خطوط تولید, صنایع غذایی

نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه

خط تولید شیر پاستوریزه

آشنایی با خط تولید شیر پاستوریزه

لبنیات پاستوریزه در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی هر روز به چنین مواد غذایی نیاز دارند. این گروه از محصولات شامل شیر کامل، شیر بدون چربی، شیر استاندارد و انواع خامه می‌باشد. فرآورده‌های شیر تخمیر شده نیز در این دسته قرار می‌گیرند که از کشت‌های باکتریایی خاص تهیه می‌شوند. فرآیند تولید محصولات شیر پاستوریزه را می‌توان از طریق ماشین آلات کاملاً خودکار کرد و خط فرآوری شیر پاستوریزه می‌تواند تعداد زیادی از محصولات شیر پاستوریزه را تولید کند تا بتواند تقاضای گسترده مردم در سراسر جهان را برای این محصول برآورده کند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا درباره خط تولید شیر پاستوریزه بیشتر بدانید.

milk 3

مطالب مرتبط:

خط تولید شیر استریلیزه

مراحل تولید شیر پاستوریزه

صفر تا 100 خط تولید شیر پاستوریزه

خط تولید شیر پاستوریزه

در اکثر کشورها، شفاف سازی، پاستوریزاسیون و خنک سازی مراحل اجباری در فرآوری محصولات لبنی مصرفی است. معمولا در بسیاری از کشورها، چربی همگن می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر، همگن سازی حذف می‌شود زیرا یک “خط خامه‌ای” خوب بعنوان مدرکی بر کیفیت در نظر گرفته می‌شود. در برخی موارد، گاز زدایی زمانی انجام می‌شود که هوای شیر زیاد باشد و مواد بدبوی بسیار فرار در محصول وجود داشته باشد این اتفاق می‌افتد. برای مثال، اگر خوراک گاو حاوی پیاز باشد.

فرآوری لبنیات در بازار نیازمند مواد اولیه درجه یک و خطوط تولید با طراحی صحیح است تا محصول نهایی با بالاترین کیفیت بدست آید. برای جلوگیری از اثرات نامطلوب بر روی مواد با ارزش باید از برخورد ملایم اطمینان حاصل شود. به منظور اطمینان از کیفیت شیر، شورای اتحادیه اروپا استانداردهای میکروبیولوژیکی را برای تجارت شیر در جوامع اروپایی به منظور حفاظت از سلامت انسان و دام تدوین کرده است.

یکی دیگر از معیارهای سنجش کیفیت شیر خام، تعداد سلول‌های سوماتیک قابل تحمل در شیر خام است. تعداد سلول‌های سوماتیک بعنوان معیاری برای تعیین شیر غیرطبیعی استفاده شد. طبق دستورالعمل اتحادیه اروپا، شیر خام مورد استفاده برای تجارت درون جامعه نباید بیش از 400000 سلول در هر میلی لیتر داشته باشد.

فرآوری شیر در بازار پاستوریزاسیون

بر اساس قوانین و مقررات، طراحی خط فرآیند شیر پاستوریزه بازار از کشوری به کشور دیگر، حتی از محصولات لبنی متفاوت است. بعنوان مثال، استانداردسازی چربی (در صورت اعمال) می‌تواند بصورت دسته‌ای قبل از پاستوریزاسیون انجام شود، یا زمانی که سیستم استانداردسازی در واحد پاستوریزاسیون یکپارچه شده است، به صورت آنلاین انجام شود. همگن شدن می‌تواند کلی یا جزئی باشد.
ساده ترین فرآیند پاستوریزه کردن شیر کامل است. در اینجا خط تولید از پاستوریزه، مخزن بافر و دستگاه پرکننده تشکیل شده است. اگر مجبور باشد چندین نوع لبنیات بازار تولید کند. یعنی شیر کامل، شیر بدون چربی و شیر استاندارد با محتوای چربی متفاوت و همچنین خامه با محتوای چربی متفاوت، فرآیند پیچیده‌تر می‌شود.

جریان فرآوری خط تولید شیر پاستوریزه:

شیر از طریق مخزن تعادل وارد دستگاه می‌شود و به مبدل حرارتی صفحه‌ای پمپ می‌شود و در آنجا از قبل گرم می‌شود و سپس برای تولید شیر و خامه بدون چربی وارد جداکننده می‌شود. مقدار چربی خامه را در سپراتور به میزان دلخواه تنظیم کنید و بدون توجه به تغییرات متوسط در میزان چربی و سرعت جریان شیر، آن را در آن سطح نگه دارید. برای خامه فرم گرفته، میزان چربی خامه معمولاً بین 35 تا 40 درصد تنظیم می‌شود، اما می‌توان آن را در سطوح دیگری مانند تولید خامه یا سایر انواع خامه نیز تنظیم کرد. پس از انجماد، محتوای چربی خامه توسط سیستم کنترلی که از ترانسمیتر تراکم، فرستنده جریان، شیر تنظیم و سیستم کنترل سیستم استاندارد تشکیل شده است، ثابت نگه داشته می‌شود.

در این مورد، همگن سازی جزئی استفاده می‌شود بنابراین فقط خامه جدا می‌شود. دلیل انتخاب این سیستم این است که می‌توان آن را با یک هموژنایزر کوچکتر مدیریت کرد که در عین حال اثر همگن سازی خوب را حفظ می‌کند، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید شیر خشک

طراحی و راه‌اندازی خط تولید لبنیات

انواع دستگاه پخت شیر (پروسس تانک)

اصل کار خط تولید شیر پاستوریزه

اصل کار سیستم به این صورت خواهد بود: پس از عبور دستگاه استانداردسازی، جریان خامه به دو جریان تقسیم می‌شود. یکی انتقال شیر با حجم کافی در ساعت به هموژنایزر تا شیر بازار به چربی نهایی مورد نیاز برسد و دیگری حمل خامه اضافی به کارخانه فرآوری خامه. از آنجایی که چربی خامه‌ای که باید همگن شود باید تا 18 درصد باشد، خامه معمولی باید قبل از همگن شدن با شیر بدون چربی «رقیق» شود، مثلاً به 40 درصد برسد. ظرفیت هموژنایزر بدقت محاسبه شده و در دبی معینی ثابت می‌شود.

در برخی از هموژنایزرها هموژنایزر به خط لوله شیر بدون چربی متصل می‌شود تا همیشه محصولات کافی برای عملکرد صحیح داشته باشد. به این ترتیب جریان نسبتا کم خامه با شیر بدون چربی جبران می‌شود تا به ظرفیت نامی برسد. بعد از همگن شدن، قبل از پاستوریزه شدن، در نهایت خامه 18 درصد را با شیر بدون چربی باقیمانده تا 3 درصد مخلوط کنید. اکنون شیر با محتوای چربی استاندارد به قسمت گرمایش مبدل حرارتی شیر پمپ می‌شود، جایی که پاستوریزاسیون انجام می‌شود. زمان نگهداری لازم توسط یک لوله نگهدارنده جداگانه تامین می‌شود. دمای پاستوریزاسیون را بطور مداوم ثبت کنید.

بوستر پمپ فشار محصول را تا حدی افزایش می‌دهد که در صورت نشتی در مبدل حرارتی صفحه ای، محصول پاستوریزه شده توسط شیر تصفیه نشده یا محیط خنک کننده آلوده نشود. اگر دمای پاستوریزاسیون کاهش یابد، فرستنده دما آن را تشخیص می‌دهد. سیگنال دریچه دیورتر را راه اندازی می‌کند و شیر به مخزن تعادل باز می‌گردد.

پس از پاستوریزه شدن، شیر همچنان وارد بخش خنک کننده مبدل حرارتی می‌شود و در آنجا توسط شیر تصفیه نشده ورودی بازسازی و خنک می‌شود و سپس برای خنک شدن با آب یخ وارد قسمت خنک کننده می‌شود. سپس شیر سرد به مخزن بافر پمپ شده و سپس به دستگاه پرکن فرستاده می‌شود.

نیازمندیهای خط شیر

استانداردسازی خط فراوری پاستوریزاسیون شیر:

هدف از استانداردسازی، تامین چربی معین و تضمین شده برای شیر است. این سطح از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. مقدار رایج شیر کم چرب 1.5% و شیر معمولی 3% است، اما میزان چربی آن نیز به 0.1% و 0.5% می‌رسد. چربی یک عامل اقتصادی بسیار مهم است. بنابراین، استانداردسازی شیر و خامه باید بسیار دقیق انجام شود.

مطلب مرتبط: انواع روش های پاستوریزاسیون

عملیات حرارتی خط تولید شیر پاستوریزه:

علاوه بر خنک سازی مناسب، عملیات حرارتی یکی از مهمترین فرآیندهای فرآوری شیر است. اگر این فرآیندها به درستی اجرا شوند، ماندگاری شیر طولانی‌تر می‌شود. دما و زمان پاستوریزه شدن از عوامل بسیار مهمی هستند که باید با توجه به کیفیت شیر و شرایط ماندگاری آن به دقت مشخص شوند. دمای پاستوریزاسیون شیر پاستوریزه همگن HTST معمولاً 72 تا 75 درجه سانتیگراد به مدت 15 تا 20 ثانیه است. فرآیند پاستوریزاسیون ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. نیاز مشترک همه کشورها این است که عملیات حرارتی باید کاهش قابل توجهی از میکروارگانیسم‌های فاسد و نابودی همه عوامل بیماری زا را بدون آسیب رساندن به محصول تضمین کند.

همگن سازی خط فراوری پاستوریزاسیون:

هدف از همگن سازی کاهش اندازه گلبول‌های چربی در شیر برای کاهش یا جلوگیری از خامه شدن است. همگن شدن می‌تواند کلی یا جزئی باشد. همگن سازی جزئی راه حل اقتصادی‌تری است زیرا می‌توان از هموژنایزرهای کوچکتر استفاده کرد. خط تولید شیر پاستوریزه با توجه به نیاز مشتریان قابل طراحی است. بطور کلی باید نیازهای تولیدی مشتریان و ویژگی‌های مواد اولیه خط تولید شیر پاستوریزه و همچنین برخی شرایط خاص کارخانه را بدانیم تا مشتریان بتوانند خط تولید شیر پاستوریزه خود را تهیه کنند و از سرمایه مشتریان استفاده کامل کنند. و به طور کامل نیازهای مشتریان را برآورده سازد تا ظرفیت تولید خط تولید شیر پاستوریزه به حداکثر برسد.

ماشین آلات موردنیاز برای خط تولید شیر پاستوریزه

حتما بخوانید:

طرز تهیه لبنیات خانگی

انواع دستگاه های شیردوشی صنعتی

دستگاه پاستوریزاتور چندکاره چیست؟

مخزن توزین و دریافت شیر:

در اصل مخزن توزین شیر و مخزن دریافت معمولاً در خط تولید شیر پاستوریزه استفاده می‌شود. مخزن توزین شیر معمولاً با تجهیزات جمع آوری شیر مطابقت داده می‌شود که می‌تواند کارایی جمع آوری شیر را بهبود بخشد. این تجهیزات دارای ظاهری زیبا، ساختاری ساده، تمیز کردن آسان است. این تجهیزات صفحه نمایش فعال را برای جلوگیری از ناخالصی در شیر اتخاذ می‌کند.

سیستم خنک کننده شیر:

سیستم خنک کننده شیر دو نوع دارد: اگر شیر خام شما ظرفیت پایینی داشته باشد، از مخزن خنک کننده شیر استفاده می‌شود. اگر ظرفیت شیر خام بالا باشد، از مبدل حرارتی صفحه‌ای (PHE) برای خنک کردن استفاده می‌کنیم. این دستگاه شیر را به 4 درجه سانتیگراد کاهش دهید و خنک کننده نوع بشقابی دارای راندمان بالایی است و می‌تواند بطور مداوم کار کند. مخزن خنک کننده شیر دارای عملکرد یکپارچه با خنک کننده و ذخیره‌سازی است. اما راندمان پایینی دارد و زمان خنک سازی آن طولانی است. در حالیکه سیستم آب سرد PHE+ قادر به خنک سازی مداوم و ظرفیت زیاد است.

مخزن نگهداری شیر:

اگر از PHE برای خنک کردن شیر استفاده می‌کنید، پس از خنک شدن شیر تا دمای 4 درجه سانتیگراد، باید از پمپ شیر برای انتقال شیر به مخزن عایق SUS304 کاملا بسته استفاده کنیم تا فاسد نشدن شیر تضمین شود. شیر برای پردازش بعدی در مخزن عایق دو لایه ذخیره می‌شود. مخزن عایق شیر مجهز به سنسور دما، ورودی و خروجی مواد، توپ تمیزکننده CIP، فلومتر سطح، منهول و غیره است.

سیستم پاستوریزه شیر:

سیستم پاستوریزاسیون شیر از واحد پاستوریزه صفحه‌ای، هموژنایزر، گاززدایی و واحد جداکننده سانتریفیوژ تشکیل شده است. همچنین واحد اصلی کل خط فرآوری شیر پاستوریزه است. هموژنایزر می‌تواند گلبول چربی شیر را به ذرات چربی کوچک تبدیل کند تا پایداری امولسیون را با فشار بالای 20 تا 25 مگاپاسکال حفظ کند و گاززدا می‌تواند هوای شیر را حذف کند تا عمر ماندگاری شیر افزایش یابد.

پاستوریزه عمدتاً باکتری‌های بیماری زا را در شیر حذف می‌کند و جداکننده سانتریفیوژ می‌تواند محتوای چربی موجود در شیر را حذف کند تا به شیر پاستوریزه بدون چربی تبدیل شود و شیر استاندارد شود. فرآیند پاستوریزه کردن شیر بصورت ورودی شیر خام در دمای 4 درجه سانتیگراد است، سپس از آب داغ یا بخار برای گرم کردن تا 55 درجه سانتیگراد استفاده کنید، در این دما می‌توان چربی شیر را به شیر بدون چربی تقسیم کرد، سپس هوا را از گاز زدا خارج کرد و سپس رفت. به هموژنایزر فشار بالا، پس از اتمام این فرآیند، شیر تا دمای 72-85 درجه سانتیگراد گرم می‌شود و به مدت 10-15 ثانیه نگه داشته می‌شود، سپس برای پر شدن تا دمای 4 درجه سانتیگراد خنک می‌شود.

milk production line 5

حتما بخوانید:

همه چیز درباره لاکتوز موجود در شیر

تفاوت پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر پاستوریزه

نکته:

این فرآیند می‌تواند باکتری‌های بیماری‌زای موجود در شیر گاو را که می‌توانند باعث شیوع بیماری‌های منتقله از غذای انسان مانند وبا، باسیلوس، لیستریا و غیره شوند. از بین ببرد و همچنین می‌تواند تعداد میکروارگانیسم‌هایی را که باعث فساد شیر می‌شوند، کاهش دهد. فرآیند پاستوریزاسیون تقریباً هیچ آسیبی به پروتئین آب پنیر، ایمونوگلوبولین، ویتامین ها، آنزیم‌ها و سایر مواد فعال وارد نمی‌کند.

پس از پاستوریزه کردن، شیر تازه را نه تنها می‌توان به مدت 5-7 روز در یک محیط یخچال با دمای 2 تا 6 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. بلکه مقدار زیادی مواد مغذی فعال، به ویژه طعم طبیعی و ملایم شیر را حفظ می‌کند. پاستوریزه شیر را می‌توان به سه بخش (گرم کردن شیر، خنک کردن شیر و بازیابی گرما) یا چهار بخش (گرم کردن شیر، همگن سازی شیر، خنک کننده شیر و بازیابی حرارت) ساخت، هر چه بخش‌های بیشتری داشته باشد، راندمان بازیابی حرارت بیشتر می‌شود. نرخ بازیابی حرارت پاستوریزاتور بشقابی بیش از 90٪ است.

سیستم پرکن شیر پاستوریزه:

شیر پاستوریزه را در بطری یا کیسه پر می‌کنند. دمای پر کردن، پر کردن شیر در دمای اتاق یا پر کردن سرد برای حفظ مواد مغذی شیر است. و ماندگاری شیر پاستوریزه نهایی با توجه به ظرف بسته‌بندی و دمای پاستوریزه 7-14 روز می‌باشد. پس از پر کردن، شیر پاستوریزه باید حمل و نقل و در محیط‌های سرد (4 درجه سانتیگراد) نگهداری شود تا کیفیت پایدار محصولات نهایی بدست آید.

سیستم تمیز کردن CIP:

سیستم تمیز کردن CIP نیز تجهیزات بسیار مهمی برای خط تولید شیر پاستوریزه است. عملکرد اصلی این است که سیستم CIP می‌تواند پروتئین و مواد مغذی موجود در خطوط لوله، تجهیزات و مخازن را تمیز کند تا مطمئن شود که کل خط تولید شیر تمیز و بهداشتی باقی می‌ماند. روش تمیز کردن را می‌توان در طول تولید یا پس از اتمام تولید با توجه به انواع مختلف سیستم CIP انجام داد.

حتما بخوانید:

آشنایی با انواع یونیت دریافت شیر

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

آشنایی با انواع دستگاه‌های خط تولید لبنیات

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به نیازمندیهای خط تولید شیر پاستوریزه پرداختیم. در ابتدا فرآیند موجود در خط تولید شیر پاستوریزه را مرور کردیم و در ادامه تجهیزات موردنظر برای این خط تولید را بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با خط تولید شیر پاستوریزه دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ و فرم درخواست مشاوره با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *