اتوماسیون صنعتی, تعمیر و نگهداری

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کارخانجات

کاهش مصرف انرژی

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کارخانجات

کسب‌وکارها هزینه‌های زیادی دارند و انرژی یکی از بزرگترین هزینه‌هایی است که یک کارخانه باید برای آن بودجه بپردازد. به همین دلیل است که کاهش مصرف انرژی در کارخانجات می‌تواند ارزش زیادی را به شما اضافه کند، به خصوص اگر بتوانید بیشتر کارمندان خود را درگیر کنید. شاید تعجب کنید که ببینید فقط با رعایت برخی از نکات مهم مقاله امروز سپیانی برای کاهش مصرف انرژی در کارخانجات که در ادامه ذکر شده چقدر می‌توانید در صورتحساب انرژی خود صرفه جویی کنید:

حتما بخوانید:

انواع تجهیزات نظافت صنعتی

تعمیر و نگهداری سیستم اتوماسیون صنعتی

1. از دوره‌های خارج از پیک استفاده کنید.

باید استفاده از ماشین آلات مصرف کننده انرژی و انجام وظایف مصرف کننده انرژی را برای انجام در دوره‌های خارج از پیک برنامه ریزی کنید. به این ترتیب می‌توانید قبض‌های انرژی خود را بدون کاهش مصرف انرژی کاهش دهید.

2. استخدام یک شرکت حسابرسی انرژی

ممیزان انرژی متخصصانی هستند که آموزش دیده‌اند تا کارخانه و دفاتر شما را بررسی کنند و ایده‌های حرفه‌ای برای کمک به کاهش نرخ مصرف انرژی ارائه دهند. یک حسابرس انرژی مانند یک مشاور مالیاتی را در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند راه‌های قانونی کاهش نرخ‌های مالیاتی خود را پیدا کنید. ممیزان انرژی همچنین می‌توانند قبض‌های برق شما را بررسی کنند تا ببینند آیا کاهش مصرف انرژی در کارخانه شما انجام می‌شود یا خیر و راه‌حل‌های مؤثری برای آن ارائه دهند.

انرژی

3. از محصولات کم مصرف مانند LED استفاده کنید.

لامپ‌های رشته‌ای و HID سنتی مقدار قابل توجهی گرمای اتلاف تولید می‌کنند. شما می‌توانید این را به سادگی با نگه داشتن دست خود در نزدیکی منبع نور رشته‌ای مشاهده کنید. در نزدیکی لامپ احساس گرما می‌کنید زیرا بخش زیادی از الکتریسیته خود را بعنوان گرمای تلف شده ساطع می‌کند.

از طرف دیگر LED‌ها تا 80 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و تا 90 درصد کارایی بیشتری دارند. LED‌ها می‌توانند از نور و انرژی کارآمدتری استفاده کنند زیرا منبع نور جهت دار هستند. نور مرئی در جاهایی که نیاز است هدایت می‌شود و مدیریت گرما از طریق هیت سینک‌های نصب شده در پشت هدایت می‌شود، در حالی که نور رشته‌ای و گرما در همه جهات منتشر می‌شود.

این امر از دو طریق باعث کاهش مصرف انرژی در کارخانجات می‌شود: اول اینکه برای روشن نگه داشتن چراغ‌ها به برق کمتری نیاز خواهید داشت. دوم، از آنجایی که ال‌ای‌دی‌ها گرمای کمتری را ساطع می‌کنند، سیستم تهویه مطبوع شما نیازی به کار سختی نخواهد داشت. اگر تاسیسات صنعتی شما مجهز به وسایل روشنایی سنتی است، تبدیل یا مقاوم‌سازی به چراغ‌های LED می‌تواند در مدت یک تا دو سال صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی و هزینه داشته باشد.

4. خاموش کردن تجهیزات در صورت عدم استفاده

شما باید کارکنان خود را تشویق کنید که تمام تجهیزاتی را که استفاده نمی‌شوند بخصوص چاپگرها، رایانه‌ها، اسکنرها، دستگاه‌های قهوه ساز و اساساً هر وسیله‌ای که از برق استفاده می‌کند، خاموش کنند. آنها باید خاموش شوند و از پریزهای برق جدا شوند زیرا وقتی خاموش هستند هنوز هم می‌توانند برق بگیرند.

5. استخدام یک مدیر تسهیلات

گاهی اوقات، کارمندان آنقدر مشغول فعالیت‌های مرتبط با کار هستند که به چیزهای دیگری مانند صرفه جویی در انرژی فکر نمی‌کنند. شما می‌توانید یک مدیر تاسیسات استخدام کنید که مسئولیت اصلی اطمینان از کاهش مصرف انرژی در کارخانجات را بر عهده دارد. مدیر تأسیسات شما می‌تواند روزانه چند بار به دور کارخانه یا دفاتر برود تا نحوه مصرف انرژی را کنترل کند و راه‌حل‌های فوری برای جلوگیری از هدر رفتن بیشتر انرژی پیشنهاد دهد.

6. یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی نصب کنید.

ترموستاتی تهیه کنید که بتواند بطور خودکار خود را با دمای فعلی محل کار شما تنظیم کند تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

7. خرید تجهیزات کاهش مصرف انرژی در کارخانجات

هنگام خرید تجهیزات جدید، مطمئن شوید که برای صرفه‌جویی در انرژی طراحی شده‌اند. سازندگان تجهیزات بطور فزاینده‌ای از نیاز مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در دفاتر و کارخانه‌های خود آگاه می‌شوند، بنابراین آنها اکنون نسخه‌های کم مصرف از محصولات خود را تولید می‌کنند. هر زمان که نیاز به تعویض یا خرید تجهیزات جدید داشتید، به دنبال این محصولات باشید و اگر توانایی مالی دارید، می‌توانید تمام تجهیزات قدیمی خود را به تجهیزات جدید و کم مصرف تغییر دهید.

8. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر

انرژی خورشیدی می‌تواند منبع انرژی رایگانی را در اختیار شما قرار دهد که می‌توانید بدون پرداخت یک سکه از آن استفاده کنید. نصب پنل خورشیدی در دفتر یا کارخانه خود را در نظر بگیرید تا بتوانید به جای پرداخت هزینه برق از انرژی خورشیدی بهره ببرید.

9. گزینه‌های کار از خانه را درنظر بگیرید.

بجای اینکه کارمندانتان روزانه به دفتر بیایند و در آنجا باید از منابع به ویژه انرژی شما استفاده کنند، می‌توانید آنها را تشویق کنید که از خانه کار کنند و در روزهای متناوب یا فقط روزهایی که حضور فیزیکی آنها در محل کار واقعا ضروری است به کارخانه بیایند. به این ترتیب می‌توانید در هزینه انرژی و همچنین برخی دیگر از هزینه‌های آب و برق صرفه جویی کنید.

10. استفاده از نور روز را تشویق کنید.

کارمندان خود را از استفاده همیشگی از لامپ منصرف کنید. می‌توانید آنها را تشویق کنید تا حد امکان از نور روز استفاده کنند و لامپ‌ها را فقط در مواقع ضروری روشن کنند.

 

حتما بخوانید:

مشاوره در زمینه اتوماسیون صنعتی

مهمترین روش های افزایش بهره وری تولید

 

11. بدون کاغذ بشوید.

ممکن است این را ندانید، اما پردازش کاغذ برای کسب و کار شما هزینه زیادی دارد. پرینترها، دستگاه‌های فتوکپی و فکس انرژی زیادی مصرف می‌کنند. شما می‌توانید با تبدیل کردن کسب و کار خود به یک تجارت الکترونیکی که در آن اصلاً نیازی به استفاده از کاغذ نیست، این هزینه‌ها را بطور کامل کاهش دهید.

12. عایق خوب نصب کنید.

در طول زمستان گرم نگه داشتن فضای اداری می‌تواند بسیار گران باشد، به خصوص زمانی که در یک شهر بسیار سرد و برفی هستید. شما می‌توانید با سرمایه گذاری در یک سیستم عایق خوب هزینه‌های گرمایش خود را کاهش دهید. روی عایق کاری دیوارها و همچنین عایق سقف سرمایه گذاری کنید تا دفاتر شما گرمتر شوند و نیاز کمتری به گرمایش وجود داشته باشد و در این فرآیند هزینه‌های گرمایشی زیادی برای شما صرفه جویی شود.

13. در اطراف دفتر خود درخت بکارید.

در طول تابستان، درختان می‌توانند به عنوان سایه ای برای ساختمان شما عمل کنند و جلوی نور خورشید را بگیرند. دفاتر شما در ماه‌های گرم تابستان خنک‌تر می‌شوند و می‌توانید نیاز به تهویه مطبوع را کاهش دهید و در نتیجه مقداری پول نیز برای خود ذخیره کنید.

14. تولید بر اساس تقاضا

همچنین می‌توانید با برنامه‌ریزی فعالیت‌های تولیدی خود برای زمان‌هایی که واقعاً تقاضای فروش برای محصولات خود از سوی مشتریان دارید، به کاهش مصرف انرژی در کارخانجات کمک کنید. به این ترتیب، می‌توانید فوراً هزینه انرژی خود را جبران کنید و همچنین اثربخشی هزینه فرآیند تولید خود را به ویژه از نظر مصرف انرژی تعیین کنید.

15. کمپرسورهای هوای خود را بهینه کنید.

طبق گزارش اخیر، حداقل 3.2 میلیارد دلار هر سال در هزینه‌های انرژی در ایالات متحده به دلیل طراحی ضعیف یا نشتی کمپرسورهای هوا هدر می‌رود. کمپرسورهای هوای خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که هزینه ای بیش از آنچه که باید برای شما ندارند.

مطلب مرتبط: کمپرسور چیست؟ کاربرد آن

16. استفاده از لامپ‌های تشخیص حرکت و سوئیچ‌های کم نور خودکار

لامپ‌های تشخیص حرکت را می‌توان بعنوان چراغ‌های امنیتی بجای لامپ‌های معمولی استفاده کرد. لامپ‌های آشکارساز حرکت تنها زمانی روشن می‌شوند که انسان در اطراف منطقه حضور داشته باشد. این به این معنی است که شما مجبور نیستید از روشنایی امنیتی استفاده کنید که تمام شب روشن می‌ماند و این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی می‌شود. همچنین می‌توانید کلیدهای دیمر خودکار را در دفاتر خود نصب کنید تا بتوان چراغ‌ها را متناسب با نیازهای روشنایی دفتر تنظیم کرد و اتلاف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

17. تهیه همزمان چای

اگر کارمندانتان در زمان‌های مختلف از کتری یا قهوه ساز استفاده می‌کنند، انرژی زیادی مصرف می‌کنید. می‌توانید این اتلاف انرژی بی‌ضرر را با تشویق آن‌ها به تهیه همزمان چای از بین ببرید، به‌طوری‌که وقتی قهوه‌ساز روشن می‌شود، همه یک فنجان دریافت کنند و دفعات استفاده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

18. مشوق‌های پیشنهادی

می‌توانید با معرفی مشوق‌ها، کارکنان خود را به مشارکت بیشتر و فعال‌تر در کاهش قبوض انرژی تشویق کنید. می‌توانید به آن‌ها جوایز نقدی بدهید یا یک ظرف انرژی معرفی کنید که در آن هرکسی که در آن انرژی هدر می‌دهد باید مقداری پول نقد در آن بیاندازد که بقیه اعضای تیم می‌توانند از آن برای خرید نوشیدنی یا استفاده از آن برای تفریح استفاده کنند.

19. برگزاری جلسات مجازی

اگر اغلب در تعطیلات آخر هفته یا بعد از ساعات کاری جلساتی دارید، می‌توانید با برگزاری جلسات مجازی که در آن شرکت کنندگان می‌توانند بدون حضور فیزیکی در دفتر، در جلسات شرکت کنند و در نتیجه هزینه‌های انرژی مربوط به این جلسات را کاهش دهید.

صرفه جویی انرژی

20. استفاده از پله‌ها را تشویق کنید.

آسانسورها نیز انرژی مصرف می‌کنند و اگر کارکنان شما مجبور باشند چندین بار در روز از آسانسور استفاده کنند، قبض برق شما بالا می‌رود. شما می‌توانید نوعی انگیزه برای کارمندانی که استفاده از پله‌ها را انتخاب می‌کنند ارائه دهید تا بتوانید سفرهای متعدد از طریق آسانسور را کاهش دهید.

21. تجهیزات را به طور مرتب نگهداری و تعمیر کنید.

یکی دیگر از دلایل اتلاف گرما، نگهداری نادرست تجهیزات است. بعنوان مثال، موتورها اغلب بدلیل روغن کاری ناکافی، مشکلات تراز و سایر مشکلات داغ کار می‌کنند. به همین دلیل، داشتن یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مهم است. سنسورهای نظارت بر وضعیت را نصب کنید تا تشخیص دهند که دستگاهی انرژی بیشتری از حد معمول مصرف می‌کند و در صورت نیاز به تعمیر به شما هشدار می‌دهد. همچنین می‌توانید از ابزارهای پیش‌بینی تعمیر و نگهداری برای پیش‌بینی زمان نیاز به تعمیر و نگهداری استفاده کنید، که به شما زمان می‌دهد تا برای تعمیرات برنامه‌ریزی کنید.

مطلب مرتبط: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید

22. درایوهای فرکانس متغیر نصب کنید.

درایوهای فرکانس متغیر را برای تامین ولتاژ صحیح و کاهش مصرف جریان نصب کنید. در یک سیستم سه فاز، عدم تعادل ولتاژ در پایانه‌های استاتور موتور می‌تواند باعث عدم تعادل جریان فاز شود؛ تا 10 برابر بزرگتر از عدم تعادل ولتاژ. این منجر به ضربان‌های گشتاور، افزایش تنش ارتعاشی، استرس مکانیکی و گرمای بیش از حد موتور می‌شود. همه این اثرات دومینو نیاز به انرژی اضافی دارند، بنابراین مهم است که بارها را بطور مساوی تقسیم کنید، ولتاژ را به طور منظم آزمایش کنید و دستگاه‌های محافظ نصب کنید.

درایوهای فرکانس متغیر (VFD) می‌توانند با کنترل مقدار جریان عرضه شده به موتور الکتریکی، کاهش مصرف انرژی در کارخانجات داشته باشند. تجهیزات گریز از مرکز مانند فن ها، پمپ‌ها و کمپرسورها کاندیدهای اصلی برای VFD‌ها هستند.

23. نشتی تجهیزات خود را بررسی کنید.

اگر روش موثری برای مشخص کردن نشتی ندارید، بهبود کارایی تجهیزات می‌تواند مانند تلاش برای یافتن سوزن در انبار کاه باشد. این چالشی بود که یکی از مشتریان ما با آن روبرو شد. بنابراین، یکی از مدیران حساب ما به آنها Fluke ii900 Sonic Imager را معرفی کرد، ابزاری که بطور خاص برای تشخیص نشت هوا و خلاء طراحی شده است. با تصویرگر جدید، این مشتری توانست حداقل 24 مورد نشت پیدا کند که باعث صرفه جویی سالانه 90000 دلار در هزینه انرژی آنها می‌شود.

24. از کنترل‌های روشنایی استفاده کنید.

اگر برای صرفه جویی در مصرف انرژی، کارخانه تولیدی خود را با LED تقویت می‌کنید، سرمایه گذاری روی کنترل‌های روشنایی نیز ایده خوبی است. کنترل‌های روشنایی مصرف انرژی را با کم‌نور کردن یا خاموش کردن لامپ در مواقعی که نیازی به آن نیست، کاهش می‌دهند. کنترل‌های سنجش اشغال یا جای خالی از حسگرهای ارتعاش و مادون قرمز برای تشخیص زمانی که افراد در اتاق هستند استفاده می‌کنند. این برای مناطق اداری ساختمان و همچنین مناطق راهروی بالای انبار که اشغال نشده اند عالی است.

برای قسمت‌های بیرونی تأسیسات خود مانند پارکینگ ها، اسکله‌های بارگیری، حیاط ها، می‌توانید چراغ‌ها را بر اساس یک برنامه زمانی تنظیم کنید و از طریق حسگرهای حرکتی کم نور را فعال کنید. با ترکیبی از کنترل‌های سیمی و بی سیم، می‌توانید مصرف انرژی را در سرتاسر ساختمان نظارت و تنظیم کنید.

حتما بخوانید: عارضه یابی خطوط تولید کارخانجات

جمع بندی

در خاتمه، بسیار مهم است که کارکنان خود را همراهی کنید و به آنها اجازه دهید درک کنند که صرفه جویی در انرژی چقدر برای رشد و ادامه حیات شرکت اهمیت دارد. به این ترتیب، می‌توانید همکاری آنها را به دست آورید و تلاش‌های شما برای کاهش مصرف انرژی در کارخانجات نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با کاهش مصرف انرژی در کارخانجات دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *