تعمیر و نگهداری

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری کارخانجات

هزینه تعمیر و نگهداری

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کارخانجات:

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری یکی از راهکارهایی است که می‌تواند از نظر تجاری برای یک کسب و کار مفید بوده و حاشیه‌ی سود را افزایش دهد. در بسیاری از اوقات دارایی‌های فیزیکی در یک کارخانه هزینه‌های بالایی را برای نگهداری از آن خود می‌کنند. از آنجایی که هیچ کسب و کار و کارخانه‌ای بدون ماشین‌آلات و دستگاه‌های خود عملا وجود نخواهد داشت پس باید به راهکاری اندیشید که این هزینه‌ها تا جای ممکن کاهش پیدا کنند. برای آن که این مهم رخ دهد نیاز به یک بینش و نگاه دقیق و عمیق به کلیه‌ی فعالیت‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری این تجهیزات است. سوالاتی نظیر این که کدام تجهیز بیشترین هزینه در این رابطه را از آن خود کرده‌است و یا اینکه چطور این قسم از هزینه‌ها را بطور دقیق ردیابی کنیم؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا پاسخی مناسب برای این قسم پرسش‌ها ارائه کنیم.

کاهش هزینه

مطالب مرتبط:

هزینه راه اندازی خط تولید صنعتی

اهمیت تعمیر و نگهداری خطوط تولید 

 

هزینه‌های تعمیر و نگهداری:

کلیه‌ی هزینه‌هایی که برای نگهداری نمودن از اموال و دارایی‌هایی فیزیکی مجموعه خود انجام می‌دهید تا در شرایط مطلوبی کار کرده و راندمان مناسبی داشته‌باشند را در گروه این نوع از هزینه‌ها قرار می‌دهیم. در این خصوص تفاوتی ندارد که این دارایی یک ژنراتور یا یک ملک اجاره باشد، وقتی نیاز به تعمیرات و نگهداری های منظم در خصوص ان وجود ارد در این دسته از هزینه‌ها گروه‌بندی می‌شود. صنایع و تجارت‌های زیادی هستند که بخش عمده‌ای از هزینه‌های انجام شده در آنها به این نوع از هزینه‌ها باز می‌گردد. پیگیری منظم این هزینه‌ها موجب می‌شود تا بتوان ارزیابی درستی از اثربخشی نگهداری تجهیزات داشت. به‌همین خاطر است که از هزینه نگهداری با نام شاخص کلیدی (KFI) عملکرد یاد می‌شود.

به هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شیوه‌ای صحیح فکر کنید:

در بسیاری از مواقع یک ذهنیت اشتباه در خصوص هزینه‌های تعمیر و نگهداری وجود دارد. همیشه از این گروه از هزینه‌ها را به چشم مرکز هزینه در نظر می‌گیرند. چراکه مستقیما به سودآوری منتهی نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مدیران در بخش‌های مختلف همواره تحت فشار باشند تا هزینه‌های این بخش را کاهش دهند. در حالی که گاهی از اوقات این کار به نفع سازمان نخواهد بود. این در حالی است که به این بخش از هزینه‌ها باید به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کرد. این هزینه‌ها صرف عملکرد صحیح مجموعه می‌شود بنابراین کارایی و میزان عمر مفید در اموال خود را اضافه کرده‌اید. البته این موضوع که در محدوده‌ی بودجه عمل نمود نیز عامل تاثیرگذاری در مدیریت هزینه‌های این بخش است.

 

چه عواملی در هزینه‌های نگهداری موثر هستند؟

به یاد داشته باشیم که هزینه‌ی واقعی یک دارای تنها قیمتی که آن را خریداری می‌کنیم نیست. بلکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری از آن دارایی را نیز باید بعنوان قیمت دارایی مورد نظر درنظر گرفت. عواملی که بعنوان ارزش و قیمت هر دارایی باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • نوع و جنس دارایی
  • میزان نیاز دارایی خریداری شده به تعمیر و نگهداری
  • میزان توان تحمل در مقابل سایش و فرسودگی
  • هزینه‌های مربوط به قطعات یدکی

این هزینه‌ها که در تراز سالانه بعنوان MRO یا همان نگهداری – تعمیر – عملیات نشان داده می‌شوند. تصمیم‌گیری در خصوص بودجه‌بندی برای آن نیز در اغلب موارد بر عهده‌ی مدیران این بخش است. برای ردیابی کردن هزینه‌های این بخش می‌توان عدد کل آن را به‌هزینه نیروی کار و لوازم یدکی و هزینه‌های مربوط به تامین انرژیِ تقسیم نمود تا برآورد دقیقی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری بدست آید. این اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل در کاهش دادن این قسم از هزینه‌ها می‌باشد.

قیمت تعمیر و نگهداری

گاهی برای صرفه جویی در هزینه باید هزینه کرد:

درک این موضوع که سرمایه‌گذاری کردن در بخش تعمیر و نگهداری می‌تواند در دراز مدت به بهبود عملکرد و در نتیجه سودآوری مجموعه منجر شود یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات در این خصوص محسوب می‌شود. گاهی از اوقات خریدن قطعه‌های اصل برای یک تجهیز موجب بهبود عملکرد و در نتیجه‌بالا رفتن راندمان کار می‌شود. بنابراین با اینکه در مرحله‌ی اول به نظر هزینه بی بازگشت می‌رسد اما در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. دفعات تعمیرات اضطراری کم شده و در نتیجه در هزینه‌های برآمده از آن نیز صرفه‌جویی خواهد شد. استفاده کردن از افراد متخصص در مقوله‌ی تعمیر و نگهداری در بازه‌ی زمانی طولانی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

گروه صنعتی سپیانی با داشتن گروهی حرفه‌ای از مهندسین و تکنیسین‌ها آماده‌ی ارائه نمودن خدمات تعمیر و نگهداری از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید می‌باشد. استفاده از افراد حرفه‌ای منجر به کاهش محسوس هزینه های تعمیر و نگهداری میشود. همچنین برای تهیه نمودن قطعات و لوازم یدکی می‌توانید با بخش فروشگاهی وب سایت سپیانی تماس حاصل نمایید.

 

حتما بخوانید: تعمیر و نگهداری خطوط تولید لبنیات

 

هزینه‌های جانبی:

در بحث مدیریت نمودن هزینه‌ها علاوه بر موارد گفته‌شده‌هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار داد. البته امکان دارد که تمامی این هزینه‌ها در یک سازمان و مجموعه صورت نگیرد اما به فراخور کار هر کارخانه و مجموعه بخش از این هزینه‌ها وجود خواهد داشت. هزینه‌هایی مانند:

  • کرایه مورد نیاز برای دریافت و ارسال تجهیزات تعمیری
  • هزینه‌های پیمانکاری در بخش تعمیر و نگهداری
  • هزینه‌های یوتیلیتی همچون برق و گاز و آب
  • هزینه‌های بالاسری مانند تغذیه کارکنان
  • هزینه‌های کالیبراسیون نمودن تجهیزات

برای بدست اوردن اطلاعات دقیق از کلیه‌ی هزینه‌های تعمیر و نگهداری لازم است تا در ابتدا بررسی دقیقی از کار و مخارج انجام شده صورت گیرد سپس نسبت به آن تصمیم‌گیری انجام شود. تفکیک کردن این هزینه‌ها به واحدهای مختلف نیز می‌تواند ایده‌ی خوبی برای اخذ تصمیم‌گیری ارائه نماید.

تعمیر خط تولید

حتما بخوانید:

تعمیر و نگهداری دستگاه هموژنایزر

تعمیر و نگهداری دستگاه پاستوریزاتور

 

کلام آخر:

مدیریت و براورد درست از هزینه های تعمیر و نگهداری به رشد هر چه بیشتر یک تجارت و کسب و کار کمک خواهد کرد. از این رو باید اطلاعات و آگاهی های لازمه در این خصوص را کسب نمود. این تصور که هرچه مقادیر کمتری در بخش تعمیر و نگهداری صرف شود بهتر است یک ایده‌ی کاملا قدیمی و نادرست می‌باشد. بلکه امروزه‌به این نتیجه رسیده‌اند هزینه‌ی درست و بجا در زمینه‌ی نگهداری و تعمیر اموال و دارایی‌ها خود یک سرمایه‌گذاری موفق است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز تعریف پروژه تعریف و نگهداری میتوانید از طریق صفحه تماس و نیز فرم درخواست مشاوره اقدام نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *