تعمیر و نگهداری, خطوط تولید

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

نگهداری خط تولید ماست

آشنایی با تعمیر و نگهداری خط تولید ماست

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست یکی از خدمات ضروری در خطوط تولید این فرآورده است. امروزه از اتوماسیون‌های صنعتی برای تولید و بسته‌بندی کردن ماست در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. اتوماسیون‌های صنعتی شیوه‌ای خودکار در تولید محسوب می‌شود که ایمنی و کارایی بیشتری دارند. با این وجود برای استفاده طولانی مدت از ماشین آلات آن نیاز به نگهداری اصولی از آن‌ها است. بعد از مدتی استفاده این امکان وجود دارد که یکی از این ماشین آلات دچار مشکل شده و خراب شود. تعمیر و در صورت نیاز تعویض بخش معیوب نیز از خدماتی است که به تخصص و دانش بالایی نیاز دارد. در این مقاله به اهمیت این خدمات و بیان اطلاعات مفیدی پیرامون آن‌ها می‌پردازیم.

نت 11

حتما بخوانید:

عارضه‌یابی خطوط تولید

صفر تا 100 خط تولید ماست

تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

 

آشنایی مختصر با خط تولید ماست:

قبل از اینکه درباره خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری خط تولید ماست بدانیم لازم است تا کمی درباره خط تولید ماست اطلاعات داشته باشیم. ماست یک ماده انعقادی ترش مزه از شیر است. پروتئین‌هایی که در شیر وجود دارند توسط باکتری‌های لاکتیکی منعقد می‌شوند. ماست به لحاظ ارزش غذایی مغذی بوده و طرفداران زیادی نیز دارد. انواع مختلفی از ماست وجود دارد که در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • ماست هم نزده
  • ماست هم زده

در نوع اول ابتدا بسته‌بندی صورت گرفته و سپس مرحله گرمخانه و خنک کردن ماست انجام می‌شود. اما در ماست هم زده اول ماست به اصطلاح عمل آمده و بعد از آن در بسته‌بندی‌های مناسب قرار داده می‌شود.

 

فرآیند تولید ماست در کارخانه چیست؟

شیری که برای تولید و تهیه ماست مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به لحاظ کیفی در سطح خوبی قرار داشته باشد. وجود آنتی بیوتیک و مواد ضدعفونی کننده در ترکیبات شیر موجب عدم انعقاد آن می‌شود. به همین خاطر فرآیند عمل آمدن ماست بدرستی انجام نمی‌شود. اسیدیته شیر دریافتی برای تولید ماست نباید از 16 تا 17 درجه درونیک بیشتر باشد. بعد از اینکه شیر مناشب برای تولید و تهیه ماست مهیا شد باید آن را استاندارد سازی کرد.

منظور از استاندارد کردن شیر تنظیم درصد چربی و دیگر ترکیبات موجود در شیر است. اگر بر اساس سنجش‌های انجام شده این چربی شیر کم باشد با افزودن مقداری خامه آن را استاندارد می‌کنند. اگر چربی در شیر مورد نظر زیاد باشد با اضافه کردن شیر خام به آن فرآیند استاندارد سازی انجام خواهد شد. گام بعدی در تولید ماست همگن سازی ترکیبات آن است. برای این منظور از دستگاهی بنام هموژن استفاده می‌شود. انجام این بخش از کار موجب قوام یافتن ماست تولیدی می‌شود. پاستوریزه کردن و مایه‌زنی نیز از دیگر بخش‌هایی است که برای تولید ماست نیاز است.

تعمیرات خط ماست

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید ماست موسیر

تعمیر و نگهداری دستگاه بلندر لبنیات

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

 

در خط تولید ماست از چه تجهیزاتی استفاده می‌شود؟

اهمیت و لزوم تعمیر و نگهداری خط تولید ماست ارتباط زیادی به تعداد و نوع دستگاه‌های مورد استفاده در آن دارد. همانطور که در بخش‌های قبل اشاره‌کردیم استفاده از اتوماسیون‌های صنعتی به‌معنای آسانی انجام پروسه تولید شده‌است. اما نباید فراموش کرد خود این تجهیزات به مراقب و تعمیر نیاز دارند. این تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در خط تولید ماست عبارتند از:

1- مخزن ذخیره سازی:

این مخزن که از مخازن اصلی بشمار می‌رود از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود.

2- مخزن پیش پخت:

شیر در این مخزن به وسیله آب داغ تا دمای 45 درجه سانتی گراد گرم شده و یک ساعت در این حالت نگهداری می‌شود.

3- مخزن و دستگاه هموژنایزر:

لیپیدهای موجود در شیر از نظر ابعاد به یکدیگر یکسان نیستند. به همین خاطر ضروری است تا طی فرآیند همگن سازی ترکیب این ذرات شکسته و در اصطلاح یک دست شوند. این خاصیت در شیر موجب ایجاد سر شیر در آن می‌گردد. دستگاه هموژنایز از طریق گویچه‌هایی که در آن تعبیه شده است ذرات چربی یا همان لیپیدهای شیر را یکنواخت می‌کند. بعد از اینکه از طریق دستگاه هموژنایزر همگن سازی انجام شد اینک نوبت به مخازن هموژنایزر می‌رسد تا از طریق شناور کردن شیر در خود موجب طعم و کیفیت بهتر آن شوند.

4- پاستوریزاتور:

اگر در فرآیند تولید ماست از این دستگاه استفاده شود نتیجه فرآورده‌ای بنام ماست پاستوریزه می‌باشد. این نوع ماست برای مدت زمان حدود دو هفته در یخچال ماندگار است. همچنین اگر ماست را درست بعد از تولید استرلیزه کنند تا 6 ماه نیز ماندگاری پیدا می‌کند. دستگاه پاستوریزاتور از جمله تجهیزات بسیار کاربردی در اغلب خطوط تولید لبنیات است. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که با توجه به حجم تولید و موارد استفاده می‌توان بهترین گزینه را انتخاب نمود.

5- دستگاه استریلایزر:

این دستگاه‌ها به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند. آن‌هایی مستقیم و به کمک بخار پروسه استرلیزه کردن را انجام می‌دهند و آن‌هایی که بطور غیر مستقیم این کار را انجام می‌دهند.

6- دستگاه ماست ساز:

این دستگاه درست بعد از دستگاه پاستوریزاتور در خط قرار داده‌می‌شود. پمپ‌های دستگاه پاستوریزاتور شیر را به مخازن این دستگاه وارد می‌کنند. مدت زمان لازم برای انجام کامل پروسه تخمیر چیزی در حدود 8 ساعت است. بعد از اینکه فرآیند تخمیر به اتمام رسید دستگاه بصورت خودکار آلارم خواهد داد.

7- گرمخانه و سرخانه:

این دو بخش از تولید ماست نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تجهیزات موردنیاز برای تنظیم دما در هر دو بخش نیاز به مراقبت شدید دارد. برای تعمیر و نگهداری خط تولید ماست نیاز است تا نسبت به تمام این تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته در خط تولید شناخت کافی داشت. همچنین تجربه در کنار تخصص و دانش کمک بزرگی به انجام بهتر کار خواهد کرد. در این موارد با توجه به اهمیت این ماشین‌ آلات و گران قیمت بودن آن‌ها توصیه می‌شود تا از افراد و مجموعه‌های حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

گروه صنعتی سپیانی یکی از شرکت‌های پیش رو در این زمینه می‌باشد که خدمات با کیفیتی را در زمینه اتوماسیون‌های صنعتی و خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری از خط ارائه می‌نماید. برای دریافت راهنمایی‌های لازم و مشاوره کافی است با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید.

نت 12

دستگاه بسته‌بندی در خط تولید ماست:

این دستگاه برای هر خط تولید لبنیاتی لازم و کارآمد است. دستگاه بسته‌بندی ماست که به آن سیل وکیوم نیز گفته‌می‌شود در انواع مختلفی طراحی و عرضه شده‌است که عبارتند از:

  • دستی
  • نیمه اتومات
  • اتوماتیک
  • فول اتوماتیک

می‌باشد. البته در خطوط تولید استفاده از انواع اتوماتیک و فول اتوماتیک کارایی بیشتری دارد. سرعت بالا از ویژگی‌های شاخص در این دستگاه می‌باشد.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دیگ بخار (بویلر)

تعمیر و نگهداری سیستم شستشوی CIP

 

خدمات تعمیر و نگهداری خط تولید ماست:

این خدمات موجب می‌شود تا تجهیزات عملکردی ایمن داشته باشند و کمترین اختلال ممکن در خط تولید بروز کند. تکیه بر مهارت و دانش مهندسین و تکنسین‌های ماهر و با تجربه تاثیر زیادی در موفقیت این فرآیند خواهد داشت. در فرآیند نگهداری باید از متدهای روز و استانداردهای بالایی پیروی نمود. بهترین اقدام در این زمینه استفاده از خدمات گروه‌هایی است که بصورت تخصصی سرویس‌های این چنینی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

مزایای استفاده از خدمات تعمیر و نگهداری خط تولید:

اقدامات زیادی وجود دارد که برای نگهداری بهینه از تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در خط باید انجام گیرد. این اقدامات به نوع دستگاه و کارآیی آن‌ها بستگی دارد. اما در هر حال مزیت بهره‌گیری از این خدمات را می‌توان در مواردی از قبیل:

  • اقدامات پیشگیریانه
  • اقدامات اصلاحی
  • برآورد کردن تجهیزات
  • پشتیبانی از تولید
  • سنجش عملکرد ماشین آلات
  • تعمیرات مستقل

برشمرد. البته مزایای استفاده از خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری خط تولید ماست و دیگر خطوط تولیدی به این موارد محدود نمی‌شود.

چه خدماتی در سرویس‌های تعمیر و نگهداری از خطوط تولید ارائه می‌شود؟

این سرویس‌ها تنها شامل تعمیر و تعویض قطعات و دستگاه‌های خراب نمی‌شود. بلکه کارکردی فراتر از این دارد. برخی از تجهیزات و دستگاه‌های به‌کار رفته در خطوط تولید نیاز به مراقب و سرویس‌های دائمی و مرتب دارند. روغن کاری قطعات و تمیز کردن تجهیزات در صورت نیاز بخشی از خدمات مورد نیاز است. در واقع در بخش نگهداری شرایط اصولی و استاندارد برای اینکه یک دستگاه در بهترین وضعیت خود فعالیت کند فراهم می‌شود.

اگر این مراقبت‌ها از تجهیزات بعمل نیاید عمر مفید و کارایی حداکثری آن‌ها پایین آمده و کاهش می‌یابد. از طرفی تشخیص به موقع خرابی و ایرادات موجود در خط تولید نیز از دیگر مواردی است که به حفظ راندمان کاری خط تولید کمک می‌کند. چرا که در صورت عدم تشخیص به موقع شدت خرابی و آسیب بیشتر شده و ممکن است وقفه طولانی در خط ایجاد نماید. تمام این خدمات باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام گیرد. دانش بخشی از این فرآیند و تجربه بخش دیگر را تشکیل می‌دهد. با این مقدمه انواع سیستم‌های تعمیر و نگهداری خدمات ذیل را ارئه می‌دهند:

1- تعمیرات خرابی‌ها:

در صورت بروز هر گونه ایراد و اشکال در مراحل اولیه کار شناسایی شده و برای رفع مشکل در کمترین زمان ممکن اقدام می‌شود. این کار مستلزم بررسی و نظارت‌های مرتب و دائمی است تا ایرادات در مراحل اولیه بروز تشخیص داده شوند و سپس برای رفع آن‌ها اقدام شود.

2- پیشگیری از خرابی:

یکی دیگر از خدمات تعمیر و نگهداری خط تولید ماست و دیگر خطوط تولیدی مربوط به اقدامات پیشگیرانه است. دستورالعمل‌های اصولی که برای کارکرد هر دستگاه وجود دارد به تشخیص احتمال آسیب و خرابی در آن کمک می‌کند. برای این منظور باید دانش بالایی نسبت به ساختار و چگونگی عملکرد دستگاه‌ها و ماشین آلات به کار رفته در خط داشت.

3- تعمیرات برنامه‌دار:

برخی از قطعات و بخش‌ها در ماشین‌ آلات صنعتی به نوعی مصرفی هستند و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند. در چنین مواقعی با دریافت خدمات مربوط به نگهداری و تعمیر این قطعات در موعد مقرر و مورد نیاز تعویض خواهند شد. تعویض به موقع این قطعات از بروز آسیب و مشکل برای دیگر بخش‌های دستگاه جلوگیری می‌کند.

4- تعمیرات تولیدی:

از آن جایی که تعداد دستگاه‌های به کار رفته در خطوط تولید بعضا بسیار زیاد است نگهداری دائمی از همه آن‌ها می‌تواند هزینه‌ زیادی نیاز داشته باشد. به همین خاطر برای کاهش هزینه از دریافت خدمات و سرویس برای دستگاه‌های با اهمیت‌تر و حیاتی استفاده می‌کنند. به این صورت که از این تجهیزات بصورت مرتب و دائمی مراقب و نگهداری شده‌و دیگر تجهیزات در فواصل زمانی طولانی‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه فنل میکسر

تعمیر و نگهداری دستگاه وت پنیرسازی

 

خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری خط تولید ماست:

در خط تولید ماست دستگاه‌ها و ماشین آلات مختلفی به کار گرفته‌می‌شود. در قسمت‌های پیشین به این تجهیزات اشاره شد. برای تعمیر و نظافت دوره‌ای و نگهداری از این دستگاه‌ها نیاز به نیروی کارآمد و با تجربه است. از طرف دیگر گرمخانه و سردخانه نیز از قسمت‌های مهم کار در تولید ماست به حساب می‌آیند که باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرند. دما در این دو محیط باید بطور دقیق تنظیم باشد. هر گونه ایراد در دمای گرمخانه و سردخانه به خرابی ماست و هدر رفتن سرمایه کار منجر خواهد شد. بنابراین سرویس و کنترل مداوم تجهیزات مورد استفاده در آن از الزامات هر تولید ماست می‌باشد.

گروه صنعتی سپیانی پیشرو در ارائه انواع اتوماسیون صنعتی، اتوماسیون صنعتی زیمنس و plc ها در کشور می‌باشد. برای دریافت تجهیزات مربوط به برق صنعتی و ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولیدی با کارشناسان ما در گروه صنعتی سپیانی تماس حاصل فرمایید. از دیگر خدمات مهندسین و تکنیسین‌های با تجربه سپیانی مشاوره و راه اندازی خط تولید و خدمات تعمیر و نگهداری از خطوط تولیدی می‌باشد. برای دریافت سرویس‌های مورد نیاز با مشاورین ما در گروه صنعتی سپیانی تماس بگیرید.

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری خط تولید دوغ

آشنایی با دستگاه ماست بندی

تعمیر و نگهداری خط تولید شیر طعم دار

 

کلام پایانی:

تعمیر و نگهداری خط تولید ماست بخش جدایی ناپذیری از کار محسوب می‌شود. هر خط تولیدی از جمله تولید ماست و لبنیات برای داشتن عملکرد بهتر خود نیاز به مراقبت‌های دائمی و خدمات مربوط به نگهداری دارند. از این طریق ماشین آلات به کار رفته‌در خط تولید در بهترین حالت ممکن فعالیت کرده و عمر مفید طولانی‌تری خواهند داشت. همچنین وقفه‌های ایجاد شده در کار بدلیل خرابی و خارج شدن یک تجهیز ار دور نیز به کمترین مقدار ممکن خواهد رسید.

بسیاری از ایرادات درست قبل از این که به مرحله بحرانی برسند تشخیص داده‌خواهند شد. بعد از تشخیص نیز نسبت به برطرف کردن نقص ایجاد شده‌در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم صورت می‌گیرد. با گروه صنعتی سپیانی خدمات جامع و با کیفیتی را دریافت خواهید کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق واتس اپ و فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.‌

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *