خطوط تولید

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

راه اندازی خط تولید

راه اندازی انواع خطوط تولید صنعتی

اساس هر شرکت تولیدی خطوط تولید آنهاست. اگر صاحب یک کسب و کار تولیدی هستید. درک این نکته مهم است که چقدر کارآمد خط تولید شما کار می‌کند بهره وری شما و در نتیجه سودآوری شما را تعیین می‌کند. هرچه خط تولید شما کارآمدتر کار کند، کل فرآیند تولید شما بهتر عمل خواهد کرد.

این باعث می‌شود که کسب و کار تولیدی شما نه تنها بتواند محصولات بیشتری تولید کند. بلکه محصولاتی با کیفیت بالاتری نیز تولید کند. این به شما کمک می‌کند تا سود بیشتری داشته باشید. زیرا مشتریان شما از آنچه شما به آنها ارائه می‌دهید رضایت بیشتری دارند. خبر خوب این است که در حالی که این امر می‌تواند طاقت فرسا به نظر برسد، نکات مختلفی وجود دارد که می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. با مقاله امروز سپیانی همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم را در مورد راه اندازی خطوط تولید صنعتی کسب کنید.

خط تولید 8

حتما بخوانید:

عارضه یابی خطوط تولید

راه اندازی خطوط تولید لبنیات

مجوزهای لازم برای ساخت خط تولید صنعتی

 

یک منطقه کاری مناسب راه اندازی کنید.

شما باید فضای فیزیکی کافی برای راه اندازی خط تولید خود داشته باشید. برای یک فضای کاری روشن و بدون محدودیت تلاش کنید. مقدار دقیق فضایی که نیاز دارید به چیزی که تولید می‌کنید بستگی دارد. یک اتاق کنفرانس بزرگ با میز و صندلی‌های بزرگ باید به خوبی کار کند.

تمام مواد لازم را مونتاژ کنید.

تمام موارد لازم برای پروژه خود را جمع آوری کنید. با استفاده از مثال ارسال کننده کاتالوگ، کاتالوگ ها، پاکت نامه‌ها، برچسب ها، تمبرها و برچسب‌های آدرس را گرد می‌کنید. در دست داشتن تمام مواد از ابتدا باعث می‌شود خط تولید روان‌تر شود.

نقطه شروع و پایان را تعیین کنید.

اگر در یک اتاق کنفرانس بزرگ کار می‌کنید. می‌توانید میزها و صندلی‌ها را طوری بچینید که یک خط مستقیم تشکیل دهند و کار از یک سر میز شروع شود و در انتهای میز به پایان برسد. همچنین می‌توانید میزهایی را در امتداد محیط اتاق بچینید و جریان کار را از نزدیکی درب شروع کنید و در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف اتاق حرکت کنید تا به درگاه برسد. همان ایده‌های شروع/پایان را می‌توان برای هر سطح کوچک‌تری، خواه میز آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری یا میز پیشخوان اعمال کرد.

ایستگاه‌های کاری کوچک ایجاد کنید.

اینجاست که پروژه را به ایستگاه‌های کوچک تقسیم می‌کنید. هر ایستگاه یا منطقه جایی است که یک کار کوچک یا مجموعه‌ای از کارهای کوچک در آن انجام می‌شود.

از مثال پست کاتالوگ ما در بالا، ممکن است فرآیند را به موارد زیر تقسیم کنید:

  • ایستگاه پاکت: کاتالوگ‌ها را در پاکت‌ها قرار دهید.
  • ایستگاه آب بندی: پاکت‌ها را با برچسب مهر و موم کنید.
  • ایستگاه برچسب‌زنی: پاکت‌ها را با برچسب آدرس برچسب بزنید.
  • ایستگاه تمبر: تمبرهای پستی را روی پاکت‌ها قرار دهید.
  • ایستگاه کنترل کیفیت: اطمینان حاصل کنید که هر بسته دارای یک پاکت، برچسب، برچسب آدرس و مهر روی آن است.

مواد را در هر ایستگاه کاری توزیع کنید.

حال، زمان چیدمان تمام مواد لازم در هر ایستگاه کاری است. این مرحله بسیار مهم است! شما می‌خواهید مواد مناسب را در ایستگاه مناسب داشته باشید. در غیر این صورت خط تولید بدرستی کار نخواهد کرد. در مثال بالا، کاتالوگ و پاکت نامه‌ها را در ایستگاه پاکت، برچسب‌ها را در ایستگاه مهر و موم و غیره قرار می‌دهید.

دست به کار شوید.

زمان شروع خط تولید فرا رسیده است. به هر یک از کمک کنندگان خود یک ایستگاه کاری خاص اختصاص دهید و مطمئن شوید که دقیقاً به آنها نشان می‌دهید که در ایستگاه آنها چه کاری باید انجام شود. این به حذف خطاها یا عدم ارتباط کمک می‌کند.

نقشه خط تولید

حتما بخوانید:

طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی

پر سودترین خط تولید صنعتی در ایران

مهمترین روش های افزایش بهره وری تولید

 

استراتژی‌های راه اندازی خطوط تولید مدرن

ناب

دهه‌های اخیر شاهد معرفی مجموعه‌ای چشمگیر از تکنیک‌ها برای ساده سازی و افزایش تولید بوده است. این روش‌ها معمولاً تحت عنوان تولید ناب در کنار هم قرار می‌گیرند و شامل موضوعاتی مانند:

  • JIT – تحویل مواد به موقع برای استفاده
  • شش سیگما – کاهش عیوب (و اغلب تغییر در فرهنگ سازمانی برای دستیابی به آن کاهش)
  • SMED – تغییر سریع پرس، ماشین آلات و کل مناطق کار
  • سازماندهی کارآمد منطقه کار

مدیریت تغییر عرضه

بسیاری از این تکنیک‌ها ذاتاً به کارمندان و توانایی آنها برای انجام وظایفشان به خوبی سود می‌رسانند. مانند ایجاد یک منطقه کاری سازمان‌یافته. تکنیک‌های دیگر را می‌توان به راحتی با چند مفهوم تکمیل کرد تا به بهبود شغل از دیدگاه کارمند کمک کند.

ارگونومی تولید

بهبود رابط انسان-تجهیزات معمولاً در ملاحظات ناب مستتر است، اگرچه اغلب به صراحت به عنوان ارگونومی برچسب گذاری نمی‌شود. واضح است که زمینه ارگونومی تولید با حوزه ناب در هم تنیده شده است و مبنایی برای این راهنماهای «چگونگی» و پایگاه‌های دانش مرتبط است.

اصول ارگونومی به ویژه در کاهش خطر اختلالات اسکلتی عضلانی مانند آسیب‌های کمر و مشکلات شانه موثر بوده است. به همین دلیل، این رشته اغلب به اشتباه مترادف با این آسیب‌ها تلقی می‌شود. با این حال، همانطور که در مبانی ارگونومی تولید توضیح داده شد. این زمینه بسیار گسترده‌تر است و از لحاظ تاریخی تأثیر مستقیمی بر طراحی بهتر ابزار، تجهیزات و وظایف با هدف بهبود همزمان بهره‌وری، کیفیت و رفاه کارکنان داشته است.

اجزای خط تولید شامل چیست؟

ایستگاه کاری فردی

ایستگاه کاری یک نقطه رابط بین کارکنان و محصول یا تجهیزات مرتبط است. یک ایستگاه کاری می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

ثابت در یک دستگاه یا میز کار، یا انعطاف پذیر در یک خط متحرک. در هر صورت، نقطه شروع برای راه اندازی خطوط تولید، درک رابط بهینه برای محصول نسبت به شخصی است که کار را انجام می‌دهد. تعریف رابط بهینه باید برای هر مرحله از فرآیند تولید انجام شود، که به نوبه خود اهداف طراحی را برای بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خط تعیین می‌کند. کارکنان نیاز به دسترسی آسان به محصول دارند. آنها باید ببینند و باید در موقعیت کاری مولد باقی بمانند. آنها باید تا حد امکان به ابزارها و مواد دسترسی داشته باشند. بنابراین، این گام حیاتی باید قبل از اینکه حتی به تجهیزات فکر کنید، برداشته شود.

سیستم‌های جابجایی مواد

مواد باید به و از هر ایستگاه کاری جابجا شوند، چه ایستگاه‌های کاری جداگانه و چه در یک خط متحرک ادغام شوند:

ماشین‌ها یا میزهای کار جداگانه که با تحویل دسته‌ای از مواد مانند لیفتراک‌ها یا حمل دستی وسایل حمل می‌شوند. یک خط منفرد، با ایستگاه‌های کاری که با جریان تک تکه متصل می‌شوند. مانند نوار نقاله یا سطح کشویی برای محصول. اصول حمل و نقل مواد بطور کلی بخوبی شناخته شده است. با این حال، آشنایی پرسنل در یک محل کار معین با مجموعه‌ای از روش‌هایی که در جاهای دیگر استفاده می‌شود دشوار است.

جابجایی مواد بجای پرداختن به یک مکان، بهتر است به عنوان یک سیستم کامل در سراسر یک مرکز در نظر گرفته شود. با دنبال کردن جریان کامل و در نظر گرفتن کل زنجیره نقل و انتقالات، تشخیص مراحل هدر رفته و روش‌های جابجایی ناسازگار آسان‌تر می‌شود. مفاهیم ناب بطور کلی استرس قابل توجهی را بر بهبود حمل و نقل مواد وارد می‌کند. اغلب این تکنیک‌ها ذاتاً به توانایی کارمندان برای انجام وظایفشان به خوبی کمک می‌کنند. اما این تکنیک‌ها را می‌توان با توجه عمدی به عوامل انسانی بهینه کرد.

معمولاً در اکثر مکان‌های کار، جابجایی مواد بسیار مکانیزه است. اما با شکاف‌هایی در مکان‌های قابل پیش‌بینی، مانند مرحله نهایی تحویل اقلام به محل استفاده. در این مرحله، مواد اغلب بصورت دستی پردازش می‌شوند. اغلب با نیاز به بلند کردن اقلام به ارتفاع صحیح و جهت گیری مناسب برای استفاده. نتیجه از دست دادن کارایی و خطر بالای آسیب دیدگی کمر و سایر اختلالات است.

رابط ماشین و اپراتور

از دیدگاه راه اندازی خطوط تولید، ماشینی که به صورت دستی کار می‌کند نوع خاصی از ایستگاه کاری است. این ماشین نیاز به توجه ویژه‌ای دارد زیرا اندازه و عملکرد ماشین‌ها می‌تواند موانعی را برای دستیابی به رابط انسانی بهینه ایجاد کند.

علاوه بر این، ماشین‌ها معمولاً نقاط عملیاتی منحصربفردی دارند که مواد باید اغلب با دست در آن قرار داده شوند و از آن‌ها خارج شوند. در نتیجه، ادغام کامل ماشین‌ها در خط تولید ممکن است دشوار باشد و ممکن است به تلاش‌های ویژه برای جابجایی مواد نیاز داشته باشد.

ادغام کامل ماشین‌های کوچکتر در یک خط متحرک برای تولید کارآمد آسان‌تر است، به‌ویژه با بینش و راهنمایی‌های بهترین شیوه‌های موجود در این سایت. ماشین‌های بزرگ‌تر مشکل‌تر هستند. اما بهبود اغلب امکان‌پذیر است. تغییر ماشین‌ها همچنین شامل مسائل خاصی می‌شود، تا حدی به این دلیل که قطعاتی که باید خاموش شوند سنگین هستند و بر خلاف کار کاملاً دستی که در آن انسان انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند، اجزای ماشین باید دقیقاً مطابق با مکانیسم‌های بقیه دستگاه‌ها تنظیم شوند. بخش نحوه بهبود رابط ماشین و اپراتور و پایگاه دانش بهترین شیوه‌های جداگانه اپراتور ماشین به مسائل ویژه مربوط به ماشین‌ها می‌پردازد.

ابزار دستی

ابزارهای دستی در هر عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همیشه بهترین آنها برای کار در دست نیست. عبارت “ابزار مناسب برای کار مناسب” یک عبارت عالی است، اما همیشه مشخص نیست که چگونه ابزار مناسب را تعیین کنیم.

نگهداری

یکی از مسائلی که اغلب در طراحی ماشین آلات یا راه اندازی خط های تولید نادیده گرفته می‌شود. توجه کافی به تعمیر و نگهداری، اعم از تعمیر، تمیز کردن، یا تنظیم کردن است. ترخیص و دسترسی بطور ایده آل باید همراه با ویژگی‌های تجهیزاتی که سهولت تعمیر و نگهداری را تسهیل می‌کند، فراهم شود.

مطلب مرتبط: اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید صنعتی

حتی ظهور فناوری پیشرفته مانند رباتیک رابط انسانی را به طور کامل حذف نمی‌کند، بلکه به سادگی ماهیت رابط را تغییر می‌دهد. بعنوان مثال، یک ربات تماس مستقیم بین مونتاژ کننده دستی و محصول را از بین می‌برد. اما رابط‌های جدیدی با ربات برای عملیات و نگهداری ایجاد می‌کند. در هر دو مورد، رابط انسان و تجهیزات می‌تواند مشکل ساز باشد. خط تولید شامل مجموعه‌ای از ایستگاه‌های کاری است که به طریقی توسط سیستم‌های جابجایی مواد به یکدیگر متصل می‌شوند. در این زمینه، تولید را می‌توان بصورت زیر ترتیب داد:

ترکیب عناصر جداگانه

با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به هر یک از فاکتورهای فوق، می‌توان ایده‌هایی برای چیدمان سیستمی متناسب با نیازهای شما به دست آورد. در زیر نظراتی در مورد چندین مسئله رایج که هنگام ترکیب عناصر جداگانه در یک خط تولید ایجاد می‌شود، ارائه شده است.

مسائل دیگر

علاوه بر این، عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، مانند کارکنان، آموزش، تقسیم کار، جریان، تعادل و نگهداری. با این حال، چهار عامل فوق به تجهیزات فیزیکی که تمرکز این مقاله است می‌پردازد.

اسنپ شات تولید

حتما بخوانید: موانع ساخت خط تولید صنعتی

نحوه راه اندازی خط تولید در نرم افزار SAP

چرا خط تولید راه اندازی کنیم؟

به خاطر داشته باشید که هنگامی که تقاضا را در طبقه مغازه آزاد می‌کنید، سیستم SFCهایی را برای نمایش هر واحدی که می‌خواهید ردیابی کنید ایجاد می‌کند. همانطور که طبقه این واحدها را تولید می‌کند، اعداد SFC به شما امکان می‌دهد آنها را ردیابی کنید. در سیستم، مسیرها نشان دهنده فرآیندهای تولید شما هستند. هنگامی که یک SFC بر روی زمین رها می‌شود، در مسیری حرکت می‌کند که اپراتورهای تولید روی واحد کار می‌کنند. هنگامی که خطوط تولید خود را راه اندازی می‌کنید، به سیستم در مورد جزئیات طبقه مغازه خود می‌گویید تا سیستم بتواند اطلاعات مربوط به SFC‌ها را ردیابی کند، مانند:

  • جایی که SFC در مسیریابی قرار دارد.
  • SFC در کجا یا با چه ماشینی کار شده است.

تصمیماتی که موقع راه اندازی خطوط تولید باید بگیرید:

  • کدام منابع را می‌خواهید ردیابی کنید، چگونه آنها را گروه بندی می‌کنید و اپراتورها یا ماشین‌های تولید شما چه عملیاتی را در این منابع انجام می‌دهند.
  • چگونه مسیریابی خود را تنظیم خواهید کرد.
  • اینکه آیا از برنامه نویسی استفاده کنید و چگونه از آن استفاده خواهید کرد.
  • آیا از مراکز کاری برای سازماندهی طبقه مغازه خود استفاده خواهید کرد یا خیر.
  • نحوه تنظیم داشبورد اپراتورهای تولید.
  • آیا و چگونه از ویژگی Pack/Unpack استفاده خواهید کرد.
  • چگونه از سایر ویژگی‌های مرتبط با تولید استفاده خواهید کرد.

حتما بخوانید:

دستگاه های خطوط تولید لبنیات

تجهیزات خط تولید لاستیک خودرو

انواع نرم افزار های مدیریت تولید

 

راه اندازی خط تولید

راه اندازی خطوط تولید در SAP ME شامل وظایف زیر است:

  1. منابع، انواع منابع و عملیات خود را تنظیم کنید.
  2. مسیریابی ایجاد کنید.
  3. فعالیت‌های مورد نیاز خود را تنظیم کنید.
  4. مراکز کاری را که طبقه مغازه شما نیاز دارد ایجاد کنید.
  5. داشبوردهای اپراتور تولیدی را که برای اپراتورهای خود نیاز دارید ایجاد کنید.
  6. بسته بندی را تنظیم کنید (اختیاری)
  7. تمام قوانین سیستم مربوط به تولید را در صورت نیاز تنظیم کنید.
  8. در صورت نیاز، دستورالعمل‌های کاری، چاپ، سفارش تغییر مهندسی، زمان‌بندی طبقه فروشگاه و داده‌های سفارشی را تنظیم کنید.
  9. در صورت نیاز، داشبوردهای اجرایی را برای کاربر خاص تنظیم کنید

حتما بخوانید:

مانیتورینگ صنعتی و کنترل خط تولید

اتوماسیون خطوط تولید شامل چیست؟

خودکار سازی یا اتوماسیون خط تولید چیست؟

 

جمع بندی

در مقاله امروز سپیانی به راه اندازی خط تولید صنعتی پرداختیم. در ابتدا به مراحل راه اندازی خط های تولید صنعتی پرداختیم و در ادامه مراحل راه اندازی را در نرم افزار SAP ME بررسی کردیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله سوال یا ابهامی در رابطه با راه اندازی خطوط تولید صنعتی دارید میتوانید بصورت رایگان از مشاوره متخصصین سپیانی کمک بگیرید. همچنین برای خرید دستگاه‌های ذکر شده و دیگر تجهیزات لازم و آگاهی از قیمت و مشخصات فنی آنها میتوانید به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر همین الان از طریق واتساپ با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *