تعمیر و نگهداری, خطوط تولید

تعمیر و نگهداری خط شیر پاستوریزه

نگهداری خط تولید شیر

آشنایی با تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر

تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر برای هر تولید لبنیات از موارد ضروری و لازم است. برای اینکه تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در خط تولید شیر پاستوریزه بدرستی وظایف خود را انجام دهند نیاز به مراقبت از آن‌ها وجود دارد. از پاستوریزه کردن برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های مضر در شیر استفاده می‌شود. تقریبا هر فرآورده‌ لبنی قبل از تولید نیاز به شیر پاستوریزه دارد. به همین خاطر این دستگاه کارایی بسیار زیادی دارد. به همین خاطر تعمیر به موقع و نگهداری درست از آن اهمیت زیادی دارد. در ادامه مقاله حاضر درباره نگهداری اصولی و تعمیرات ضروری از دستگاه‌های به کار رفته در خط تولید شیر پاستوریزه صحبت می‌کنیم. برای کسب اطلاعات مفیدی در این باره تا انتها ما را همراهی کنید.

شیر 2

مطالب مرتبط:

خط تولید شیر استریلیزه

صفر تا 100 خط تولید شیر

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

 

خط تولید شیر پاستوریزه:

برای درک اهمیت نگهداری از تجهیزات به کار رفته‌در خط تولید شیر پاستوریزه در ابتدا باید درباره این خط تولید بیشتر بدانیم. کارخانه‌های تولید شیر پاستوریزه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. اولین بخش از این خطوط تولید دریافت شیر به کمک یونیت دریافت است. در زمان دریافت کردن شیر خام باید به مواردی نظیر کیفیت شیر و وزن آن توجه نمود. میان آب در ترکیبات شیر نیز از موارد مهم در زمان دریافت شیر است. بعد از آن به کمک ماشین‌آلات مختلفی که در خط تولید قرار دارد پروسه پاستوریزه کردن شیر تکمیل می‌شود.

مطالب مرتبط:

انواع دستگاه پخت شیر (پروسس تانک)

پروسس تانک یا دستگاه پخت شیر چیست؟

ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید شیر پاستوریزه:

برای اینکه موفق به تولید شیر پاستوریزه باکیفیت شویم نیاز به استفاده از دستگاه‌های مختلفی است. همچنین ترتیب چینش این ماشین آلات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

1- دستگاه سپراتور:

از این دستگاه برای جدا سازی شیر و خامه و شیر بدون چربی استفاده می‌شود. به شیر بدون چربی اسکیم گفته می‌شود و آنچه باقی می‌ماند را خامه و چربی می‌نامند. بعد از اینکه شیر از دستگاه سپراتور رد شد با توجه به محصول تولیدی بعدی نیاز به استاندارد سازی آن می‌باشد. با توجه به نوع شیر پاستوریزه و درصد چربی موجود در آن از خامه جدا شده استفاده می‌کنند. با افزودن خامه به شیر اسکیم درصد چربی آن تنظیم می‌شود. در این مرحله می‌توان مقادیری از ویتامین دی نیز به شیر اضافه نمود. با اینکار ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهیم.

مطالب مرتبط:

سپراتور چیست؟ کاربرد آن

نصب و راه اندازی دستگاه سپراتور

2- دستگاه هموژنایزر:

هموژن کردن شیر یکی از مراحل مورد نیاز برای یکسان کردن ذرات موجود در شیر است. همانطور که اشاره شد در مرحله اول کار تمام چربی موجود در شیر از آن جدا می‌شود. بعد از آن با توجه به میان درصد شیر تولید مقادیری از خامه تولید شده‌را به آن باز می‌گردانند. در این مرحله از دستگاه هموژنایزر برای یک دست کردن آن استفاده می‌شود. این دستگاه با شکستن ذرات بزرگ‌تر موجود و همگن سازی موجب بافت بهتری در شیر می‌شود.

مطلب مرتبط: دستگاه هموژنایزر و تعمیر و نگهداری آن

3- دستگاه پاستوریزاتور:

این دستگاه با یک سری از عملیات‌های حرارتی بر روی شیر باسیل‌های سل را از بین خواهد برد. همچنین باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌های غیر مفید را هم از بین خواهد برد. برای این منظور دما تا 75 درجه سانتی گراد برای مدت 16- 20 ثانیه ببه شیر اعمال می‌شود. علاوه بر سالم سازی شیر کیفیت و ماندگاری آن نیز با پاستوریزه کردن افزایش خواهد یافت. شیر خام در بالانس تانک وارد شده و بعد از اینکه مورد شستشو قرار گرفت به این دستگاه منتقل می‌شود. مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده یک دستگاه پاستوریزاتور اعم از:

  • هیتر
  • کولر
  • ریجنریشن

مطالب مرتبط:

معرفی انواع دستگاه های پاستوریزاتور

ساخت سفارشی دستگاه پاستوریزاتور

شیر با دمای 4 درجه سانتی گراد به بخش ریجنریشن وارد شده و بعد از اینکه به دمای 60 درجه سانتی گراد رسید به بخش هیتر منتقل می‌شود. در این بخش حرارت لازم برای از بین رفتن باسیل سل را دریافت می‌کند و بعد از آن برای اینکه مجددا احیا شود به بخش کولر و خنک کننده دستگاه منتقل می‌شود. بعد از اتمام کار این بخش نیز دوباره برای بازیابی شیر پیش گرم شده و تا دمای 16 درجه سانتی گراد گرم می‌شود.

4- ماشین آلات مربوط به بسته‌بندی:

در این بخش از کار پاستوریزه تولید شده برای مصرف و عرضه به بازار بسته‌بندی شده و سپس به انبار منتقل می‌شود. تجهیزات بسته‌بندی نیز انواع مختلفی دارند. دستگاه پر کن نیز در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌های مورد نظر از بطری‌های پلاستیکی تا پاکت‌ها چند لایه همگی باید به وسیله دستگاه پرکن از شیر پر شوند.

با این نگاه اجمالی به دستگاه‌های خط تولید شیر می‌توانیم به اهمیت تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر پی بریم. تعدد دستگاه‌ها و ارتباط آن‌ها با هم به نحوی است که خرابی و از رده خارج شدن یکی کل خط را با مشکل مواجه می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود تا حتما برنامه‌های طولانی مدت و کاملی در این باره داشته باشید.

نت خط تولید شیر

حتما بخوانید:

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

روش های کنترل کیفیت (کنترل کیفی) شیر

آشنایی با انواع دستگاه‌های خط تولید لبنیات

 

خدمات خط تولید و نگهداری از دستگاه‌ها:

به کارگیری خدمات تعمیر و نگهداری از خط تولید موجب می‌شود تا تجهیزات در بهترین حالت عملکرد خود قرار داشته باشند. تجربه مهندسین و تکنیسین‌هایی که برای نگهداری از خط تولید اقدام می‌کنند در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است. دقت و دانش بالای این افراد از ایجاد مشکلات در خط تولید در بسیاری از اوقات جلوگیری می‌کند. به همین خاطر با استفاده از چنین خدماتی در نگهداری از خط تولید خط تولید شما با حداکثر ظرفیت به کار و تولید می‌پردازد. پس از سرمایه گذاری در این بخش اجتناب نکنید.

گروه صنعتی سپیانی از با حضور بهترین مهندسین و تکنیسین‌های کشور خدمات جامعی در خصوص نگهداری و تعمیر خطوط تولید ارائه می‌کند. خدمات برق صنعتی و مشاوره و راه اندازی خطوط تولید در کنار اتوماسیون‌های صنعتی و plc ها تنها بخشی از خدمات این مجموعه حرفه‌ای و با تجربه است. برای دریافت خدمات و مشاوره‌های لازم با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.
در ادامه توضیحات درباره نگهداری از خط پاستوریزه شیر کمی درباره سرویس‌های مورد نیاز دستگاه‌های می‌پردازیم.

سرویس‌های مورد نیاز برای دستگاه هموژنایزر:

استفاده کردن از قطعات با کیفیت در سایت این دستگاه موجب افزایش عمر مفید آن می‌شود. تعمیر منظم قطعات فرسوده و مشکل‌دار موجب می‌شود تا عمر دستگاه افزایش پیدا کند. در صورتی که بخشی از قطعات دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشند بهتر است تا تعویض شوند. در این صورت عمر مفید دستگاه بیشتر شده و توقفی در تولید صورت نمی‌گیرد. نکته مهم خصوص این دستگاه ضرورت تولید قطعات آن با ماشین‌های cnc می‌باشد. چرا که به این ترتیب کاملا یکپارچه و یکدست تولید می‌شود. ابعاد هندسی قطعات و تلرانس آن‌ها باید به دقت رعایت شود.

بخش‌های مختلف دستگاه هموژنایزر اعم از:

سیت‌ها و ولوها: این اجزا از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. با این حال نیاز به کنترل شده مداوم دارند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شود.

پمپ‌های بهداشتی: قطعات پمپ بهداشتی اعم از ایمپلر و هوسینگ می‌باشد که باید مورد بررسی دوره‌ای قرار گیرند.

  • بلبرینگ
  • یاتاقان
  • میل لنگ
  • شاتون
  • از دیگر اجزای به کار رفته در هموژنایزر هستند.

 

حتما بخوانید:

طرز تهیه لبنیات خانگی

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

 

سرویس‌های مورد نیاز برای دستگاه پاستوریزاتور:

این دستگاه از اصلی‌ترین بخش‌های خط تولید شیر پاستوریزه است. پس در تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. برای نگهداری و کنترل آن لازم است تا توجهات زیر انجام گیرد.

  • گاز زدن و شارژ نمودن سیستم‌های برودتی مورد استفاده در این دستگاه
  • بازدید و کنترل روغن به کار رفته در این دستگاه و شارژ آن در صورت نیاز
  • از بین بردن بخش‌هایی که دچار نشتی شده‌اند
  • چک کردن میزان دما و حرارت دستگاه پاستوریزاتور
  • کنترل عملکرد درست دستگاه در زمان کار
  • کنترل گیربکس و دینام در مخزن‌های نگهداری و همزن بطور جداگانه
  • تعمیر مخزن‌های نگهداری از شیر در صورت داشتن ترک

مطالب مرتبط:

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

نصب و راه اندازی انواع دستگاه پاستوریزاتور لبنیات

یکی از نکاتی که در خصوص نگهداری و تعمیر از خط پاستوریزه شیر باید مورد توجه قرار گیرد اتوماسیون بودن آن است. اتوماسیون‌های صنعتی موجب افزایش سرعت در کنار دقت بالای کار می‌شوند. در نتیجه افزایش چشمگیری در راندمان کالری به وجود می‌آید. البته که این تجهیزات نیازی به حضور نیروی انسانی ندارند و تمام فرآیندها توسط رایانه‌های کنترلی مانند plc کنترل و نظارت می‌شود. اما خود این تجهیزات نیاز به مراقبت و تعمیرات در مواقع ضروری دارند. نظارت و تعمیر قطعات نیاز به تخصص و دانش بالایی در این حوزه دارد.

از plcها چطور نگهداری کنیم؟

با توجه به اینکه plc ها بخش کنترلی سیستم ‌های استفاده شده‌در خط تولید هستند نیاز به نظارت مداوم دارند. چرا که صحت و کارایی آن‌ها در صحت و کارکرد کل سیستم نقش دارد. برای محافظت و نگهداری از این سیستم‌های کنترل کننده منطقی باید به مواردی مانند:

  • مراقبت از خود plc در برابر مواد خورنده و آلاینده‌ها و گرد و غبار
  • توجه به جریان و منبع تغذیه آن چرا که بدون نیرو و انرژی کافی موفق به انجام صحیح عملکرد خود نمی‌شود.
  • تمیز کردن ورودی‌های آنالوگ دستگاه
  • توجه به تداخلات الکترونیکی که موجب بروز آسیب‌های بسیار جدی برای دستگاه می‌شود.

توجه نمود. مورد بعدی که در زمینه تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر باید مورد توجه قرار گیرد شستشوی به موقع تجهیزات و دستگاه‌ها است.

شسشتوی تجهیزات با سیستم CIP:

این سیستم شستشو در واقع روشی برای شستن تجهیزات و ماشین آلات در مکان فعالیت آن‌ها است. برای صنعت لبنیات cip بسیار ضروری و لازم است. مخازن نگهداری از شیر و دیگر تجهیزات مورد استفاده در خط تولید شیر پاستوریزه نیاز به نظافت و شستشوی مداوم دارند. باز کردن و انتقال این دستگاه‌ها به مکان دیگری برای شستشو نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد. به ویژه که خط از کار متوقف خواهد شد. از این رو با استفاده از ای سیستم شستشو در کمترین زمان ممکن می‌توان عملیات شستن دستگاه‌ها را انجام داد. همچنین استانداردهای لحاظ شده در این شیوه بسیار بالا بوده و نتیجه کار کاملا رضایت بخش است. از این رو بخشی از فرآیند نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه مربوط به استفاده از این سیستم نظافتی است.

تعمیرات cip

مراحل کار در سیستم cip چیست؟

مراحل مختلفی در این بخش از پروسه تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر انجام می‌گیرد. این مراحل عبارتند از:

1- مرحله پیش شستشو: در این مرحله از کار آب را با فشار به مخازن می‌پاشانند و در واقع دستگاه را خیس می‌کنند. به این ترتیب شیر باقی مانده بر روی سطوح راحت‌تر پاک می‌شود.

2- شستشوی داغ: در این بخش از کار آب داغ را به همراه محلول‌های شستشوی قلیایی به مخازن نگهدارنده شیر وارد می‌کنند. چربی‌های شیر که هنوز بر روی سطوح چسبیده‌اند در این روش تمیز خواهند شد.

3- شستشوی میانی: در این بخش از کار از آب برای پاک کردن محلول قلیایی که در مرحله قبل استفاده شد کمک می‌گیرند.

4- شستشوی نهایی: دستگاه‌هایی مانند هموژنایزر و پاستوریزاتور به واسطه بخش‌های پیچ در پیچی که دارند ممکن است تا اینجای کار شستشو بخوبی تمیز نشده باشند. به همین خاطر دوباره و به وسیله محلول‌های اسیدی مورد شستشو قرار می‌گیرند.

5- ضد عفونی کردن: در این مرحله ماشین آلات مورد استفاده مورد ضدعفونی قرار می‌گیرند. این بخش از کار به ویژه در صنعت لبنیات و تهیه شیر پاستوریزه اهمیت زیادی دارد.

بعد از اتمام این مراحل تجهیزات کاملا تمیز شده و برای ادامه فعالیت آماده هستند.

گروه صنعتی سپیانی آماده‌ی ارائه خدمات جامعی به مشتریان عزیز در تمام زمینه‌های مرتبط با خطوط تولیدی است. این خدمات عبارتند از:

  • مشاوره و راه اندازی خط تولید
  • اتوماسیون نمودن خطوط تولید قدیمی‌تر
  • تعمیر و نگهداری از خطوط تولید
  • فروش کلیه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز از طریق وب سایت دکتر پی ال سی

برای دریافت خدمات مورد نیاز خود کافی است تا با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل کنید.

 

حتما بخوانید:

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

 

سخن پایانی:

تعمیر و نگهداری خط پاستوریزه شیر یکی از الزامات در صنعت لبنیات است. با توجه به استفاده و به کار گیری اتوماسیون‌های صنعتی در خطوط مدرن امروزی نیاز به خدمات مهندسی شده‌ای در خصوص نگهداری و تعمیر تجهیزات است. بنابراین در این زمینه با افراد و گروه‌های حرفه‌ای و کاربلد همکاری نمایید تا خدمات نگهداری از خط تولید جامع و استانداردی را دریافت نمایید. این بخش از نیاز خط تولید را نادیده نگیرید.

نگهداری و تعمیر دستگاه‌ها یعنی عدم توقف تولید و این در صنایع ارزشمند و الزامی است. گروه صنعتی سپیانی آماده‌ی ارائه خدمات صنعتی به شما عزیزان می‌باشد. تجربه ما تضمینی بر ارائه خدمات بی نقص است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره و نیز پیامرسان واتس اپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تعمیر و نگهداری خط شیر پاستوریزه

  1. زهرا بهرامی گفت:

    بسیار عالی ممنون از سایتت خوبتون.

    1. ادمین گفت:

      سپاس از توجه شما کاربر گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *