آب گرم و سرد مصرفی و انتخاب پمپ مناسب توجه کرد. همچنین برای طراحی و محاسبه سیستم دفع فاضلاب پارامترهای سایز لوله های تهویه سیستم فاضلاب و لوله‌های حامل آب باران و… را باید در نظر گرفت. هدف از بررسی و توجه این موارد طراحی و اجرای سیستم بهداشتی دقیق میباشد.

تاسیسات گرمایشی

تاسیسات بهداشتی در یک ساختمان:

مسلم است که به دلیل وجود مواد آلاینده زیاد در محیط های صنعتی، یکی از ضروری‌ترین و مهمترین نیازها، استفاده از سیستم تهویه مناسب میباشد. وظیفه سیستم‌های تهویه و توزیع هوا، ورود هوای تازه به محیط و تامین اکسیژن موردنیاز برای افراد و هچنین خروج مواد مضر تنفسی میباشد. تهویه هوا به روش‌های مختلفی انجام میشود. که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

تهویه طبیعی:

در این نوع تهویه به دلیل اختلاف چگالی هوای درون و بیرون ساختمان، نیروهای حرارتی شناور هوای بیرون را از طریق نورگیر، در، پنجره و… به داخل محیط منتقل کرده و سپس هوای داخل به سمت خارج ساختمان رانده میشود.

تهویه مکانیکی:

در تهویه مکانیکی، هوا با کمک فن جابجا میشود. هواکش یا فن میتواند بطور مستقیم در پنجره یا دیوار نصب گردد. هواکش‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم میشوند. دو دسته کلی از هواکش‌ها عبارتند از: محوری و سانتریفیوژ. این دو مدل هواکش رایج در محیط های صنعتی استفاده میشود. هدف از آنها تهویه هوا و جلوگیری از ورود مواد مضر و گرد و غبار به داخل ساختمان میباشد.

تهویه ترکیبی:

در تهویه ترکیبی، همانطور که از نام آن پیداست برای تهویه هوا از هر دو روش قبل یعنی، روش طبیعی و مکانیکی استفاده میشود. البته در برخی ساخمان‌ها از روش‌های سیستم تهویه کانالی و غیر کانالی هم استفاده میشود. در ساختمان و محیط های بزرگ برای انجام این کار از تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه استفاده میشود.

 

حتما بخوانید: آشنایی با انواع شیرآلات صنعتی

 

3. تاسیسات حرارتی:

وظیفه تجهیزات حرارتی این است که دمای محیط را در حالت ایده‌آل و مطلوب نگه دارد. تاسیسات حرارتی مجموعه‌ای از تجهیزات حراراتی است که انواع مختلی دارند. پکیج‌ها و فن‌کویل‌ها و… از این دسته میباشند. عملکرد عموم تاسیسات حرارتی اینگونه است که گرما از جسم گرم تر به سردتر منتقل میشود. تجهیزات مختلف گرمایشی برای انتقال حرارت به هوا و گرم شدن محیط از روش‌های تابش، همرفت، رسانایی استفاده می‌کنند. برای اشنایی بیشتر و خرید تجهیزات گرمایشی و حرارتی میتوانید به فروشگاه ما مراجعه فرمایید.

 

حتما بخوانید:

آشنایی با تجهیزات اطفاء حریق

صفر تا 100 خط تولید ساندویچ پانل

 

4. تاسیسات HVAC:

تاسیسات HVAC شامل سیستم‌ها و تجهیزات مربوط به تهویه، گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان و محیط میباشد. که هدف از این تاسیسات صنعتی فراهم کردن دمای مناسب و مطلوب برای ساکنین ساختمان و افراد حاضر در محیط میباشد. در این سیستم درجه حرارت و رطوبت فضای داخل ساختمان و محیط با استفاده از گرمایش، سرمایش، رطوبت زنی و خشک کردن هوا کنترل میشود.

برای داشتن یک سیستم تهویه مطبوع مناسب باید برخی پارامترها در نظر گرفته شود. برخی از این پارامتر عبارتند از :میزان سرمایش و گرمایش، نوع محیط و معماری آن که در زمان طراحی سیستم‌های HVAC در نظر گرفته میشوند. سپس با توجه به موارد نام برده بهترین سیستم تاسیسات را میتوان انتخاب و خریداری کرد. برای اینکار به یک متخصص نیاز است که میتوانید بصورت رایگان از مشاورین ما کمک بخواهید. تا پس از بررسی موارد مذکور به شما بهترین نوع تاسیسات را معرفی کنند.

تاسیسات آتش نشانی

5. تاسیسات آتش نشانی:

ساده‌ترین تاسیسات آتش‌نشانی کپسول‌های آتش نشانی هستند. امروزه همه با سیستم اطفای حریق آشنا هستند که یکی از تکنولوژی‌های کاربردی و مهم سیستم کنترل هوشمند میباشد. سیستم حفاظت ساختمان در برابر آتش سوزی را اطفای حریق مینامند. یک سیستم اطفای حریق از اجزای مختلفی مانند آب فشان های خودکار، سیستم کف کننده، تجهیزات آتش نشانی قابل حمل و… تشکیل شده است.

این سیستم به نحوی کار میکند که اگر در غیاب ساکنین ساختمان یا مسئولین آتش سوزی اتفاق بیفتد، تجهیزات اطفای حریق بطور خودکار آتش را مهار کرده و از بروز خسارت‌های شدید جلوگیری میکنند. این سیستم شامل سنسورهایی است که میتواند دود را شناسایی کند و سپس با کمک آب یا ماده آتش خاموش کن از طریق لوله‌های مربوطه به مهار آن اقدام می‌کند.

 

حتما بخوانید:

انواع حلال های آلی و غیر آلی

انواع بالابرهای صنعتی (هیدرولیکی و…)

 

سخن پایانی

تا اینجا با اهمیت و وظایف تاسیسات صنعتی آشنا شدید. لازم به ذکر است که تاسیسات صنعتی به این موارد ختم نمیشود و تجهیزات جزیی و کلی را شامل میشود که همگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
برای اجرای درست این تاسیسات به یک متخصص نیاز است. اگر قصد خرید تجهیزات مربوطه یا راه اندازی تاسیسات ساختمانی و صنعتی را دارید میتوانید با مشاورین ما در تماس باشید و یا از طریق واتس‌اپ به ما پیام دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *