خطوط تولید, صنایع غذایی

دستگاه های خط تولید آب معدنی

تولید آب معدنی

‌‌آشنایی با دستگاه های خط تولید آب معدنی

آیا تا به حال در مورد فرآیند تولید آب معدنی فکر کرده‌اید؟ یا نحوه عملکرد دستگاه های خط تولید آب معدنی؟ بعبارت ساده، تولید آب بطری شامل دو فرآیند عمده است. آنها شامل تصفیه و بسته‌بندی آب برای مصرف هستند. فرآیند لازم برای تولید آب بطری معمولاً برای همه کارخانجات یکسان است. فعالیت در یک کارخانه آب بطری بدون دستگاه نمی‌تواند اتفاق بیفتد. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا مروری کامل بر دستگاه های خط تولید آب معدنی را بخوانید.

مطالب مرتبط:

صفر تا 100 خط تولید آب معدنی

صفر تا 100 راه اندازی خط تولید نوشیدنی گازدار

در هر شرکتی تجهیزات ضروری وجود دارد. این تجهیزات شامل کپسول آتش نشانی، پتوهای آتش نشانی و سطل‌های شن و ماسه هستند. این مواد در مواقع اضطراری ضروری هستند.

لیوان آب

آب معدنی از کجا می‌آید؟

برای اینکه بفهمید فرآیند تولید آب معدنی چقدر پیچیده است، نگاهی به منبع آب معدنی بیندازید. ابتدا این فسیل که در روده‌های زمین یافت می‌شود و روی سطح ریخته می‌شود یا با استفاده از دستگاه های حفاری استخراج می‌شود. اما کجا آب غلیظ تر در زمین گرفته‌می‌شود؟ فرضیه‌های متعددی در مورد تشکیل آب‌های معدنی وجود دارد:

  • آب به دام افتاده در زمین توسط فرآیند نفوذ (نشت) از سطح
  • آب آزاد شده از سنگ‌های معدنی در اثر فرآیندهای دگرگونی و آتشفشانی
  • آب از مخازن مدفون در فرآیند تجمع سنگ‌های رسوبی

در آینده، آب در ضخامت لایه‌های زمین شناسی گردش می‌کند و دستخوش تغییرات مختلفی می‌شود: اشباع از نمک ها، گازها، عناصر رادیواکتیو و اجزای آلی. در نتیجه مدت طولانی تحت تأثیر عوامل خارجی، آبهای زیرزمینی با ترکیبی منحصر به فرد تشکیل می‌شود که انسان یاد گرفته است از آن برای اهداف دارویی استفاده کند.

خواص درمانی آب‌های معدنی از زمان‌های قدیم شناخته شده‌است. اکثر رهبران تقریباً بر روی منابع سطحی که امکان بهبود سلامتی آنها وجود داشت، سرازیر شدند. آب معدنی مورد استفاده برای حمام کردن، استنشاق یا صرفاً بلعیدن. بسته به ترکیب اجزای محلول و غلظت آنها، آبهای معدنی هدف متفاوتی دارند. این مقاله فقط آب مورد استفاده برای مصارف غذایی را در نظر می‌گیرد.

انواع آب معدنی:

بسته به اینکه چه ویژگی‌های تعیین کننده‌ای که برای جداسازی آب معدنی استفاده می‌شود، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. محبوب‌ترین طبقه‌بندی را بر اساس غلظت عناصر محلول در نظر بگیرید:

  • آب معدنی رومیزی: غلظت املاح آن کمتر از 1 گرم در لیتر است. چنین نوشیدنی‌های طبیعی را می‌توان آزادانه در زندگی روزمره بدون محدودیت استفاده کرد، مانند آب آشامیدنی.
  • آب پزشکی: غلظت آن از 1 تا 10 گرم در لیتر متغیر است. این آب‌ها بدلیل نمک زیاد در محلول و یا وجود اجزای بیولوژیکی خاصیت درمانی دارند. بدون محدودیت قابل استفاده است.
  • آب شفابخش با محتوای نمک بیش از 10 گرم در لیتر: دریافت چنین آبی فقط تحت نظارت پزشک بطور دقیق طبق برنامه انجام می‌شود.

دو نوع اول آب در هر سوپرمارکت یا داروخانه فروخته‌می‌شود و برای نوشیدن کوکتل یون کاتیونی نیازی به درخواست اجازه از پزشک نیست. در مورد آب‌های معدنی شفابخش متفاوت است. مصرف آنها فقط برای یک طرح خاص که توسط پزشک تهیه شده‌است امکان پذیر است. در سوپرمارکت‌ها بطری با برچسب “آب معدنی” مطابقت نداشت. با توجه به اینکه تأثیر پذیرایی مثبت بود، استفاده از آب درمانی فقط برای اسپاهای بالنولوژیکی و استراحتگاه‌های معدنی توصیه می‌شود.

فناوری تولید آب معدنی و آشامیدنی:

  • قبل از بطری کردن آب معدنی که به سطح می‌رسد، باید چندین مرحله تولید را طی کند. درباره هر کدام توضیح مختصری می‌دهیم:
  • آب جاری شده از چاه ابتدا به یک مخزن مخصوص می‌افتد که در آن برای تولید آتی جمع می‌شود.
  • مرحله بعد خنک شدن است. اول اینکه بسیاری از آب‌های معدنی بوی خاصی دارند که در هنگام خنک شدن از بین می‌رود. دوم، دمای پایین آب برای بسته‌بندی است.
  • تمیز کردن آب از ناخالصی‌های مختلف با استفاده از فیلترها. به عنوان عوامل تمیز کننده از مواد طبیعی زیست محیطی استفاده کنید: زغال سنگ، ماسه و غیره.
  • ایمنی باکتریولوژیکی آب مرحله قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بر روی آب را فراهم می‌کند. چه طیف نوری قادر است میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد در حالیکه ساختار آب را نمی‌شکند.
  • غنی سازی دی اکسید کربن. این رویداد به منظور حفظ خواص مفید آب‌های معدنی برای مدت طولانی برگزار می‌شود. علاوه بر این آب گازدار برای نوشیدن خوشمزه‌تر است.
  • قالب گیری بطری‌های پلاستیکی از قسمت‌های مخصوص دمیدن.
  • پر کردن محصولات به ظروف و حمل به انبار پس از ارسال به محل فروش.

دستگاه تولید آب

معرفی دستگاه های خط تولید آب معدنی

در حال حاضر، دستگاه های خط تولید آب معدنی بطری بطور گسترده‌ای در تجهیزات تصفیه آب استفاده می‌شود و کاربران بطور فزاینده‌ای نیازهای بالاتری برای کیفیت آب معدنی دارند. اگرچه یک بطری آب یا یک قطره آب آشامیدنی در زندگی روزمره جایگاه ناچیزی دارد. اما در فرآیند تولید بسیار مهم است. در ادامه جزئیات اولیه دستگاه‌های خط تولید آب معدنی بطری را ارائه می‌دهیم.

فرآیند خط تولید آب معدنی به شرح زیر است:

مخزن آب خام ← ← پمپ آب خام ← ← فیلتر شنی ریز ← ← ← جاذب کربن فعال ← ← فیلتر دقیق ← ← دستگاه اولترافیلتراسیون ← ← ← استریل کننده اشعه ماوراء بنفش ← ← مخزن آب خالص ← ← تجهیزات پرکن.

مطالب مرتبط:

دستگاه اسمز معکوس (RO) چیست؟

تعمیر و نگهداری دستگاه اسمز معکوس چیست؟

اولترفیلتراسیون:

در این میان، اولترافیلتراسیون (UF) تجهیزات اصلی تجهیزات تولید آب معدنی است و بطور گسترده در اولترافیلتر لوله سمت راست و اولترافیلتر نوع رولی تجهیزات تولید آب معدنی استفاده شده‌است. تجهیزات خط تولید آب معدنی از غشاهای اولترافیلتراسیون فیبر توخالی و دستگاه‌های آنها که توسط پلی سولفون، پلی پروپیلن و سایر مواد پلیمری تولید می‌شوند، استفاده می‌کنند.

خط تولید آب معدنی ساختار فشرده و طراحی معقولی دارد. مجهز به فرآیندهای تولید آب، شستشوی معکوس و تمیز کردن شیمیایی، کارکرد آسان و ایمن، قابل اطمینان، نرخ تولید آب بالا، ضد آلودگی، تضعیف کم، می‌تواند بطور موثر جامدات معلق، ذرات، کلوئیدها، باکتری ها، منابع گرما و مواد آلی ماکرومولکولی در آب مشابه فناوری اسمز معکوس، این یک فناوری جداسازی غشایی مبتنی بر فشار است. در طیف محدوده جداسازی از اسمز معکوس تا الکترومیکروفیلتراسیون، بین نانوفیلتراسیون و میکروفیلتراسیون است، محدوده برش وزن مولکولی 50-500000 دالتون و مقدار تقریبی اندازه منافذ غشاء مربوطه 50-1000A است.

تجهیزات ماشین خط تولید آب معدنی بطری جداسازی محلول بر اساس اصل الک مکانیکی است که توسط اختلاف فشار در هر دو طرف غشاء هدایت می‌شود. فشار عملیاتی معمولاً 0.2 MPa – 0.6 MPa است و اندازه منافذ جداسازی 1 نانومتر تا 0.1 میلیمتر است که می‌تواند بطور گسترده در جداسازی مواد، غلظت‌ها و خالص سازی استفاده شود. فرآیند اولترافیلتراسیون وارونگی فاز ندارد و در دمای اتاق عمل می‌کند که مخصوصاً برای جداسازی مواد حساس به حرارت مناسب است. دارای مقاومت دمایی خوب، مقاومت اسیدی و قلیایی و مقاومت در برابر اکسیداسیون است و در شرایط زیر 60 درجه سانتیگراد و PH 2-11 بطور مداوم می‌توان از آن برای مدت طولانی استفاده کرد.

ماشین آلات مورد استفاده:

فرآیند ساخت آب بطری تصفیه و بسته‌بندی آب است. شما نمی‌توانید به تولید برسید مگر اینکه ماشین آلات خاصی را در جای خود قرار دهید. دستگاه های خط تولید آب معدنی را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم.

تجهیزات تولید آب خام:

اینها ماشین‌هایی هستند که به تامین آب طبیعی کمک می‌کنند. آب برای تولید آب بطری بسته‌بندی شده شما است. آن‌ها در ادامه لیست شده‌‌اند:

  • مخازن ذخیره آب
  • دستگاه پمپاژ آب شناور (1 اسب بخار یا بالاتر)
  • دستگاه پمپاژ سطحی (1 اسب بخار یا بیشتر)
  • شیرهای هوادهی
  • لوله‌های پی وی سی و اتصالات لوله کشی

تجهیزات و معرف‌های تصفیه آب:

واحدهای ترکیبی کاملاً خودکار با سیستم فیلتر اسمز معکوس وجود دارد. اینها تجهیزاتی هستند که در تصفیه آب استفاده می‌کنید. اگرچه قیمت آنها کمی افزایش یافته‌است. همچنین می‌توانید از فیلتر فیبر به جای فیلتر اسمز معکوس استفاده کنید. سپس این کار را با واحدهای فیلتر کربن و ماسه معمولی دنبال کنید. شما می‌توانید مرحله دوز را خودتان انجام دهید. دوز پمپ‌ها اضافه کردن کلر و سایر مواد شیمیایی را آسان می‌کند. سایر ماشین‌های مورد نیاز در فرآیند تصفیه آب را فهرست کرده‌ایم:

  • ژنراتور ازن
  • محفظه/محفظه کارتریج میکرو فیلتر
  • کارتریج‌های میکرو فیلتر (اندازه منافذ 0.5، 2 و 5 میکرون)
  • ضدعفونی کننده ماوراء بنفش (U.V.)
  • لامپ‌های فرابنفش (U.V.)
  • دوز پمپ ها
  • کلر مایع
  • پودر هیپوکلریت کلسیم
  • آب اکسیژنه
  • ماسه سبز، کربن فعال / زغال چوب، رزین‌های تبادل یونی (کاتیون‌ها و آنیون ها)
  • قلیایی (NaOH، KOH)
  • اسید معدنی (HCl، H2SO4، HNO3)

توجه داشته باشید که همه ضدعفونی‌کننده‌های ذکر شده‌در بالا اجباری نیستند. برخی می‌توانند مکمل دیگری باشند.

مطالب مرتبط:

ماشین آلات لیبل زن اتوماتیک

معرفی انواع دستگاه های بسته‌بندی

دستگاه شیرینگ (شیرینگ پک) و کاربرد آن

بسته بندی آب معدنی

تجهیزات بسته‌بندی:

ماشین قالب گیری تزریقی:

دستگاه قالب گیری تزریقی پریفرم‌های بطری را تولید می‌کند. پریفرم‌ها بطری‌های کوچکتر هستند. IMM از دو قسمت تشکیل شده‌است که عبارتند از واحد تزریق و واحد کلمپ. در ادامه نحوه کار دستگاه آمده‌است.

طراح قالب تصمیم می‌گیرد که قالب از چه نوع دونده‌ای استفاده کند. رانر داغ از یک نازل پیچی از طریق بشکه با کمک پمپ استفاده می‌کند. در حالی که سیستم آب سرد از قالب بسته و گرماسخت استفاده می‌کند. وظیفه اصلی هر سیستم رانر تزریق هدایت جریان مواد از اسپرو به حفره‌های قالب است. ما دونده‌های سرد را توصیه می‌کنیم که هزینه کمتری دارند و نگهداری آنها راحت‌تر است. سپس مواد پلاستیکی یا شیشه ای را ذوب می‌کنید. سپس مواد ذوب شده‌از طریق نازل IMM به داخل حفره منتقل می‌شود. این فرآیند شکل بطری را تعیین می‌کند.

دستگاه دمیدن بطری:

این دستگاه وظیفه رساندن بطری را به اندازه مورد نیاز دارد. هنگامی که می‌خواهید از بطری‌ها استفاده کنید، باید آنها را در اندازه استاندارد بطری باد کنید. مقدار آبی که می‌خواهید پر کنید بر اندازه بطری تأثیر می‌گذارد (بعنوان مثال، بطری 50cl، بطری 75cl و غیره). شما همچنین باید درب بطری را تولید کنید. برچسب ها، بسته‌بندی پلی اتیلن شرینگ (برای بسته‌بندی بطری). نحوه عملکرد به این ترتیب است: ابتدا نازل داخل پریفرم قرار می‌گیرد. هوای تحت فشار داخل بطری رسوب می‌کند. اگرچه پریفرم دارای سطح کشسانی محدودی است، اما اندازه بطری هنوز توسط دیواره‌های حفره دمنده بطری کنترل می‌شود. بسته به تعداد بطری که در هر دور دمیده می‌شود، هزینه دستگاه می‌تواند بین 5000 تا 100000 دلار باشد.

دستگاه پرکن بطری:

بلافاصله پس از فرآیند دمیدن بطری، پر شدن بطری انجام می‌شود. برای فرآیند پر کردن از دستگاه پرکن بطری استفاده می‌کنید. آب به داخل دستگاه پمپ می‌شود و دستگاه دارای نازل‌هایی است که به داخل بطری‌ها می‌رود. سپس این به حرکت آسان آب به داخل بطری‌های از قبل قرار داده شده کمک می‌کند.

دستگاه لیبل زدن بطری:

پس از پر کردن بطری‌ها با آب مورد نیاز، در مرحله بعدی برچسب زدن بطری‌ها است. می‌توانید از برچسب‌های چسب‌دار، برچسب‌زن کوچک آستینی یا برچسب‌زن OPP با چسب داغ استفاده کنید. این بطری را با استفاده از برچسب‌های حساس به فشار از قبل چسبانده شده‌برچسب گذاری می‌کند. این دستگاه بر روی برچسب از قبل چسبانده شده‌فشار وارد می‌کند و بسیار دقیق و قابل اعتماد است.

اتصال نهایی با استفاده از یک نوار چسب عمودی پیوسته انجام می‌شود. استفاده از این روش چسباندن تمیز و مقرون به صرفه‌به این معنی است که ما نه تنها در هزینه‌های تعویض قطعات و قطعات صرفه‌جویی می‌کنیم، بلکه نیاز به تمیز کردن معمولی را نیز کاهش می‌دهیم.

دستگاه بسته‌بندی بطری کوچک:

مرحله نهایی در کارخانه آب بطری، مرحله بسته‌بندی است. این فرآیند شامل قرار دادن بطری‌ها در بسته‌ها برای جابجایی آسان است. برای بسته‌بندی بطری‌ها باید از دستگاه بسته‌بندی کوچک استفاده کنید. بطری‌ها را بصورت گروهی (معمولاً در گروه‌های 12 تایی) مرتب می‌کنید و داخل فیلم شرینک می‌گذارید. پس از آن، بطری‌ها را به داخل دستگاه بسته‌بندی شرینک منتقل می‌کنید. سیلر دستگاه بسته‌بندی شرینگ انتهای باز فیلم شرینگ را می‌بندد. سپس گرما را اعمال می‌کند تا فیلم را جمع کند تا آن را به سمت محصول جمع کند.

تجهیزات حفاظت فردی:

تجهیزات حفاظتی شامل موادی است که برای حفاظت استفاده می‌شود. آنها شامل دستکش‌های قابل استفاده مجدد برای نگهداری مواد غذایی، ماسک‌های بهداشتی صورت و توری سر هستند. روپوش آزمایشگاهی، چکمه‌های لاستیکی و ضدعفونی‌کننده‌های دست نیز ضروری است.

تجهیزات نظافتی:

این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

  • برس شستشوی بطری
  • برس سخت دسته بلند
  • مواد شوینده مایع درجه غذایی
  • ماپ تمیز کننده
  • برس گرد و غبار
  • برس تار عنکبوت
  • دستمال مرطوب یکبار مصرف
  • سطل آشغال
  • پالت

حتما بخوانید:

صفر تا 100 خط تولید دوغ

معرفی انواع دستگاه های پرکن

فرمولاسیون اختصاصی تولید دوغ طعم‌دار

جمع بندی:

در مقاله امروز سپیانی به دستگاه های خط تولید آب معدنی پرداختیم. مقاله را با روند خط تولید آب معدنی شروع کردیم و در ادامه تجهیزات این خط تولید را مرور کردیم. اکنون شما اطلاعات خوبی در مورد تمام ماشین‌های مورد نیاز در یک کارخانه بطری دارید. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با دستگاه های خط تولید آب معدنی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش لبنیات و فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *